Storkveito Startet 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 13.Juni.2020 (redigert) Hei! :) har en Targa 31 jeg har lyst til å fastmonterte avfukter i. Tenkte å erstatte denne med panelovnen jeg har i dag da avfuktere ofte har varme element i seg. Tenkte at denne driftes på landstrømmen. noen forslag som ikke bygger så mye i dybden? Har god plass i høyde og bredde men dybden bør bære mins mulig Redigert 13.Juni.2020 av Storkveito (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 13.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Det blir nok denne: https://www.bestmarin.no/produkter/varme-ventilasjon-og-luker/ventilasjon/luftavfukter-dd8l-standard---meaco-p6868513 Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 13.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2020 Jeg har en slik. Den generer ikke noe særlig med varme, i alle fall ikke slik at det her noe å si. Vi bor i Nord-Norge , så vi trenger en del varme. Men den avfukter bra. Den avfukter så bra at et år etter den kom på plass så løsner skruer fra treverk som har krympet. Vi etterstrammer mye om dagen. Men gud så deilig det er å ha en knuske tørr båt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 DD8L er bra og mye omtalt her. Det er viktig å ikke kjøre ned RF for lavt mtp treverk i båten. budsjettutgaven av DD8L er Sandstrøm fra Elkjøp. Veldig lik avfukter. Jeg har begge to. Men siden Ts sikkert skal handle hos den lokale båtbutikken i Sandnessjøen, best marine, så synes jeg han skal gå for den, fremfor Elkjøp ?? Sitér dette innlegget Link to post
JoakimM Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Har Sandstrøm versjonen av den, produserer litt varme men erstatter ikke helt en varmeovn. Glemte takluken åpen en dag i regnet, i løpet av noen timer klarte den å fylle vanntanken sin. Så den tørker veldig bra ? Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Ja har montert denne i båten nå. Synes den varmer ganske greit jeg da. Skal kun brukes som frostsikring så da synes jeg det er nok. Når det skal varmes opp til komfort demperatur på vinterstid, må det brukes Webasto eller defroster uansett ? Men ja! Anbefaler gjerne denne videre. Gud himmel hvor fort den tørker! Ble helt paff over hvor mye vann så kom bare på ett par timer Sitér dette innlegget Link to post
Saltos Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Denne har jeg og er strålende fornøyd: https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/luftforbedring/elektriske-luftfuktere/sorpsjonsavfukter-004681/ Ionisk rensning, slår seg på ved strømavbrudd. Selv om det ikke er et varmeapparat så produserer den noe overskuddsvarme som den blåser ut. Slange ned i en stor dunk og den trenger minimalt med tilsyn i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Den vil ikke fungere som frostsikring. Er det tørt, som det er om vinteren, stopper den, og avgir ikke varme. Er det 1-3 grader stopper den for å sikre seg selv mot frost. om vinteren må du uansett tilføre annen varme. på maks effekt forbruker den 650 w. Og da må det også være søkke vått i lufta. Varmeutviklingen er betydelig lavere enn det. så en lunk må du ha på. Sitér dette innlegget Link to post
Storkveito Svart 15.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Eureka skrev 1 time siden: Den vil ikke fungere som frostsikring. Er det tørt, som det er om vinteren, stopper den, og avgir ikke varme. Er det 1-3 grader stopper den for å sikre seg selv mot frost. om vinteren må du uansett tilføre annen varme. på maks effekt forbruker den 650 w. Og da må det også være søkke vått i lufta. Varmeutviklingen er betydelig lavere enn det. så en lunk må du ha på. Aha! Jaokei. Takker :) Sitér dette innlegget Link to post
baatglede Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Noen som har en formening hva som er anbefalt % fuktighet i luften i båten på sommeren? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Sett den på 50% RF. Er det regnvær og våte klær, sko mm, sett på 40. Slimhinnene har ikke godt av at det er for tørt. Har man mye vakkert treverk, er det heller ikke bra om det er for tørt. Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Rolf Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Meaco , ingen over, ingen ved siden. Den går hele året igjennom når vi ikke er i båten. Ikke behov for å ta sengetøy hjem hver gang. På toalettrom har vi en frostvakt 200w med termostat. Høst og vinterstid har vi en kupevifte vifte med termostatstyrt Frostkontakt som gjør at strømforbruket ikke løper løpsk. Ny versjon skal ha termostat innebygd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.