Jump to content

Båtferien - 2006


bjoris

Recommended Posts

Har allerede begynt å tenke på hvor båtferien 2006 skal legges. Jeg vil nordover og fruen sørover. Det ender nok på Sørlandet, med småtten ombord frister det med varmt badevann og mer sol enn vi nok vil få nordover på vestlandet.

 

Noen andre som allerede er inne i planleggingen?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Å ja da, det blir "Same procedure as last year? Yes, same procedure as every year James".

Med andre ord: Hele august på den svenske vestkysten!

 

Lars H.

PS. Om 2 - 3 timer tar jeg meg fri her på jobben for en langhelg i båten!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har lenge hatt lyst til å komme oss ned østkysten av Danmark, runde Fyn osv. bort til København, opp til Anholt, Svenskekysten og hjem igjen. Har hatt planene i 2 år, men bølger har hindret oss. Skal ikke stresse med slikt heller, men om det er flatt hav ved neste kryssing kan vi godt dra på litt....

Svein H

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Å ja da, det blir "Same procedure as last year? Yes, same procedure as every year  James".

Med andre ord: Hele august på den svenske vestkysten!

 

Lars H.

PS. Om 2 - 3 timer tar jeg meg fri her på jobben for en langhelg i båten!

<{POST_SNAPBACK}>

Amen... Det blir nok slik for Hulda også. Med topp bryggeplass N. Kebal ligger det vel til rette.

 

Snekka di så ensom, duggvåt og kald ut ved 07:00-tiden i dag morges, det er nok betydelig bedre nå.

Link to post
Share on other sites

Ble litt nostalgisk da han Stordabuen lurte på hvor han skulle legge ferien. Vi bodde i mange år på Stord - og turen gikk alltid sørover. Først med ei lita sørlandsnekke med vindskjerm og kalesje + 4 hk

Alda (noen hørt om den?). Vi kom helt til Stavanger med bikkje, unger og ho mor - det regna hele tiden.

Senere ble det ei tresnekke med tak på hele 23 fot og 10 hk Sabb -- da kom vi helt til Mandal. Vi kom også hjem i livet, men bare på håret - fikk kuling rundt Lindesnes , heldigvis med resten av besteningen på en noe større båt.

 

Med dagens båter, navigasjonshjelpemidler, skjermer og pipere - hva er igjen av utfordringene? Er det noen som er så gamle at det kan sammelige dagens båtliv med 10-20 -30 år tilbake?

I år seilte vi ned svenskekysten- Øresund - sør for Fyn - Tyskland og opp Lillebelt og hjem. Men jeg er sikker på at turen fra Stord til Stavager føltes og var mye mer dramatisk og spennende

Er det blitt kjedelig å ferdes på sjøen med våre fantastiske båter og hjelpemidler - som å kjøre E18 ?

Ja,ja det var vist et helt annet tema :rolleyes:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble litt nostalgisk da han Stordabuen lurte på hvor han skulle legge ferien.

Har nettopp flyttet andre veien, bodde øst på før og du kan si det iallefall er mer vær her enn på Østlandet. Det er jo på godt og vondt.

 

Er det blitt kjedelig å ferdes på sjøen med våre fantastiske båter og hjelpemidler - som å kjøre E18 ?

Heldigvis blir det aldri slik at du bare kan stoppe å gå ut av båten. Bølgene er like tøffe som før og selv om du har en skjerm som forteller deg hvor du er og noen å ringe hvis du får problemer så tror jeg ikke at det blir kjedeligere av den grunn. Økt trygghet gjør ikke ting kjedeligere, da har du feil intensjoner i utg.pkt mener nå jeg.

 

Gå rundt Lindesnes med livet som innsats er jo ikke noe positivt selv om det var uten familie...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Plan har jeg forsåvidt ikke enda, men 13 åringen vil at vi skal ta båten til Tyskland :rolleyes:

 

For de uinnvidde, så dreier det seg selvfølgelig om fotball VM......

 

Har prøvd å forklare at banene ikke akkurat ligger nede på gjestehavna, men han repliserte da at der finnes da drosjer, busser, tog etc......

 

Hmmmm, tenke tenke, 5 ukers rådighet, ca 6 dagers "transport-etappe", tja det blir nok norskekysten i en eller annen retning i år også tenker jeg, og med det menes "å følge sola" som i år :smiley:

Link to post
Share on other sites

..........................tja det blir nok norskekysten i en eller annen retning i år også tenker jeg, og med det menes "å følge sola" som i år  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er omtrent samme planene som hos oss. Dagens vær og vind bestemmer. Vi kom oss aldri lengre syd enn til Furøya i sommer, men vi får satse på å få til litt gjensidig inspeksjon og ideutveksling rundt dørk og innredning igjen neste sommer.

 

PS: Nautica Schizofrenia 10 års jubileum om 14 dager???

Link to post
Share on other sites

Det er omtrent samme planene som hos oss. Dagens vær og vind bestemmer. Vi kom oss aldri lengre syd enn til Furøya i sommer, men vi får satse på å få til litt gjensidig inspeksjon og ideutveksling rundt dørk og innredning igjen neste sommer.

 

PS: Nautica Schizofrenia 10 års jubileum om 14 dager???

<{POST_SNAPBACK}>

Furøya ved Tvedestrand ? Det er konas samt alle barnas aller største favorittsted å feriere i båt...

 

Beklager, men jeg har demontert nær sagt alt inni båten, tenkte jeg skulle komme noe tidligere i gang i år med diverse prosjekter etc., slik at båt-turene for meg består i å en gang i blant sette meg på dekk med kaffekoppen, røyken og kikke utover det speilblanke vannet som for tiden råder. Du verden for en deilig høst vi så langt har hatt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Furøya ved Tvedestrand ?

Ja...nesten sant. Vi lå fastsurra i noen småfuruer bakom Fritzøya i Sølebukta. Rett vest for og kun ett lite steinkast fra brua mellom Furøya og Hestøya. Passer det seg sånn pleier vi å få med oss konserten på Furøya under Tvedestrand-dagene. Det klaffa dårlig med ferien i år men vi prøver igjen neste år.
Link to post
Share on other sites

Ferien til neste år? Det blir å tøffe rundt på dagsturer i Kråkerøy-skjærgården, men med en 4-5 dagers langtur som høydare. Dette blir sikkert mot Koster og videre nedover. For oss svært spennende: har aldri vært nedover Svenskekysten før! Må vel studere havneforumet skikkelig før vi drar.

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Går til Marstrand fra St. Hans neste gang også. Har vaksinert bikja, så da håper vi på en avtikker over til Dk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Til neste år skal jeg prøve å få utforsket Søgne skjærgården lit mer.Var der i fjor og fant en del bra plasser men fyttekatta skinn og bein så kalt det var i vannet der. Bare 12,5 gr. i vannet i slutten av Juli.

Det var kontrastene som fasinerte meg mest. Som havna på Stjernøy som kan minne om et fjellvann på Hardangervidda og inne i Hartmarkfjorden som var som et skogsvann i nedre Telemark.

Skal prøve å komme ut til Songvaar fyr som jeg har et spesielt forhold til.

Er det noen som har noen havnetips i området, motas de med takk og :cheers:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Til neste år skal jeg prøve å få utforsket Søgne skjærgården lit mer.Var der i fjor og fant en del bra plasser men fyttekatta skinn og bein så kalt det var i vannet der. Bare 12,5 gr. i vannet i slutten av Juli.

Det var kontrastene som fasinerte meg mest. Som havna på Stjernøy som kan minne om et fjellvann på Hardangervidda og inne i Hartmarkfjorden som var som et skogsvann i nedre Telemark.

Skal prøve å komme ut til Songvaar fyr som jeg har et spesielt forhold til.

Er det noen som har noen havnetips i området, motas de med takk og  :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er nok ikke rette mannen til å anbefalle havner i søgnes skjærgård men fiskesuppa :yesnod: som de selger på resturanten på Høllen brygge er iallafall verdt et besøk der (Har desverre ikke vert der i år ,men de 3 fåregående årene var den iallefall fortreffelig :flag: ).

 

mvh

sveno

Link to post
Share on other sites

Har ikke kommet lenger i planleggingen enn til påskeferien. Vi går og venter på byggenummer og leveringsdato for ny båt. Den skal leveres i Kiel til påske (håper vi...) og dermed gir planene seg selv.

Sommerferien får vi ta litt etterhvert.

<{POST_SNAPBACK}>

Jammen : fortell fortell. Vi er da nysgjerrige her på forumet på hva slags båter enkelte bestiller ????

Link to post
Share on other sites

For min del begynner jeg 2006 sesongen med 1 uke vinterfiske. Usikker på om det blir i vesterålen eller i nord-troms.

Båten blir liggende ute i hele vinter, og satser på fint vær i februar/mars med fisketur utenfor Senja. Ellers blir sommerferien lagt i retning mot Hamarøy, Steigen, Bodø og deretter Lofoten. Regner jeg med... Etter 56 dager med regn på rad i Tromsø må det vel en gang snu.

Link to post
Share on other sites

Regner med at det blir en tur rundt i Ryfylke om det skulle klaffe slik at ferien og sommeren kommer samtidig neste år.. Vi har ikke vært innover der med båt før, men nå når vi har stor nok båt til det så må det bli en tur den veien også ja. Ser fram til det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...