Jump to content

Billig ekkolodd med nmea

Sebaldus

Recommended Posts

Takk for ok tips. Var vel mer ute etter om noen av de virkelig billige loddene hadde denne muligheten. Mener å ha hørt at NavMan har slikt på noen modeller.

Har en upålitelig ST30 jeg vil bytte ut. Heller akkurat nå mot Garmin 80 da denne tegner bunnen samtidig som størrelsen er liten nok til å gå inn i pidestallen.

Takk for ok tips. Var vel mer ute etter om noen av de virkelig billige loddene hadde denne muligheten. Mener å ha hørt at NavMan har slikt på noen modeller.

Har en upålitelig ST30 jeg vil bytte ut. Heller akkurat nå mot Garmin 80 da denne tegner bunnen samtidig som størrelsen er liten nok til å gå inn i pidestallen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan ikke se at Garmin 80 har NMEA så hvis dette var en forutsetning bør du nok sjekke det spesiellt.

Selv har jeg en NAVMAN 2100 med NMEA. Det finnes også en nyere firkantet modell NAVMAN 3100.

Andre alternativer med NMEA støtte er Humminbird Matrix serien (obs. Fishfinder serien har ikke NMEA).

AIRMAR er produsent av givere til de fleste merker av ekkolodd. Her kan du finne kryssreferanser og koblingsskjemaer som gir deg svar på om og eventuellt hvordan du kan benytte givere på tvers av ulike modeller (f.eks. beholde den giveren du har i dag).

Børre

Redigert av borref (see edit history)

Hei blir et sprøsmål til i denne tråden, fra en rimelig analfabet innnen data.

Har i dag en 800mhz laptop i båten med bluechart program, har lastet ned både dag og natt programet til Garmin. Kan jeg i disse programmene og få opp dybde med og bruke en svinger og et software program som lastes inn på pc. Eller må en kjøpe at vanlig ekkolodd?

:confused:

Hiver meg på med et lodd spørsmål jeg og... I tresfjorden er det montert lodd (garmin tror jeg) med bronse svinger (ser ut som sålen på et lite strykejern i formen) som er passert midt (nesten) under båten. En av mine svirebrødre påsto at en slik svinger fort kunne koste 7000,-. har dette noen rot i den virkelige verden????

Har i dag en  800mhz laptop i båten med bluechart program, har lastet ned både dag og natt programet til Garmin. Kan jeg i disse programmene og få opp dybde med og bruke en svinger og et software program som lastes inn på pc. Eller må en kjøpe at vanlig ekkolodd?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei hei, Kaptein Sabeltann

Hvis jeg forstår deg riktig så lurer du på om du kan koble svinger til pc?!

Dette går ikke, ekkoloddet sender pulser til svingeren og lytter til returen. Det blir så tolket i ekkoloddet og vist grafisk/numerisk, det kan videresende signalet via en serieport som pcen kan lese. Det finnes derimot blackbox versjoner som kun er en boks som gjør det samme men har ikke display.

Har i dag en  800mhz laptop i båten med bluechart program, har lastet ned både dag og natt programet til Garmin. Kan jeg i disse programmene og få opp dybde med og bruke en svinger og et software program som lastes inn på pc. Eller må en kjøpe at vanlig ekkolodd?

sett denne: cruzpro dybde/temp-transducer m/ nmea-output?

barx

Redigert av barx (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...