Knallipadden
Gullfisk skrev 14 minutter siden:Ser ikke noe galt med å benytte lettbåten til å hente noen, fiske, handle, eller på skjærgårdstur deler av dagen. For meg blir det det samme som å gå seg en tur på land, eller padle kajakk fra moderskipet. Slik gjør vi stadig, men er ofte flere båter sammen, og sjelden alt mannskap er borte samtidig. Men å forlate båten ubemannet over natten, i uthavn, eller på svai, kunne jeg ikke tenkt meg å gjøre uansett lovlig/ulovlig eller moralsk riktig/uriktig.
Det blir noe helt annet. Men å være vekke over natten fordi man ikke har tid til å være der blir galt. I friluftsloven står det:
"§ 11.(Ferdselskultur og eierens bortvisingsrett.)
Enhver som ferdes eller oppholder seg på annen manns grunn eller på sjøen utenfor, skal opptre hensynsfullt og varsomt for ikke å volde skade eller ulempe for eier, bruker eller andre..."
Formålet med loven er: "...å verne friluftslivets naturgrunnlag og sikre almenhetens rett til ferdsel, opphold m.v. i naturen, slik at muligheten til å utøve friluftsliv som en helsefremmende, trivselskapende og miljøvennlig fritidsaktivitet bevares og fremmes."
Fra rundskriv:" De må ikke slå seg til utilbørlig nær andres leirplass eller slå opp telt midt på en badestrand til utilbørlig fortrengsel for de badende. Vurderingen av hva som er «utilbørlig fortrengsel eller ulempe» vil bero på en skjønnsmessig avveining mellom grunneierens interesser og allmennhetens interesser, der sunn fornuft vil spille inn. Det må stilles ganske strenge krav til hva som er fortrengsel eller ulempe, det er ikke nok at opphold vil virke sjenerende eller at man ikke ønsker andres tilstedeværelse. "
Med andre ord kan det falle inn under loven.