zooper Startet 13.Juni.2020 Del på Facebook Startet 13.Juni.2020 Kjøpte en 15 år gammel Tohatsu som jeg prøvekjørte i dag. På halv gass "glipper" det i gir eller propell med samme resultat som om motoren går i fri. Hører ingen ulyder. Med motoren på land kan jeg dreie motoren med giret i revers ved å vri på propellen. Med giret i forover går det ikke å dreie motoren ved å vri på propellen. Den glipper ved lav motstand. I fri snurrer propellen fritt. Hva kan dette skyldes? Hvordan diagnostiserer jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 13.Juni.2020 Del på Facebook Svart 13.Juni.2020 Høres ut som om det er vulkingen i propellen som er gåen. Vulkingen er en slags gummiforing mellom yttre og indre delen av propellen som kan gi seg etter noen år, den kan også gi seg på grunn av kontakt med moder jord. Løsning; skift propell. Blant annet Maritim selger nye propeller. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 Takk for tipset. Jeg får skru av i dag og myse litt. Hvilken prop bør jeg gå for? 300 cm gummibåt med aludørk og oppblåsbar kjøl (50 kg), og to voksne på til sammen 165 kg, og to barn (10 og 12, men vokser fort). Med dagens båt og motor går båten så vidt over i plan med to voksne, men ikke med et ekstra barn... den første halvtimen før det begynte å ”spinne” ved gasspådrag. Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 14.Juni.2020 Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 Er nok propellen ja, for å dobbeltsjekke kan du ta en tusj og lage en strek over propell og propell mutter. Om streken ikke er på linje etter en tur med sluring, må den byttes Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 Hva annet kan det evt være... Når jeg først skal sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 Tror ikke det er propellen, selv om den er litt medtatt. Vrir jeg på propellakselen møter jeg litt motstand, før det sier klikk og den snurrer et knepp, uten å sviver motoren. I revers derimot fungerer det som det skal. Propellen glir heller ikke rundt på akslingen. Hva nå? Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 14.Juni.2020 Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 Jeg kan ikke skjønne annet en det er propellen. Overføringen i mellom motor og propellaksel er "tannhjuloverføring" så den svikter ikke som beskrevet. Merk opp med tusj så ser du om vulkingen har sluppet i propellen Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 Skjønner. Men med propellen av, og når jeg vrir på akslingen, så glipper det - litt som om den ikke vil stå i gir når motstanden blir høy framover (revers ok). Setter jeg på propellen halvveis ned på akslingen og vrir rundt på propellen kan jeg ikke se noe annet enn at prop og aksling følger hverandre, og at det glipper et annet sted i girkassa eller noe... altså at problemet er noe annet enn propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 14.Juni.2020 Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 Sjekk at overføringa mellom velgerspak og gearhus er rett justert. Det bør vera første tiltak. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 14.Juni.2020 Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 (redigert) I forover gir skal propellen kunne vris som du beskriver, i revers skal du kunne vri den motsatt retning på samme viset uten det er noe feil mener jeg. Der er mothaker som gjør at den holdes i en retning. Tipper som nevnt at det er vulkingen i propellen som slurer under hard belastning. Nå som du først har det fra hverandre anbefaler jeg forøvrig å bytte tetninger og gjøre skikkelig rent på pakningsflater, da de sannsynligvis er rimelig klare for utskiftning uansett. Redigert 14.Juni.2020 av Sturee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 Jeg klarer ikke finne noen justeringsmulighet på staget for girvelger. Jeg har nederst der staget går inn i gir huset dratt i staget fra øverste til nederste mulighet mens jeg har dreid på akslingen. Det utgjør ingen forskjell. Jeg har utelukket dette som problem. Jeg er ikke sikker på om jeg gjør meg selv godt nok forstått (skulle ønske det var videomuliggeter her). Jeg forsøker på nytt: Med girvelgeren i revers kan jeg svive motoren ved å vri propell eller propellaksling både med og mot klokka. Med girvelgeren framover kan jeg kun svive motoren ved å vri mot klokka. Vrir jeg med klokka glipper det med en mekanisk klikkelyd, uten at motoren sviver. Skal man kjøre framover skal aksling og propell gå med klokka. Dette resultatet får jeg enten jeg vrir på propellen, eller jeg tar av propellen og vrir direkte på propellakslingen. Jeg forstår derfor ikke hvordan vulkaniseringen på propellen kan ha noe å si. Da ville jo propellen sklidd rund på akslingen og akslingen stått stille eller beveget seg saktere enn propellen - det er ikke det som skjer her. Jeg har også forsøkt å skyve og trekke i propellen mens jeg vrir, uten endring i resultat. Jeg har nå remontert og tightet. Jeg mistenker at problemet sitter inne i girhuset. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 14.Juni.2020 Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 zooper skrev 10 minutter siden: Jeg klarer ikke finne noen justeringsmulighet på staget for girvelger. Bildet er riktignok fra min Yamaha 15-hester, men likevel. Du har altså ikke en innfestningsmulighet i toppen av girvelgerstaget fra undervannshuset? Der du kan velge hvor på girvelgerstaget du strammer til innfestningen? I alle fall på Yamaha (her 8hk) har man altså muligheter for selv å velge hvor man strammer til girvelgerstaget, dermed har man en viss grad av justeringsmuligheter. Mistenker at din innfestning ikke har vært strammet nok til slik at den har sklidd/løsnet, eller blitt feilmontert i forbindelse med impellerskifte. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juni.2020 Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 rippie skrev for 5 timer siden: Er nok propellen ja, for å dobbeltsjekke kan du ta en tusj og lage en strek over propell og propell mutter. Om streken ikke er på linje etter en tur med sluring, må den byttes om det er vulkinga som slipper over et visst pådrag så klarer du ikke å få det til å slippe med håndmakt. Ta en merketest som flere har foreslått. Om det er noe i giret som slipper så vil det høres.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
zooper Svart 14.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 Hmmm, begynner nå å tro på at problemet ligger i vulkaniseringen. Når jeg tenker meg om så betyr det neppe noe som helst at det glipper når jeg vrir med klokka rett på akslingen. Dette er nok en sikkerhetsmekanisme for å spare motoren ved bakking og propellen slår i bunn (ingen finne til å beskytte). For motstanden i vannet ville jo vært mot klokka, mens når jeg vrir på propellen med klokka og således hjelpe til, ja så blir testen motsatt av hva den burde være. Når jeg i stedet sviver motoren så propellen går med klokka, ja da klarer jeg ikke holde igjen propellen. Altså, jeg tror ikke lenger at det er noe feil med gir, men heller vulkaniseringen. Vulkaniseringen på propellen er i dårlig forfatning, og det sitter deler av den igjen helt innerst på akslingen. Det gir mening at den er såpass tights at jeg ikke klarer å holde den igjen for hånd, men at den glipper i møte med vann på full spiker. Det er mye bry å få sjøsatt båt og motor for å ta en test. Jeg kjøper prop først som sist da den uansett trenger å byttes (dårlig bulk og full av hakk). Så får vi se... Tusen takk alle sammen. Jeg har gjenvunnet håpet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 14.Juni.2020 Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 Finner du noe merking på propellen som angir dimensjoner? Kjekt å ha når det skal kjøpes ny. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
to-vid Svart 14.Juni.2020 Del på Facebook Svart 14.Juni.2020 Sjekket dette nettop på min 9.8hk, som er "samme" motoren. Den oppfører seg som du beskriver, i revers så kan jeg ikke vri propell uten at motor følger med, i forover så glipper propellen den ene veien. Så er nok veldig sannsynlig at det er propellen som er gåen Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Takk for hjelpen alle sammen. Ny propell (8.5x9) gjorde susen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.