Jump to content

Strømforbruk lanterne og feilmelding på Suzuki DF90

mwftw

Recommended Posts

Min Garmin Echomap 50 viser 14v ladespenning på dorgefart (eller tomgangskjøring om du vil). Når jeg setter på lanternene faller spenningen til cirka 13,2, og dersom jeg setter i hekklaternen faller den ytterligere til 12,5 (avtagbar lanterne bak). 

Spm 1: Er dette riktig?

Synes det er litt i overkant spenningsfall. Ingen forskjell på spenning dersom jeg skrur av og på stereoen for eksempel. Alle lanternene virker som normalt. 

Så kommer neste: Når jeg kjører i dorgefart og setter på lanternen varsler motoren REV med et pip og lampa lyser. Turtallsviseren går så fra cirka 800 til 1100 uten at RPM fysisk endrer seg. Skrur av lanternene og setter den i fri, da får jeg to pip og feilmelding går bort. Motoren er en 2013 modell Suzuki DF90. 

Dersom jeg kjører i høyere turtall og setter på lanternene kommer det ingen feilmelding. 

Det logiske svaret mitt er jo at spenningen blir lav og at den ikke genererer nok turtall til å lade batteriet tilstrekkelig. Men dette er uten for min kunnskapsbase. 

Spm 2: Noen forklaring på ovennevnte?

Takker for alle innspill. 

Spenningsfall skyldes dårlige koblingspunkter. D.v.s. høy overgangsmotstand i hver kobling. Irr og denslags. Hvis lanternene "smitter" over på hele el.systemet (drar spenningen ned), så er det på tide å friske opp "hele" el.anlegget. D.v.s. nye tilkoblingspunkter. (Ledningsender, Rekkeklemmer, skruklemmer, kobberskinner og denslags).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...