Jump to content

Hørt i uthavn

paolsen

Recommended Posts

På Hjelp utenfor Sætre en lørdag ettermiddag.

- Kvinne i Targa 37: «Ehhh.... vi holder av denne plassen, herfra og bortover hele skjæret, til noen venner som _kanskje_ kommer i en båt a’la vår.»
- Mann i Nidelv 590, som sklir sakte inn mot en ledig pinne på land: «Det går sikkert bra - vi er bare oss, vi »

De kunne jo bare lagt alle jollene og SUP’ene der så alle kunne se at plassen «kanskje» var opptatt, så man ikke trodde en ledig pinne var ledig... Makan!

Det hører med til historien at disse vennene aldri kom...

mvh

-Pål-

Knallipadden skrev for 5 timer siden:

Jeg har opplevd flere ganger på populære steder nært Bergen at folk kommer tidlig med store båter for å så stikke igjen med lettbåten eller vannscooteren. På den måten sikrer de seg plassen på de fineste dagene selv om de ikke er i båten sin hele tiden. 

I uthavner...? Hvor.?

Knallipadden skrev for 5 timer siden:

Jeg har opplevd flere ganger på populære steder nært Bergen at folk kommer tidlig med store båter for å så stikke igjen med lettbåten eller vannscooteren. På den måten sikrer de seg plassen på de fineste dagene selv om de ikke er i båten sin hele tiden. 

Ja, men er det feil?

Førstemann til mølla prinsippet gjelder jo.

At noen gidder å ta seg dette bryet med å kjøre ut på f.eks torsdag for å så jolle inn, og ut igjen på fredag med hele familien, er jo deres valg.

At andre ikke gidder/har mulighet er jo en annen sak.

Hvor gå egentlig grensen?

Om jeg har fri på fredag, men ikke de andre. Kan ikke jeg kjøre ut på formiddagen, og så jolle inn å hente resten av bølingen kl 16.00?

Jeg er ikke ute etter å henge ut noen, men nyskjerrig på hva andre mener om denne problemstillingen 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Syns praksisen er problematisk hvis det gir tomme båter på "overnatting" i populære havner. 

Det jeg har sett i et par populære havner er at båter kan bli liggende over veldig mange døgn, med og uten folk ombord. 

------

Nomen.

Er ikke greit hvis det gjør at det ikke er plasser igjen, feks torsdagskvelden når det kommer en båt. Om det er mye ledig.. hvem bryr seg? Om noen bruker "teknikken" til å kapre den beste plassen hver helg... ikke greit syns jeg. Men sikkert lite å få gjort noe med. 

Ida Marie III skrev 29 minutter siden:

I uthavner...? Hvor.?

Jeg har opplevd det på Skorpo og på Visterøy. 

nomen skrev 11 minutter siden:

Ja, men er det feil?

Førstemann til mølla prinsippet gjelder jo.

At noen gidder å ta seg dette bryet med å kjøre ut på f.eks torsdag for å så jolle inn, og ut igjen på fredag med hele familien, er jo deres valg.

At andre ikke gidder/har mulighet er jo en annen sak.

Hvor gå egentlig grensen?

Om jeg har fri på fredag, men ikke de andre. Kan ikke jeg kjøre ut på formiddagen, og så jolle inn å hente resten av bølingen kl 16.00?

Jeg er ikke ute etter å henge ut noen, men nyskjerrig på hva andre mener om denne problemstillingen 

Hvis det ikke er ulovlig er det i hvert fall på kanten. Jeg syns ikke noe om å reise ut med båten dagen i forveien for å reservere seg plass for resten av dagene. Hvis man skal være der med båten bør man også være mest mulig ombord. Man drar ikke ut med båten torsdag ettermiddag, stikker hjem med lettbåten. Går på jobb og reiser ut med lettbåten hele gjengen på fredagen etter skole og jobb. Hvis alle skulle ha gjort slik blir det umulig å finne seg en plass på tilrettelagte steder. 

Jeg er enig, det er en uting, men hvor går grensen?

Jeg har gjort dette en gang selv, da var det slik at jobb,vær og litt andre ting gjorde det veldig praktisk å ligge på akkurat den plassen.

Så, hvis "alle" mener de har en god grunn til å gjøre slikt blir det ett problem.

Og lovlig er det neppe, sier ikke allmenretten at det er opphold max 2 døgn på samme plassen?

Isåfall, får de som la seg ut på torsdag fyre igang dieselpurka si på lørdagen, rett før grillinga og se å flytte seg??

Redigert av nomen (see edit history)

Absolutt, får jo håpe at vi ikke får tistander hvor fol blir jaget fra en plass etter 3 døgn.

Jeg har forøvrig inntrykk av at dette ikke er noe stort problem, ihverfall ikke i Grenlandsfjordene.

Det er en 2-3 plasser jeg vet det blir gjort, ellers er det greit med plass.(var riktig nok veldig fullt nå i helgen)

Selv om det har vært opptatt på favorittplassen min hver gang hittil i sesongen??

Kanskje noen av de som av og til bruker legge ut båten på torsdag trikset er de som alltid tapper racet om de beste plassene fordi man må jobbe til kl 1600 på fredager?

Jeg vet ikke for i uthavn vil jeg gjerne få være i fred så jeg jakter ikke de populære stedene men ligger gjerne på svai oppunder land i le.
Det hender jo det samler seg andre båter på svai men sitte å høre på hva naboen snakker om og hva de gjør er det ikke ofte jeg er innstill på når jeg er i uthavn modus..
Så jeg unngår de populære stedene der man gjerne må finne frem fendrene

Redigert av pipe (see edit history)

Jeg syns i hvert fall ikke noe om at folk reiser ut for å setter fra seg en tom båt og reiser hjem igjen. I hvert fall hvis det er steder hvor det vanligvis er vanskelig å få plass. Hvis man er sent ferdig på jobb fredagen kan man i stedet ligge på svai og ta lettbåten inn til land. Det er som oftest lettere å få plass til en jolle når man skal på land. 

Jeg syns problemet er størst i de uthavnene som ligger nært områder med store marinaer. Skropo ligger tett på Bergen og nabo kommunene for eksempel. Det samme gjør Visterøy som har Hjellestad tett på. 

De tallene har kun teoretisk interesse. I praksis så er en stor del av kystlinjen uegnet for å fortøye noe som helst, og mange av de lune gode havnene er bebygd og privatisert. Rimelig nok, samfunn ble etablert der det var gode havner. Det finnes fortsatt mye uthavner som kan benyttes, men med dagens vekst i fritidsbåtmarkedet  så begynner man å merke presset. Men krise er det vel ikke akkurat. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
nomen skrev for 9 timer siden:

Absolutt, får jo håpe at vi ikke får tistander hvor fol blir jaget fra en plass etter 3 døgn.

Er ofte sånn. Noen få er frekke og utnytter/tar seg til rette i de kollektive godene vi har. 

Så kommer det restriksjoner som rammer alle.

.......

Det reiser spørsmålet om vi kan takke oss selv om det kommer restriksjoner siden vi lot snyltere som tok seg til rette gjøre det uten at vi brydde oss?

"Betyr ikke noe for meg", og plutselig har flaggpolitiet konvertert til å passe på at du ikke ligger mer enn to døgn i uthavn :-#

nomen skrev for 11 timer siden:

Og lovlig er det neppe, sier ikke allmenretten at det er opphold max 2 døgn på samme plassen?

Bare av ren interesse: Er det i det hele tatt lov å legge båten og stikke hjem over natten? Det virker så fjernt for meg å skulle gjøre det, så jeg vet det ikke engang, men det innebærer jo en viss ansvarsløshet å ikke holde oppsyn med den når man ligger på dregg og bergkiler i skjærgården..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

seilfred skrev for 2 timer siden:

Bare av ren interesse: Er det i det hele tatt lov å legge båten og stikke hjem over natten? Det virker så fjernt for meg å skulle gjøre det, så jeg vet det ikke engang, men det innebærer jo en viss ansvarsløshet å ikke holde oppsyn med den når man ligger på dregg og bergkiler i skjærgården..

Det er i hvert fall ikke klare nok regler på det siden mannen i gaten ikke kan gi et godt svar. Jeg er litt spent på hva et forsikringsselskap ville ha sagt dersom båten fikk skader i løpet av natten og den var hensatt uten folk tilstede. Uavhengig om det er lov eller ikke syns jeg det ikke er etisk riktig. Alle har like mye rett til å benytte seg av en uthavn, og da blir det feil at folk skal reservere plass til seg selv eller andre. Det hadde sett like teit ut hvis jeg for eksempel hadde løpt ned på stranda med 10-15 håndklær og lagt ut på de beste plassene tidlig på morgenen før jobb for å reservere plass til meg og mine venner på kvelden. Jeg kunne også ha satt opp noen kjegler og et skilt på favoritt parkeringsplassen min at den er reservert, selv om den ikke er min. 

Det er noe helt annet hvis man kommer på ettermiddagen med båten og samme dag og avtaler å hente noen med lettbåten slik at man blir borte i kort tid. Blir man borte hele ettermiddagen/kvelden, eller over natten syns jeg lite om praksisen - i hvert fall der det alltid pleier å være fullt på fine dager. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)

Ser ikke noe galt med å benytte lettbåten til å hente noen, fiske, handle, eller på skjærgårdstur deler av dagen. For meg blir det det samme som å gå seg en tur på land, eller padle kajakk fra moderskipet. Slik gjør vi stadig, men er ofte flere båter sammen, og sjelden alt mannskap er borte samtidig. Men å forlate båten ubemannet over natten, i uthavn, eller på svai, kunne jeg ikke tenkt meg å gjøre uansett lovlig/ulovlig eller moralsk riktig/uriktig.

Gullfisk skrev 14 minutter siden:

Ser ikke noe galt med å benytte lettbåten til å hente noen, fiske, handle, eller på skjærgårdstur deler av dagen. For meg blir det det samme som å gå seg en tur på land, eller padle kajakk fra moderskipet. Slik gjør vi stadig, men er ofte flere båter sammen, og sjelden alt mannskap er borte samtidig. Men å forlate båten ubemannet over natten, i uthavn, eller på svai, kunne jeg ikke tenkt meg å gjøre uansett lovlig/ulovlig eller moralsk riktig/uriktig.

Det blir noe helt annet. Men å være vekke over natten fordi man ikke har tid til å være der blir galt. I friluftsloven står det:

"§ 11.(Ferdselskultur og eierens bortvisingsrett.)

Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre..." 

Formålet med loven er: "...å verne friluftslivets naturgrunnlag og sikre almenhetens rett til ferdsel, opphold m.v. i naturen, slik at muligheten til å utøve friluftsliv som en helsefremmende, trivselskapende og miljøvennlig fritidsaktivitet bevares og fremmes." 

Fra rundskriv:"  De må ikke slå seg til utilbørlig nær andres leirplass eller slå opp telt midt på en badestrand til utilbørlig fortrengsel for de badende.  Vurderingen av hva som er «utilbørlig fortrengsel eller ulempe» vil bero på en skjønnsmessig avveining mellom grunneierens interesser og allmennhetens interesser, der sunn fornuft vil spille inn. Det må stilles ganske strenge krav til hva som er fortrengsel eller ulempe, det er ikke nok at opphold vil virke sjenerende eller at man ikke ønsker andres tilstedeværelse. "

Med andre ord kan det falle inn under loven. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...