Jump to content

Er det noen ulemper med for mye Ah på forbruksbanken..?

R.O

Recommended Posts

Shore skrev for 17 timer siden:

Et tema uten endelig fasit. Jeg tror mest på teorien om at sulfatering skjer gradvis etter tapping. Et batteri som er kraftig nedtappet, men som får hurtig vekst i syrevekt, vil neppe få sulfatering av betydning. Om man tror at batteriet er reddet fordi man kun har tappet 40 % og ikke synes det er viktig med hurtig opplading av den grunn, mener jeg er feil. Hva om det går uker, eller måneder i gråvær uten at syrevekten øker nevneverdig? Er det kun nedtapping under 50% som starter skadelig sulfatering? 

Jeg har aldri påstått at det er dumt å holde batteriene sine toppladede av nevnte grunn, og tolker du meg dithen at jeg mener at sulfateringen starter ved presis 50%? Det er i såfall ikke det jeg mener, men det er fornuftig med en tommelfingerregel og de fleste diskusjoner rundt blysyrebatterier nevner dette som en fornuftig regel. Min egen victron lader har et eget "desulfateringsprogram", som nettopp går på det du nevner. Jeg har i dag hatt hjemmekontor på svai, og kun med solceller så var batteribanken 97% med PC og inverterbruk etter jeg koblet fra. Men jeg vet for min egen del så hadde jeg startet generatoren dersom batterimonitoren krøp nedover mot 50%, bare for å være på den sikre siden.

Neida, jeg tolker ingen, kommer bare med utsagn jeg for min del har tro på. Hadde et tilfelle på bilen min forrige året, batteriene var helt flate grunnet feil på dynamo. 2 batterier, fantes ikke antydning til liv. Fikk de ladet opp og var temmelig spent på hvordan de ville oppføre seg til vinteren. Tross ganske mange kuldegrader, var det ikke antydning til problemer. Om denne episoden har betydning for livslengden på batteriene, vet jeg ikke, men ingen ting tyder på at det er noe feil på de pr. i dag. Bilen og batteriene er 9 år.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

YngveKL skrev for 5 timer siden:

Har en del betydning, se linken :smiley:

http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html

Skal ikke nekte for det linken sier, men den sier vel ikke alt. Det er brukt hele 100 amp strømtrekk i eksempelet. Parallellkoblede batterier brukes mest på forbruk og der er vel 10 amp trekk over tid nærmere normalen enn 100amp over kort tid. Tid er heller ikke oppgitt.  Hvor ujevn er belastningen på batteriene om trekket bare er 5 eller 10 amp over tid? Jeg har ikke svaret, men tipper det er langt mindre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...