R.O Startet 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2020 Jeg har satt inn 2stk nye 115Ah batterier, og vurderer å sette inn ett til. Batterirommet er plassert helt ut på babord side, og der har jeg stående en lodd på 30kg, så det er fristende å bytte ut dau vekt med noe nyttig. Har en VP D4 300, og en Sleipner 3 steps lader på 40A. Start batteriet er på 100Ah og med 3stk 115Ah blir det 445Ah som skal lades. Det er bly/syre batterier, og de har som kjent godt av 100% lading innimellom. Med flere Ah å lade opp vil det vel gå lenger mellom toppladingene, kan det sånn sett være en ulempe med for stor bank. (Dvs for stor i forhold til dynamo og lader). Båten var originalt satt opp med 2 x 100Ah forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 Startbatteri klare du vel å lade når du er på tur. Ved normalt bruk, så er det jo lite du tapper ned dette. Jag har et 162ah startbatteri, som lades under kjøring. Forbruk er 3x100ah å de er koblet mot en 15ah lader. Dette klare den fint å holde på 100% Å da kjøre feks kjøleskap det meste av tiden når båten ligger til kai. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Førstefender Svart 11.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2020 (redigert) 2 hours ago, R.O said: Har en VP D4 300, og en Sleipner 3 steps lader på 40A. Start batteriet er på 100Ah og med 3stk 115Ah blir det 445Ah som skal lades. Er en beskjeden økning du har foretatt vil jeg si, med 40Amp lader klarer du fint å lade opp forbruksbanken, selv om den skulle være litt slunken, på under et døgn i gjestehavn. I mine øyne kunne du fint økt med et 115Ah forbruksbatteri til om det var behov. Har selv 710Ah forbruksbank å lade med en 60A lader, dette fungerer bra. Redigert 11.Juni.2020 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Ingen problemer. Jeg har D6 370 med samme dynamo og totalt 480 Ah. Topping får du jo ved å kjøre batteriladeren og du ikke kjører lenge nok. Som alternativ batterivedlikehold og ekstra strøm i uthavn anbefales solcelepanel Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Ett problem er om batteriene som blir koblet sammen er av ulik aldring. Litt som å ha en ung og gammel hest i samme spann. Men mulig jeg ikke vet hva jeg snakker om her. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Lanber skrev 35 minutter siden: Ett problem er om batteriene som blir koblet sammen er av ulik aldring. Litt som å ha en ung og gammel hest i samme spann. Men mulig jeg ikke vet hva jeg snakker om her. Nei det er et godt poeng og viktig å ta med når man skal bygge ut batteribanken. Det kan lønne seg å bytte alle batteriene samtidig istedet for å montere et nytt i år for så å måtte bytte alle sammen igjen om to år. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 R.O skrev for 8 timer siden: Jeg har satt inn 2stk nye 115Ah batterier, og vurderer å sette inn ett til. Det er bare å få gjort dette nå med en gang ettersom du tenker tanken. Det er fordeler og ulemper med alt, og her får du en større bank å bytte hver gang, men om du kan få færre bekymringer og kanskje også lengre levetid totalt sett så er det verdt det etter min mening. Batterier er ferskvare som uansett normalt kun leverer normale ytelser i mellom 5 og 10 år. Min anbefaling er å alltid gå for de største batteriene som kan få plass, dvs. at om man trenger 400Ah så velges 2x200Ah istedenfor å montere 4x100Ah. Men 3x115Ah er helt ok, spesielt når alle er helt like og av samme alder. Ulempen med flere i parallell er at batteriene ikke lades enkeltvis, og dermed vil de kunne slites litt mer ulikt ved ufullstendige bruks og ladesykluser. Ved normal båtbruk vil 3x115Ah være en fornuftig bank, og disse 115Ah batteriene har jo en hyggelig pris sammenlignet med mye annet. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Seilars skrev for 2 timer siden: Ulempen med flere i parallell er at batteriene ikke lades enkeltvis, og dermed vil de kunne slites litt mer ulikt ved ufullstendige bruks og ladesykluser. Hmmm... Mener du at man da eventuelt lader dem ut og opp ved forskjellige spenninger, eller er der strømmen som her er problemet? Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 12.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Kjøpte 2 i går, og neste blir da kjøpt om noen uker, så alderen mellom batteriene blir den samme. Høres ellers ut som dette ikke skal bli noe problem, så da går jeg får 3x115Ah...:) Sitér dette innlegget Link to post
Saltos Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 Det sies at nye batterier forringes raskere dersom de settes sammen med gamle. Dessuten må du huske på at blysyrebatterier ikke bør tømmes under 50% for å unngå sulfatering. En 400Ah blysyrebank gir da i praksis 200Ah. Er de eksisterende batteriene en 2-3 år gamle, så ville jeg personlig satt inn et nytt batteri. Blysyrebatterier koster ikke all verden, og om 6-8 år ønsker du kanskje å bytte til noe annet uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 12.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2020 9 hours ago, Lanber said: Ett problem er om batteriene som blir koblet sammen er av ulik aldring. Litt som å ha en ung og gammel hest i samme spann. Men mulig jeg ikke vet hva jeg snakker om her. Det blir vel mer som å sette den gamle hesten på ryggen av den unge. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 X10an skrev On 12.6.2020 at 11.42: Hmmm... Mener du at man da eventuelt lader dem ut og opp ved forskjellige spenninger, eller er der strømmen som her er problemet? Når strømmen får flere alternative veier å gå, så velger den alltid den enkleste, uavhengig av spenningen som presser strømmen fremover. Ved en strømvei, dvs. ett batteri, så finnes det ingen vei utenom for ladestrømmen. I bulkfasen vil laderen presse igjennom maks strøm ved å øke spenningen på dette ene batteriet fordi den ser at det er litt motstand. Den øker da spenningen opp mot maks bulk spenning inntil ønsket bulkstrøm er oppnådd. Ved to batterier så vil strømmen fordele seg etter motstanden i de to batteristrengene, og ingen vet hvilket som tar mest strøm først, men når det ene begynner å fylles så får det andre sannsynligvis mer lading igjen. Ved enda flere batteristrenger, dvs. forbruksbatterier i parallell, så vil strømmen enda lettere finne andre veier enn igjennom det ene litt svake batteriet, og sannsynligheten for at dette kan få altfor lite lading øker med antallet batterier i parallell som tar imot ladestrømmen fra laderen. Risikoen for at batteriene får ett ulikt liv og ulik slitasje øker med antallet man kobler i parallell. Med riktig lading kan det fungere helt greit, men ideelt sett så velger man heller størst mulig batteritype for å unngå så mange batteristrenger. Så er det enkelte som tenker at batteriene er jo sammenkoblet med lasker, så om ladingen blir litt ulik så jevnes det ganske fort likevel. Men spenningsforskjellene er gjerne små, så dette tar tid. Resultatet blir ulik slitasje og levetid på de forskjellige batteriene i batteribanken. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Saltos skrev On 12.6.2020 at 13.34: Dessuten må du huske på at blysyrebatterier ikke bør tømmes under 50% for å unngå sulfatering. En 400Ah blysyrebank gir da i praksis 200Ah. Er de eksisterende batteriene en 2-3 år gamle, så ville jeg personlig satt inn et nytt batteri. Blysyrebatterier koster ikke all verden, og om 6-8 år ønsker du kanskje å bytte til noe annet uansett. Sulfateringen unngås best ved rask opplading, etter hva jeg har forstått. Tror det er viktigere med rask opplading etter bruk, enn om batteriene er tappet 40-50 eller 60 %. Med rask opplading, mener jeg innen kort tid. Står batterier med lav syrevekt i lang tid, vil sulfateringen være større enn om samme lave syrevekt blir erstattet innen kort tid. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Saltos Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Shore skrev for 6 timer siden: Sulfateringen unngås best ved rask opplading, etter hva jeg har forstått. Tror det er viktigere med rask opplading etter bruk, enn om batteriene er tappet 40-50 eller 60 %. Med rask opplading, mener jeg innen kort tid. Står batterier med lav syrevekt i lang tid, vil sulfateringen være større enn om samme lave syrevekt blir erstattet innen kort tid. Såvidt jeg forstår så starter tæringen ganske umiddelbart. Men batteriet blir naturlig nok ikke ødelagt momentant. Deep cycle blysyrebatterier er jo også laget for å tåle endel nedtappinger. Men bra er det ikke, og det sliter på batteriet og reduserer levetiden. Ønsker man mest mulig levetid så bør man slik jeg har forstått det, dimensjonere blysyrebatteribanken til å ha nok Ah til å ikke gå under 50% ved vanlig bruksmønster. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Saltos skrev for 5 timer siden: Såvidt jeg forstår så starter tæringen ganske umiddelbart. Men batteriet blir naturlig nok ikke ødelagt momentant. Deep cycle blysyrebatterier er jo også laget for å tåle endel nedtappinger. Men bra er det ikke, og det sliter på batteriet og reduserer levetiden. Ønsker man mest mulig levetid så bør man slik jeg har forstått det, dimensjonere blysyrebatteribanken til å ha nok Ah til å ikke gå under 50% ved vanlig bruksmønster. Et tema uten endelig fasit. Jeg tror mest på teorien om at sulfatering skjer gradvis etter tapping. Et batteri som er kraftig nedtappet, men som får hurtig vekst i syrevekt, vil neppe få sulfatering av betydning. Om man tror at batteriet er reddet fordi man kun har tappet 40 % og ikke synes det er viktig med hurtig opplading av den grunn, mener jeg er feil. Hva om det går uker, eller måneder i gråvær uten at syrevekten øker nevneverdig? Er det kun nedtapping under 50% som starter skadelig sulfatering? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
R.O Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Seilars skrev for 13 timer siden: Når strømmen får flere alternative veier å gå, så velger den alltid den enkleste, uavhengig av spenningen som presser strømmen fremover. Ved en strømvei, dvs. ett batteri, så finnes det ingen vei utenom for ladestrømmen. I bulkfasen vil laderen presse igjennom maks strøm ved å øke spenningen på dette ene batteriet fordi den ser at det er litt motstand. Den øker da spenningen opp mot maks bulk spenning inntil ønsket bulkstrøm er oppnådd. Ved to batterier så vil strømmen fordele seg etter motstanden i de to batteristrengene, og ingen vet hvilket som tar mest strøm først, men når det ene begynner å fylles så får det andre sannsynligvis mer lading igjen. Ved enda flere batteristrenger, dvs. forbruksbatterier i parallell, så vil strømmen enda lettere finne andre veier enn igjennom det ene litt svake batteriet, og sannsynligheten for at dette kan få altfor lite lading øker med antallet batterier i parallell som tar imot ladestrømmen fra laderen. Risikoen for at batteriene får ett ulikt liv og ulik slitasje øker med antallet man kobler i parallell. Med riktig lading kan det fungere helt greit, men ideelt sett så velger man heller størst mulig batteritype for å unngå så mange batteristrenger. Så er det enkelte som tenker at batteriene er jo sammenkoblet med lasker, så om ladingen blir litt ulik så jevnes det ganske fort likevel. Men spenningsforskjellene er gjerne små, så dette tar tid. Resultatet blir ulik slitasje og levetid på de forskjellige batteriene i batteribanken. Tviler ikke på det du skriver, men har vært i flere UPS rom i bygninger, der det står 50stk batterier koblet i parallell… Så 3 - 4 stk i parallell i en båt virker ikke veldig "ekstremt"...? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 3 hours ago, R.O said: Tviler ikke på det du skriver, men har vært i flere UPS rom i bygninger, der det står 50stk batterier koblet i parallell… Så 3 - 4 stk i parallell i en båt virker ikke veldig "ekstremt"...? Nei, dette er verken ekstremt eller unormalt, ingen grunn til å bli helt ekstrem. Om det er 2-3år forskjell på batterier som er i god form og ellers er like, har svært liten praktisk betyding. Min egen forbruksbank består av 5 x142ah. Med syrevektmåler og batteritester, har man kontroll. Som flere her har skrevet er det viktig å ikke dra banken under ca 40-50%(rest verdi), dvs ikke under 11.8volt ved 5 amp trekk. eller 11.9volt ved 0 trekk, men i bruk. Hvilespenning bør ikke under12,2 -12,3Volt, hvilespenning er ved avslått hovedstrømbryter og et døgn hviletid. Jeg lader alltid etter helgetur og før jeg skal på tur. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 R.O skrev for 8 timer siden: Tviler ikke på det du skriver, men har vært i flere UPS rom i bygninger, der det står 50stk batterier koblet i parallell… Så 3 - 4 stk i parallell i en båt virker ikke veldig "ekstremt"...? Kan ikke si at jeg noe sted har sagt at 3-4 batterier er ekstremt. Har vel i grunnen bare anbefalt å gå for større batterier istedenfor mange små om man har anledning, og begrunnet årsaken til det. Jeg er fullt klar over at det finnes mange som plasserer 4,5 og sikkert også enda flere i parallell. Det kan fungere fint avhengig av bruks og lade regime. Når det gjelder standby batterier i ups anlegg så er det noe helt annet fordi disse lades, brukes og testes på en helt annen måte enn hva båtfolk flest driver med. Det er ikke sammenkoblingen av batterier som er problemet, men måten man bruker dem på ved forskjellige typer sammenkoblinger og lade regimer. Når jeg sier jeg anbefaler 2x200Ah istedenfor 4x100Ah så er det ett velment råd til dem som skal bytte batterier, og ikke en pekefinger til dem som har 4x100Ah. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Seilars skrev for 3 timer siden: Kan ikke si at jeg noe sted har sagt at 3-4 batterier er ekstremt. Har vel i grunnen bare anbefalt å gå for større batterier istedenfor mange små om man har anledning, og begrunnet årsaken til det. Jeg er fullt klar over at det finnes mange som plasserer 4,5 og sikkert også enda flere i parallell. Det kan fungere fint avhengig av bruks og lade regime. Når det gjelder standby batterier i ups anlegg så er det noe helt annet fordi disse lades, brukes og testes på en helt annen måte enn hva båtfolk flest driver med. Det er ikke sammenkoblingen av batterier som er problemet, men måten man bruker dem på ved forskjellige typer sammenkoblinger og lade regimer. Når jeg sier jeg anbefaler 2x200Ah istedenfor 4x100Ah så er det ett velment råd til dem som skal bytte batterier, og ikke en pekefinger til dem som har 4x100Ah. Tolket ikke innlegget ditt som annet enn velmenende og kvalifiserte råd. Poenget med UPS er også bra, de har en helt annen bruk og syklus... Jeg prøvde selv å finne store batterier, 2 x 200/220. Men utfordringen er plassering og håndtering. Så da ble det 3x115Ah. Nå har jeg fått montert Victron måler, så har god oversikt over spenning og forbruk, så da skal batteriene få god pleie. 1390kr pr stk, så ikke akkurat en stor utgift om de må byttes innimellom heller.... Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 (redigert) 3x115 Ah er vel vesentlig enklere å ha med å gjøre enn 2x200+Ah. Greit å ha en tanke om hvordan slike batterier bør kobles opp for å sikre mest mulig jevn lading/utlading. (+ koblet til batteri 1, - til batteri 3 f.eks.). Redigert 15.Juni.2020 av Seilerslask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 3x115Ah til 1390 kr. stk er ei grei løsning for bruk i en fritidsbåt. Bare husk å koble pluss på det ene batteriet, minus på det i motsatt ende, og ikke hent ut noe på det midterste. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Lanber skrev On 12.6.2020 at 7.56: Ett problem er om batteriene som blir koblet sammen er av ulik aldring. Litt som å ha en ung og gammel hest i samme spann. Men mulig jeg ikke vet hva jeg snakker om her. Chiefengineer skrev On 12.6.2020 at 8.33: Nei det er et godt poeng og viktig å ta med når man skal bygge ut batteribanken. Det kan lønne seg å bytte alle batteriene samtidig istedet for å montere et nytt i år for så å måtte bytte alle sammen igjen om to år. En av båtlivets myter som, selv i disse miljøtider, fortsatt lever. https://baatplassen.no/i/topic/17767-dynamo-og-lading-av-flere-batterier Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Er det noen batteritekniske forhold som gjør det bedre/dårligere å sette inn få store batterier i stedet for flere små? Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Seilars skrev 1 time siden: 3x115Ah til 1390 kr. stk er ei grei løsning for bruk i en fritidsbåt. Bare husk å koble pluss på det ene batteriet, minus på det i motsatt ende, og ikke hent ut noe på det midterste. stoler på deg, men hvorfor har det betydning? Med 40-50mm2 laks så er det vel som om polene skulle vært sveisa sammen... sånn: Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Har en del betydning, se linken http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.