Jump to content

Kan denne enkelt trimmes fra 4 til 5 hk? Yamaha 4AS totakter

Grand Banks jr

Recommended Posts

Ungene vokser. Altså blir tyngre. I fjor var det på nippet til at jollemotoren klarte å dytte jolla opp i plan, og noen ganger bare gikk det ikke. Dermed må vi ha litt mer omhf i motoren, eller bytte den ut. 

(Med plan så går det i ca 10 knop. Har målt den til maks 13 med én gutt oppi og ganske ideelle forhold.  Som regel er de to.)

Så da er spørsmålet om jeg kan justere denne på noe vis til å hente ut litt mer krefter?

20200611_101604.jpg.7e074f9fd95835715574ec5090fc8069.jpg

20200611_101500.jpg.99ff83f1a603e8b80eee5f35fba215e2.jpg

Jeg aner ikke årsmodellen på denne, men antar at både dekor og serienummer kan avsløre det. 🙂

Jeg tenker at med litt mer krefter så klarer den å skyve båten opp i plan, men ved å beholde propellen så vil vi begrense toppfarten. Det er jo det å få båten opp av vannet som nå er begrensningen. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Årsmodellen er, ut fra dekor, fra 87-89. Jeg hadde en slik i barndommen,og var ganske nerdete på slikt😎 Hadde masse brosjyrer, og fineste mange av dem😂

Selv om de er like av utseende, er det ikke samme blokk på 4 som på 5 hk på disse årgangene. Mener det var 83ccm på 4 hk og 104 på 5-hesteren. Senere ble 4 hesteren en strupet variant av 5 hk. Husker ikke når de begynte det, men på 90-tallet en gang. 

Takk @Korsfjord, da er det med andre ord ikke noe å hente på å mekke. Da blir det å finne en annen motor. Når jeg først skal bytte så vurderer jeg nå en 6 hk som veier 25 kg, mot dennes 21 kg. Er bare litt usikker på om jolla har godt av det. Mulig jeg kan montere en fysisk sperre så det blir en 5hk ca. Får se hva jeg gjør 🙂

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Korsfjord skrev for 5 timer siden:

Mener det var 83ccm på 4 hk og 104 på 5-hesteren. Senere ble 4 hesteren en strupet variant av 5 hk. Husker ikke når de begynte det, men på 90-tallet en gang. 

Kan nok stemme , 93 og 103cc mener jeg å huske?   A er 83cc iallefall men husker ikke om den "store" het 4B eller 4C..? 

Har selv en 4A, ikke nok trøkk til å plane en West Commando 270 med mine 100 kg ombord.  Har fått tak i en Nissan(Tohatsu) 8hk som skal prøves til sommeren , kommer nok til å bli noe helt annet :lol:

GB, hvaslags jolle er det du har? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

@ivar, foreløpig en Pioner 8 mini. Vil gjerne ha en som er lett nok til å henge i daviterne. 8 mini veier ca 50 kg.

Har sett at River 290 er en potensiell kandidat senere. Den veier ca 85 kg. 

Har mest lyst på en "bøtteplast-jolle" pga at jeg ikke har lyst på en jolle det kan gå hull i (gummi), og kunne tenke meg noe mer skrapevennlig enn gelcoat. 

8 mini er vel den som het 235 tidligere.  Den skulle iallefall plane greit med 4hk. 

Ser ikke noe problem med å sette på en 6 hester med sperre på gassen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja @ivar, den likner i alle fall mye på 235. Det var en slik jeg hadde da jeg var guttunge. Jeg har sett en slik med 6 hk og voksen ombord. Gikk bra den 🙂

Sperre med strips er en bra idé. Jeg tenkte opprinnelig slik sperre som kom på 9,9 hestene før. Vær en liten metallklamp som satt på gassen. Bare å skru ut og så var det 15 eller noe slikt. 😉

Det er akterspeilet jeg tenker mest på, men så lenge man ikke kjører hardt i bølger så tåler den vel 6 hk også?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...