Jump to content

Slå av og på kompressor på KAD43


tom-ass

Recommended Posts

Hei. 
jeg har kjøpt en båt med KAD43 motor. Her har en tidligere eier koblet kompressoren på en bryter. Jeg fikk forklart at jeg ikke trengte kompressor når jeg daffer i snekkefart, men når skal jeg slå på bryteren? Er det i det sekundet jeg tenker å gi bånn gass, eller 5 min før?

og kan den skrus av igjen umiddelbart når jeg igjen vil daffe i snekkefart?

 

Eller bare ha bryteren på hele tiden? 

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

Og om du må ligge på turtall, oftest i grov sjø, hvor kompressoren ligger innpå slår du den av. Men skal du skrue den på igjen må du la motoren få et turtall hvor kompressoren normalt ikke ligger innkoblet. Jeg tror ikke det er heldig for den å plutselig koble inn på et turtall der den normalt har jobbet opp max trykk.

Jeg koplet brytere på innslags rele på mine KAD32. Normalt var på, som gjorde at kompr virket som normalt. Bryter av gjorde at releet ikke sendte strøm til clutch på kompr og de var av. Ved å koble slik fikk jeg styrestrøm til rele ved kompr av og den koblet jeg til rød diode ved bryter slik at jeg kunne se når kompressorene ikke var aktive. Funket som bare det.

 

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Fantino skrev for 10 timer siden:

Ser den. Tok for gitt at på var ‘normalfunksjon’ og av var ‘går aldri’.

Jeg har enten konstant på eller av. Turtallsrelèt er dratt ut.

 

Dette blir koblet om når tiden strekker til:giggle: :thumbsup:

 

Men det skal sies at min går rett opp i plan uten kompressor, men såvidt jeg har fått med meg kan det bli feil forbrenning, ved å kjøre opp i plan uten kompressor.(?)

Link to post
TrikkerN Lønning skrev 6 minutter siden:

Men det skal sies at min går rett opp i plan uten kompressor, men såvidt jeg har fått med meg kan det bli feil forbrenning, ved å kjøre opp i plan uten kompressor.(?)

 

Korleis vart dette forklart?

Tida på veg opp i plan er jo normalt berre nokre sekundar, i denne fasen jobbar motoren unormalt tungt uansett. Så kva skulle den ev. feile forbrenninga føra til i praksis? Kompressoren er jo meint å avhjelpa ein "svakhet" i momentkurven før turboen genererer max kraft. 

Om motoren behøver ekstrakrafta frå kompessor eller ikkje, er avhengig av fleire parameter som båtvekt, utveksling, propell, last osv. Nokon båtar er totalt avhengig av kompressoren, medan andre ikkje treng den i det heile.

Link to post
Havlengt skrev 2 minutter siden:

 

Korleis vart dette forklart?

Tida på veg opp i plan er jo normalt berre nokre sekundar, i denne fasen jobbar motoren unormalt tungt uansett. Så kva skulle den ev. feile forbrenninga føra til i praksis? Kompressoren er jo meint å avhjelpa ein "svakhet" i momentkurven før turboen genererer max kraft. 

Om motoren behøver ekstrakrafta frå kompessor eller ikkje, er avhengig av fleire parameter som båtvekt, utveksling, propell, last osv. Nokon båtar er totalt avhengig av kompressoren, medan andre ikkje treng den i det heile.

Jeg hadde også det inntrykket du sitter med, helt til jeg fikk høre noe annet.

 

Det kan være det er andre her som har et god svar:thumbsup:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...