
zooper
Skru ut tennplugg
Sett kompresjonstesteren i tennplugghullet
Svive motoren
Les av på måler og sammenlikne med den kompresjonen motoren skal ha (søk på nett).
Du finner billig tester på BT: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/kompresjonstester/kompresjonstester-2000016979
Selv hadde jeg nok begynt i en annen ende om jeg ikke hadde verktøyet fra før.
Har motoren varmskjært seg så er jo ikke en kompresjonsstest noen fiks - kun et diagnoseverktøy. Har du mistet effekt pga varmskjæring og den etter dette går dårlig - ja så kan det hende du må hone sylinder og bytte stempel pluss ringer, samt utbedre det som førte til varmskjæringen i utgangspunktet. I verste tilfelle må du bytte sylinderen også.
Motoren trenger følgende for å gå:
- Luft
- Bensin
- Gnist
- Kompresjon
Varme kan føre til skjæring:
Feil plugg kan gi varme
For lite bensin kan gi varme (bensin kjøler)
For lite luft kan gi varme
For lite olje kan gi varme... og uten 2% olje i bensinen på totakteren så vil den skjære seg veldig fort! En vanlig feil å glemme oljen!
For lite kjøling kan gi varme
For høy belastning kan gi varme
...og mye mer.
Jeg ville begynt i en rekkefølge som ikke krever at du må gå til anskaffelser av verktøy - vent med disse til slutt.
Selv om bensintanken er ny så kan lufteskrien være tett. Test med bensinlokket av - en vanlig feil.
Sjekk at choken er av etter du har fått motoren igang - stag/vaier etc som regulerer denne kan være bøyd, fastslåst, frakoplet, eller ødelagt på annet vis. Full cjhoke gjør motoren lett å starte når den er kald, men kveler effekten når den er varm. Sjekk samtidig om motoren endrer karakter når du drar choken inn og ut etter at den er igang - gjør den ikke det så har du trolig funnet at du har problemer med blandingsforholdet mellom bensin og luft, og at du må gå grundigere til verks i undersøkelsene for å finne ut av hvordan du fikser det. Det gir mest mening å sjekke choken først.
Dernest, følg alle slanger og slangeoverganger og påse at det ikke er knekk, sprekker eller lekkasjer.
Sjekk at eksosen går fritt.
Sjekk at motoren får kjølevann - se at det spruter ut. Sjekk at det ikke er rusk i vannintaket på stammen,
Spyl motoren innvendig gjennom spyleanordningen på motoren. Enten har du en dedikert kopling eller så trenger du en kappe(mansjett til å feste på stammen... eller bare kjøre motoren i ferskavann (helst uten propellen om du skal gjøre det i en tønne).
Skru ut tennplugg - - tennpluggen hjelper deg å diagnostisere motoren, feks om den får nok olje, om den går for varmt, m.m.. Les av på pluggen om du har en varm eller kald type (sjekk manualen for motoren opp i mot tennpluggprodusentens tanbeller). Sjekk forfatningen på pluggen ved å google etter bilder på hvordan de skal og ikke skal se ut. Sjekk gapet på pluggen. Bytt gjerne til ny plugg først som sist. Pluggen skal være gyllen brun, ikke full av sot eller kritthvit.
Mål kompresjon.
Plukk ut forgasser og bensinfilter og rens disse. Sjekk at bensinflottøren og alle bevegelige deler virker.
...osv, osv, osv
Gjør de enkle testene beskrevet over. Er du ikke teknisk anlagt ville jeg deretter vurdert å selge motoren til noen som er det. Du kan fort bruke utallige timer på feilsøking og unødvendig mye penger på verktøy og deler, hvor noe til og med er feilkjøpt.