Jump to content

Tohatsu 8 hk totakter "slurer" på høyt turtall.


zooper

Recommended Posts

Kjøpte en 15 år gammel Tohatsu som jeg prøvekjørte i dag.

 

På halv gass "glipper" det i gir eller propell med samme resultat som om motoren går i fri. Hører ingen ulyder.

 

Med motoren på land kan jeg dreie motoren med giret i revers ved å vri på propellen. Med giret i forover går det ikke å dreie motoren ved å vri på propellen. Den glipper ved lav motstand. I fri snurrer propellen fritt.

 

Hva kan dette skyldes? Hvordan diagnostiserer jeg?

Link to post

Takk for tipset. Jeg får skru av i dag og myse litt.

 

Hvilken prop bør jeg gå for? 300 cm gummibåt med aludørk og oppblåsbar kjøl (50 kg), og to voksne på til sammen 165 kg, og to barn (10 og 12, men vokser fort).

 

Med dagens båt og motor går båten så vidt over i plan med to voksne, men ikke med et ekstra barn... den første halvtimen før det begynte å ”spinne” ved gasspådrag.

Screenshot_20200614_095002_com.google.android.apps.docs.jpg

Link to post

Skjønner. Men med propellen av, og når jeg vrir på akslingen, så glipper det - litt som om den ikke vil stå i gir når motstanden blir høy framover (revers ok).

 

Setter jeg på propellen halvveis ned på akslingen og vrir rundt på propellen kan jeg ikke se noe annet enn at prop og aksling følger hverandre, og at det glipper et annet sted i girkassa eller noe... altså at problemet er noe annet enn propellen.

Link to post

I forover gir skal propellen kunne vris som du beskriver, i revers skal du kunne vri den motsatt retning på samme viset uten det er noe feil mener jeg. Der er mothaker som gjør at den holdes i en retning. Tipper som nevnt at det er vulkingen i propellen som slurer under hard belastning. 
 

Nå som du først har det fra hverandre anbefaler jeg forøvrig å bytte tetninger og gjøre skikkelig rent på pakningsflater, da de sannsynligvis er rimelig klare for utskiftning uansett.

 

Redigert av Sturee (see edit history)
Link to post

Jeg klarer ikke finne noen justeringsmulighet på staget for girvelger. Jeg har nederst der staget går inn i gir huset dratt i staget fra øverste til nederste mulighet mens jeg har dreid på akslingen. Det utgjør ingen forskjell. Jeg har utelukket dette som problem.

 

Jeg er ikke sikker på om jeg gjør meg selv godt nok forstått (skulle ønske det var videomuliggeter her). Jeg forsøker på nytt:

 

Med girvelgeren i revers kan jeg svive motoren ved å vri propell eller propellaksling både med og mot klokka.

 

Med girvelgeren framover kan jeg kun svive motoren ved å vri mot klokka. Vrir jeg med klokka glipper det med en mekanisk klikkelyd, uten at motoren sviver. Skal man kjøre framover skal aksling og propell gå med klokka.

 

Dette resultatet får jeg enten jeg vrir på propellen, eller jeg tar av propellen og vrir direkte på propellakslingen. Jeg forstår derfor ikke hvordan vulkaniseringen på propellen kan ha noe å si. Da ville jo propellen sklidd rund på akslingen og akslingen stått stille eller beveget seg saktere enn propellen - det er ikke det som skjer her.

 

Jeg har også forsøkt å skyve og trekke i propellen mens jeg vrir, uten endring i resultat. Jeg har nå remontert og tightet.

 

Jeg mistenker at problemet sitter inne i girhuset.

Link to post
zooper skrev 10 minutter siden:

Jeg klarer ikke finne noen justeringsmulighet på staget for girvelger.


Bildet er riktignok fra min Yamaha 15-hester, men likevel. Du har altså ikke en innfestningsmulighet i toppen av girvelgerstaget fra undervannshuset? Der du kan velge hvor på girvelgerstaget du strammer til innfestningen?
3ED1F790-7F2A-4647-982F-3353ABD931C0.jpeg.993a4760355d7596503062c7ed8b2e7c.jpeg

 

I alle fall på Yamaha (her 8hk) har man altså muligheter for selv å velge hvor man strammer til girvelgerstaget, dermed har man en viss grad av justeringsmuligheter. Mistenker at din innfestning ikke har vært strammet nok til slik at den har sklidd/løsnet, eller blitt feilmontert i forbindelse med impellerskifte.

9BE72FB3-68CD-4D58-9149-CE7D0EE5B160.jpeg.59d592260abbeac39781b0c2f2a890d0.jpeg

 

 

Link to post
rippie skrev for 5 timer siden:

Er nok propellen ja, for å dobbeltsjekke kan du ta en tusj og lage en strek over propell og propell mutter. Om streken ikke er på linje etter en tur med sluring, må den byttes

 

om det er vulkinga som slipper over et visst pådrag så klarer du ikke å få det til å slippe med håndmakt.   Ta en merketest som flere har foreslått.   Om det er noe i giret som slipper så vil det høres..  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hmmm, begynner nå å tro på at problemet ligger i vulkaniseringen.

 

Når jeg tenker meg om så betyr det neppe  noe som helst at det glipper når jeg vrir med klokka rett på akslingen. Dette er nok en sikkerhetsmekanisme for å spare motoren ved bakking og propellen slår i bunn (ingen finne til å beskytte). For motstanden i vannet ville jo vært mot klokka, mens når jeg vrir på propellen med klokka og således hjelpe til, ja så blir testen motsatt av hva den burde være.

 

Når jeg i stedet sviver motoren så propellen går med klokka, ja da klarer jeg ikke holde igjen propellen. Altså, jeg tror ikke lenger at det er noe feil med gir, men heller vulkaniseringen.

 

Vulkaniseringen på propellen er i dårlig forfatning, og det sitter deler av den igjen helt innerst på akslingen. Det gir mening at den er såpass tights at jeg ikke klarer å holde den igjen for hånd, men at den glipper i møte med vann på full spiker.

 

Det er mye bry å få sjøsatt båt og motor for å ta en test. Jeg kjøper prop først som sist da den uansett trenger å byttes (dårlig bulk og full av hakk). Så får vi se...

 

Tusen takk alle sammen. Jeg har gjenvunnet håpet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...