mwftw Startet 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2020 Min Garmin Echomap 50 viser 14v ladespenning på dorgefart (eller tomgangskjøring om du vil). Når jeg setter på lanternene faller spenningen til cirka 13,2, og dersom jeg setter i hekklaternen faller den ytterligere til 12,5 (avtagbar lanterne bak). Spm 1: Er dette riktig? Synes det er litt i overkant spenningsfall. Ingen forskjell på spenning dersom jeg skrur av og på stereoen for eksempel. Alle lanternene virker som normalt. Så kommer neste: Når jeg kjører i dorgefart og setter på lanternen varsler motoren REV med et pip og lampa lyser. Turtallsviseren går så fra cirka 800 til 1100 uten at RPM fysisk endrer seg. Skrur av lanternene og setter den i fri, da får jeg to pip og feilmelding går bort. Motoren er en 2013 modell Suzuki DF90. Dersom jeg kjører i høyere turtall og setter på lanternene kommer det ingen feilmelding. Det logiske svaret mitt er jo at spenningen blir lav og at den ikke genererer nok turtall til å lade batteriet tilstrekkelig. Men dette er uten for min kunnskapsbase. Spm 2: Noen forklaring på ovennevnte? Takker for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post
mwftw Svart 12.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Etter å ha hørt litt rundt er det jo et tydelig tegn på at noe er feil når spenningen faller så betraktelig. Hvor starter man med feilsøking på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Spenningsfall skyldes dårlige koblingspunkter. D.v.s. høy overgangsmotstand i hver kobling. Irr og denslags. Hvis lanternene "smitter" over på hele el.systemet (drar spenningen ned), så er det på tide å friske opp "hele" el.anlegget. D.v.s. nye tilkoblingspunkter. (Ledningsender, Rekkeklemmer, skruklemmer, kobberskinner og denslags). Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Du skriver ikke hva spenningen er når turtallet økes litt med lanterne på. Kan virke som tomgangen er så lav at ladingen ikke trer i kraft. Les av spenning når feilmelding er borte og lanterne er på. Hvor høy er spenning da? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Er det gamle glødepærer, så trekker de mye strøm. Du kan jo bytte til LED lanterner. Men du må bytte hele lanternen, ellers får du feil lysbilde. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.