Jump to content

Evinrude 9.9 får ikke nok bensin

elvegris2020

Recommended Posts

Hei!
Har en evinrude 9.9 totakter fra 80 tallet engang. Den har gått som en klokke i alle år. Var ute for 14 dager siden, og da stoppet den brått. Den røyk også noe fra motoren, uvisst fra hvor. Fikk etter hvert start på den igjen. Den går veldig fint på tomgang, sviver greit når den starter. Det er når jeg har stoppet motoren, og skal starte igjen som er problemet. Har nettopp skrudd av forgasseren, renset den, ikke noe galt der. Bensinpumpa og filter er også iorden. Jeg får start på motoren etter endel drag, og da sviver den greit. Så jeg lurer på om noen har "dr house" tips om hvorfor den ikke vil starte? Den har alltid startet lett, selv på kald motor. 

Skru ut tennplugg

Sett kompresjonstesteren i tennplugghullet

Svive motoren

Les av på måler og sammenlikne med den kompresjonen motoren skal ha (søk på nett).

Du finner billig tester på BT: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/kompresjonstester/kompresjonstester-2000016979 

Selv hadde jeg nok begynt i en annen ende om jeg ikke hadde verktøyet fra før.

Har motoren varmskjært seg så er jo ikke en kompresjonsstest noen fiks - kun et diagnoseverktøy. Har du mistet effekt pga varmskjæring og den etter dette går dårlig - ja så kan det hende du må hone sylinder og bytte stempel pluss ringer, samt utbedre det som førte til varmskjæringen i utgangspunktet. I verste tilfelle må du bytte sylinderen også.

Motoren trenger følgende for å gå:

• Luft
  • Bensin
  • Gnist
  • Kompresjon

Varme kan føre til skjæring:

Feil plugg kan gi varme

For lite bensin kan gi varme (bensin kjøler)

For lite luft kan gi varme

For lite olje kan gi varme... og uten 2% olje i bensinen på totakteren så vil den skjære seg veldig fort! En vanlig feil å glemme oljen!

For lite kjøling kan gi varme

For høy belastning kan gi varme

...og mye mer.

Jeg ville begynt i en rekkefølge som ikke krever at du må gå til anskaffelser av verktøy - vent med disse til slutt.

Selv om bensintanken er ny så kan lufteskrien være tett. Test med bensinlokket av - en vanlig feil.

Sjekk at choken er av etter du har fått motoren igang - stag/vaier etc som regulerer denne kan være bøyd, fastslåst, frakoplet, eller ødelagt på annet vis. Full cjhoke gjør motoren lett å starte når den er kald, men kveler effekten når den er varm. Sjekk samtidig om motoren endrer karakter når du drar choken inn og ut etter at den er igang - gjør den ikke det så har du trolig funnet at du har problemer med blandingsforholdet mellom bensin og luft, og at du må gå grundigere til verks i undersøkelsene for å finne ut av hvordan du fikser det. Det gir mest mening å sjekke choken først.

Dernest, følg alle slanger og slangeoverganger og påse at det ikke er knekk, sprekker eller lekkasjer.

Sjekk at eksosen går fritt.

Sjekk at motoren får kjølevann - se at det spruter ut. Sjekk at det ikke er rusk i vannintaket på stammen,

Spyl motoren innvendig gjennom spyleanordningen på motoren. Enten har du en dedikert kopling eller så trenger du en kappe(mansjett til å feste på stammen... eller bare kjøre motoren i ferskavann (helst uten propellen om du skal gjøre det i en tønne).

Skru ut tennplugg - - tennpluggen hjelper deg å diagnostisere motoren, feks om den får nok olje, om den går for varmt, m.m.. Les av på pluggen om du har en varm eller kald type (sjekk manualen for motoren opp i mot tennpluggprodusentens tanbeller). Sjekk forfatningen på pluggen ved å google etter bilder på hvordan de skal og ikke skal se ut. Sjekk gapet på pluggen. Bytt gjerne til ny plugg først som sist. Pluggen skal være gyllen brun, ikke full av sot eller kritthvit.

Mål kompresjon.

Plukk ut forgasser og bensinfilter og rens disse. Sjekk at bensinflottøren og alle bevegelige deler virker.

...osv, osv, osv

Gjør de enkle testene beskrevet over. Er du ikke teknisk anlagt ville jeg deretter vurdert å selge motoren til noen som er det. Du kan fort bruke utallige timer på feilsøking og unødvendig mye penger på verktøy og deler, hvor noe til og med er feilkjøpt.

Redigert av zooper (see edit history)

Tusen takk for gode råd og tips. Når motoren er kald starter den greit, men med lav turtall stopper den fort. Og da er fryktelig vanskelig starte, og ofte starter den raskere uten choke, noen ganger ikke. Eksos skal jeg sjekke. Oljen har jeg alltid vært nøye med. Pluggene er nye og er ikke sotete.  Den kjøler også greit. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...