Jump to content

Avfukter i båt

Storkveito

Recommended Posts

Hei! :) 

har en Targa 31 jeg har lyst til å fastmonterte avfukter i. Tenkte å erstatte denne med panelovnen jeg har i dag da avfuktere ofte har varme element i seg. Tenkte at denne driftes på landstrømmen. 

noen forslag som ikke bygger så mye i dybden? Har god plass i høyde og bredde men dybden bør bære mins mulig

Redigert av Storkveito (see edit history)

Jeg har en slik. Den generer ikke noe særlig med varme, i alle fall ikke slik at det her noe å si. Vi bor i Nord-Norge , så vi trenger en del varme.

Men den avfukter bra. Den avfukter så bra at et år etter den kom på plass så løsner skruer fra treverk som har krympet. Vi etterstrammer mye om dagen.

Men gud så deilig det er å ha en knuske tørr båt.

DD8L er bra og mye omtalt her. Det er viktig å ikke kjøre ned RF for lavt mtp treverk i båten. 

budsjettutgaven av DD8L er Sandstrøm fra Elkjøp. Veldig lik avfukter. Jeg har begge to.  Men siden Ts sikkert skal handle hos den lokale båtbutikken i Sandnessjøen, best marine, så synes jeg han skal gå for den, fremfor Elkjøp 👍🙂 

Ja har montert denne i båten nå. Synes den varmer ganske greit jeg da. Skal kun brukes som frostsikring så da synes jeg det er nok. Når det skal varmes opp til komfort demperatur på vinterstid, må det brukes Webasto eller defroster uansett 😁

Men ja! Anbefaler gjerne denne videre. Gud himmel hvor fort den tørker! Ble helt paff over hvor mye vann så kom bare på ett par timer

Denne har jeg og er strålende fornøyd:

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/luftforbedring/elektriske-luftfuktere/sorpsjonsavfukter-004681/

Ionisk rensning, slår seg på ved strømavbrudd. Selv om det ikke er et varmeapparat så produserer den noe overskuddsvarme som den blåser ut. Slange ned i en stor dunk og den trenger minimalt med tilsyn i løpet av vinteren.

Den vil ikke fungere som frostsikring. Er det tørt, som det er om vinteren, stopper den, og avgir ikke varme. Er det 1-3 grader stopper den for å sikre seg selv mot frost. 
om vinteren må du uansett tilføre annen varme. 

på maks effekt forbruker den 650 w. Og da må det også være søkke vått i lufta. Varmeutviklingen er betydelig lavere enn det. 

så en lunk må du ha på. 

Eureka skrev 1 time siden:

Den vil ikke fungere som frostsikring. Er det tørt, som det er om vinteren, stopper den, og avgir ikke varme. Er det 1-3 grader stopper den for å sikre seg selv mot frost. 
om vinteren må du uansett tilføre annen varme. 

på maks effekt forbruker den 650 w. Og da må det også være søkke vått i lufta. Varmeutviklingen er betydelig lavere enn det. 

så en lunk må du ha på. 

Aha! Jaokei. Takker :)

Meaco , ingen over, ingen ved siden. Den går hele året igjennom når vi ikke er i båten.

Ikke behov for å ta sengetøy hjem hver gang. 

På toalettrom har vi en frostvakt 200w med termostat.

Høst og vinterstid har vi en kupevifte vifte med  termostatstyrt Frostkontakt som gjør at strømforbruket ikke løper løpsk. Ny versjon skal ha termostat innebygd. 

:flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...