Jump to content

Bavaria seilbåt, bygge om til senkebord i salongen

zooper

Recommended Posts

Jeg sikler på en Bavaria seilbåt (+36 fot).

Det har alltid forundret meg at disse leveres med et fastmontert salongbord som ikke kan senkes. Med senkbart bord kunne man fått en ekstra dobbeltkøye ombord.

Er det noen som har bygget om til senkebord? Hva er kompromissene man må inngå?

En gang i blant kunne jeg hatt behov for to ekstra senger, men jeg går ikke opp 6 fot i størrelse for å få en ekstra lugar for et behov som bare skjer en sjelden gang.

I vår motorbåt, så står salongbordet opprinnelig på en treramme. Dette er fjernet og erstattet med to stk lange metallben til salongbordet når det skal fungere som bord. Skal vi re opp til dobbeltseng, så bytter vi ut de to lange bena med to korte ben, og legger i en pute som er laget for å komplettere "madrassen". Denne puta henger ellers på en vegg i midt kabinen, festet med borrelås.

Det er ganske fort gjort å konfiguere om dette opplegget.

Toppet det hele med en std overmadrass fra Jysk.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Jeg ville ha laget en under madrass til en av akter kabinene hvor man skjærer ut madrass til salongen. Da kan man hente feks 2 biter på 5 cm tykkelse som lagt oppå hverandre blir samme høyde som salongen. Litt som ett puslespill, der bitene er i bruk når man ikke trenger dem. Det som blir til overs i akterkabin  når man har seng i salongen kan da lagres under senga i salong. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...