-morten- Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 6 hours ago, Mouche said: I følge Statens Kartverk er vår kystlinje på 100.915 kilometer (!) hvilket er 2,5 ganger rundt ekvator og kun Canada av alle verdens land har lenger kystlinje. Totalt har vi 239.057 øyer så det burde være litt plass for alle? God båtsommer! Helt enig! men problemet er vel at de fleste båtene her er sør for Sinsen, og at alle skal være på samme plassen! Heldigvis en problemstilling som ikke finnes på Møre og Trøndelagskysten der jeg ferdes med lystbåt!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
.Olsen Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Når en har forlatt båt/bil/telt, hva som helst i utmark så trer vel andre lover inn. Da er det vel "kun" en forlatt, henslengt gjenstand? Kan det regnes som søppel/forsøpling? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 (redigert) -morten- skrev for 1 time siden: Helt enig! men problemet er vel at de fleste båtene her er sør for Sinsen, og at alle skal være på samme plassen! Heldigvis en problemstilling som ikke finnes på Møre og Trøndelagskysten der jeg ferdes med lystbåt!! Jeg har tilbrakt flere somre enn jeg kan telle til i områder som Kragerø, to områder med et betydelig antall hytter og tilreisende ,ed båt, og Lillesand og har aldri skjønt hvorfor folk hevder det er vanskelig å finne en ledig plass i skjærgården og/eller at det er så voldsom trafikk. Ja, enkelte helt sentrale steder er det mange, men svinger man en aning til styrbord eller til babord så er det god plass både til å forflytte seg og til å finne seg en fredelig plass for seg selv. Folk klumper seg sammen av en eller annen merkelig grunn. Redigert 15.Juni.2020 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Knallipadden Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 (redigert) Det kommer helt an på hvor man er i landet. Noen steder er det mye større press på plassene enn ellers. De mest populære plassene hvor det er brygger og bøyer til å fortøye i foesvinner først. Plassene ingen vil ha foesvinner sist. Her på vestlandet nær Bergen er det ikke bare å legge til hvor som helst. Det er mye bebygd i strandsonen. Det er også mye bratte berg og skjær som er vanskelig å forsere. Man må også ta hensyn til trafikk når man skal finne et egnet sted. Bergen har Norges største havneområde som strekker seg fra Bergen til Mongstad flere mil utenfor. Årlig er det ca 82.000 skipsanløp. Det er derfor ikke så lett å finne en rolig vik uten bølger fra store skip. Når vi er på hytten på Møre er det helt annerledes. Der kan vi legge til nesten hvor som helst uten å møte noen andre. Redigert 15.Juni.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Det er litt sånn tulledebatt å dra inn de plassene problemet ikke eksisterer syns nå jeg. Problemet er jo der det eksisterer, ikke i en tom bukt på Nordmøre :-D Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Knallipadden skrev for 4 timer siden: Alle har like mye rett til å benytte seg av en uthavn, og da blir det feil at folk skal reservere plass til seg selv eller andre. Blir ikke den retten litt utvannet når de som tjener mest gjerne også har fleksitid slik at de tyvstarte på racet om de mest populære plassene? Nytter ikke å komme diltende etter kl 1600 på¨fredagen fordi man har vært på jobb først. Dette er satt på spissen men hvis man skal bruke alle har like mye rett argumentet så er det ikke helt slik uansett Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 seilfred skrev for 6 timer siden: Bare av ren interesse: Er det i det hele tatt lov å legge båten og stikke hjem over natten? Kan ikke helt se hvilken lov som skal gjøre det ulovlig. Skjer det noe med båten da blir det nok en sak i mellom båteier og forsikringsselskapet uten at politiet er involvert Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 pipe skrev 1 time siden: Blir ikke den retten litt utvannet når de som tjener mest gjerne også har fleksitid slik at de tyvstarte på racet om de mest populære plassene? Nytter ikke å komme diltende etter kl 1600 på¨fredagen fordi man har vært på jobb først. Dette er satt på spissen men hvis man skal bruke alle har like mye rett argumentet så er det ikke helt slik uansett. Det er ikke bare sort/hvitt, og der er ikke bare de som tjener mest som har fri en og annen fredag eller slutter litt tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
.Olsen Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 pipe skrev for 2 timer siden: Kan ikke helt se hvilken lov som skal gjøre det ulovlig. Skjer det noe med båten da blir det nok en sak i mellom båteier og forsikringsselskapet uten at politiet er involvert Tviler på at en kan etterlate båter, biler, telt eller andre gjenstander noe sted uten grunneiers tillatelse. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Knallipadden kommer med gode analogier. Sitér dette innlegget Link to post
Ugleseth Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Båteiere fra 20 + til 40- ser nok litt annerledes på ting.De er fostret i barnehagen og på skolen til å ta ordet, snakke høyt, ikke være sjenert, innta lederrollen og er lært opp til å stå først i køen. Ingen reiser seg for gamle damer og gravide på bussen. Den eldre garden ventet på plassen sin i køen og hadde lua i hånden og reiste seg for Olga. Når vi opplever hekkbølger som ruller innover og slenger koffekopper veggemellom eller at de beste plassene er tatt før solen har stått opp er nok det et resultat av tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 (redigert) Ugleseth skrev 1 time siden: Båteiere fra 20 + til 40- ser nok litt annerledes på ting.De er fostret i barnehagen og på skolen til å ta ordet, snakke høyt, ikke være sjenert, innta lederrollen og er lært opp til å stå først i køen. Ingen reiser seg for gamle damer og gravide på bussen. Den eldre garden ventet på plassen sin i køen og hadde lua i hånden og reiste seg for Olga. Når vi opplever hekkbølger som ruller innover og slenger koffekopper veggemellom eller at de beste plassene er tatt før solen har stått opp er nok det et resultat av tiden. Det er vel et ordtak som sier at man ikke kan lære en gammel hund nye kunster. Det er ikke helt riktig. Alle kan lære seg nye ting, og man lærer faktisk så lenge man lever. Redigert 15.Juni.2020 av Knallipadden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 (redigert) Ugleseth skrev for 10 timer siden: Båteiere fra 20 + til 40- ser nok litt annerledes på ting.De er fostret i barnehagen og på skolen til å ta ordet, snakke høyt, ikke være sjenert, innta lederrollen og er lært opp til å stå først i køen. Ingen reiser seg for gamle damer og gravide på bussen. Den eldre garden ventet på plassen sin i køen og hadde lua i hånden og reiste seg for Olga. Når vi opplever hekkbølger som ruller innover og slenger koffekopper veggemellom eller at de beste plassene er tatt før solen har stått opp er nok det et resultat av tiden. Termokopp med tett lokk funker og gode koppholdere! Redigert 16.Juni.2020 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Ugleseth skrev for 10 timer siden: Båteiere fra 20 + til 40- ser nok litt annerledes på ting.De er fostret i barnehagen og på skolen til å ta ordet, snakke høyt, ikke være sjenert, innta lederrollen og er lært opp til å stå først i køen. Ingen reiser seg for gamle damer og gravide på bussen. Den eldre garden ventet på plassen sin i køen og hadde lua i hånden og reiste seg for Olga. Når vi opplever hekkbølger som ruller innover og slenger koffekopper veggemellom eller at de beste plassene er tatt før solen har stått opp er nok det et resultat av tiden. ??? Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Selv har jeg aldri opplevd noen under 60 som sniker i noe kø bevisst. En del av den godt voksne garde oppfører seg derimot som de har er en slags opptjent rett på å være først i køen. Påstander om at unge er uhøflige er å anse som surt oppgulp fra gamle grinebitere. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Sahara skrev 20 minutter siden: Selv har jeg aldri opplevd noen under 60 som sniker i noe kø bevisst. En del av den godt voksne garde oppfører seg derimot som de har er en slags opptjent rett på å være først i køen. Påstander om at unge er uhøflige er å anse som surt oppgulp fra gamle grinebitere. Det tror jeg Sahara har helt rett i, å være uhøflig har ingenting med alder å gjøre, det har kun med mennesketypen. Jeg tror en viss prosent av befolkningen enten er bevisst eller ubevisst uhøflige, går kun rundt i sin egen boble. Man ser det daglig i både båthavn, foran kjøpesentere og i byen. Sparkelsykler, f.eks. som kunne vært plassert stående, ute av veien for folk, neida de blir bare sluppet rett ned, liggende midt på fortauet. Eller som Jupp Jypling forleden, på den meget populære p.plassen på gressletta på Høysand, hvor folk plasserer bilene stort sett så det er plass til mange. Plasserte bilen gode 2 meter fra min, akkurat passe til at ingen kom i mellom. Hvorfor ta hensyn til at det kanskje skal bli plass til flere? Jeg fikk jo god plass til min bil...... Apropos hekkbølger, jeg ser jo ofte motorbåtene spretter som korker når hekkbølgene treffer, mens min gamle seilbåt så vidt duver, kanskje noe å tenke på. En annen ting som er spesielt, jeg ligger litt utsatt til i marinaen, ytterst på piren, mange som passerer meg ut og inn av båthavna. De store båtene gir sjelden særlig bølger i 3-4-5 knops sonen, det er småbåtene rundt 15 fot som lager mest krøll. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Knallipadden Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Shore skrev 12 minutter siden: ... Apropos hekkbølger, jeg ser jo ofte motorbåtene spretter som korker når hekkbølgene treffer, mens min gamle seilbåt så vidt duver, kanskje noe å tenke på. En annen ting som er spesielt, jeg ligger litt utsatt til i marinaen, ytterst på piren, mange som passerer meg ut og inn av båthavna. De store båtene gir sjelden særlig bølger i 3-4-5 knops sonen, det er småbåtene rundt 15 fot som lager mest krøll. Det kommer litt an på båten. Hadde en 15 fot skjærgårdsjeep på hytten. Den laget ikke mye bølger under 5 knop, hvis jeg gikk opp til 6, 7 eller 8 ble det mye. Små båter har ofte ikke instrumenter til å måle hastighet. Når jeg har kjørt joller uten dette i 5 knop sonen og liknende har jeg logisk nok tenkt at grunnen til lav hastighet er å unngå sjenerende bølger og støy. Derfor har jeg kjørt så sakte at jeg lager minst mulig bølger for andre. Kanskje må jeg under 5 knop for å klare det, men det spiller ikke noen rolle. Det viktigste er at fartsgrensen ikke overstiges og at jeg ikke lager støy og bølger. Når det står fartsgrense 5 knop betyr det ikke at man må holde 5 knop. Det betyr at man ikke skal overstige fartsgrensen. Om man må lengre ned i fart for å unngå bølger må man bare akseptere det. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Knallipadden skrev for 15 timer siden: Det er ikke bare sort/hvitt, og der er ikke bare de som tjener mest som har fri en og annen fredag eller slutter litt tidligere. Interessant. I vår vei har de holdt på med graving et års tid (!) og det som gjøres er fulle utskiftning av vann og avløp. Det jobbes fra tidlig morgen til sen ettermiddag hver dag mandag til torsdag og fredag til søndag er det stille. De som jobber der har med andre ord fire dagers uke og reiser hjem på torsdag. Tjener nok greit, men de som bor i veien og tjener bedre jobber også på fredager, ofte lengre dager enn de som graver! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Gullfisk Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Mouche skrev 7 minutter siden: Interessant. I vår vei har de holdt på med graving et års tid (!) og det som gjøres er fulle utskiftning av vann og avløp. Det jobbes fra tidlig morgen til sen ettermiddag hver dag mandag til torsdag og fredag til søndag er det stille. De som jobber der har med andre ord fire dagers uke og reiser hjem på torsdag. Tjener nok greit, men de som bor i veien og tjener bedre jobber også på fredager, ofte lengre dager enn de som graver! Da kunne de vel de som bor der, klart seg med litt mindre, og tatt fri på fredag de også Sitér dette innlegget Link to post
Maarud Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Popcorn time... Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Mouche skrev 20 minutter siden: Interessant. I vår vei har de holdt på med graving et års tid (!) og det som gjøres er fulle utskiftning av vann og avløp. Det jobbes fra tidlig morgen til sen ettermiddag hver dag mandag til torsdag og fredag til søndag er det stille. De som jobber der har med andre ord fire dagers uke og reiser hjem på torsdag. Tjener nok greit, men de som bor i veien og tjener bedre jobber også på fredager, ofte lengre dager enn de som graver! De kan tjene bra de også. En bekjent av meg jobber med slike prosjekter og har millionlønn. Han er på golvet - ikke kontoret, men tror han er bas. Er riktig nok en del reiser og ubekvemt arbeidstid. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Ugleseth skrev for 13 timer siden: Båteiere fra 20 + til 40- ser nok litt annerledes på ting.De er fostret i barnehagen og på skolen til å ta ordet, snakke høyt, ikke være sjenert, innta lederrollen og er lært opp til å stå først i køen. Ingen reiser seg for gamle damer og gravide på bussen. Den eldre garden ventet på plassen sin i køen og hadde lua i hånden og reiste seg for Olga. Når vi opplever hekkbølger som ruller innover og slenger koffekopper veggemellom eller at de beste plassene er tatt før solen har stått opp er nok det et resultat av tiden. En liten brannfakkel dette vel. Kan ikke si meg uenig, men denne endringer er vel langt på vei konstant? Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus, har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker, prater når de egentlig burde arbeide, motsier foreldrene sine og tyranniserer sine lærere» sa Sokrates ca. 400 f. Kr Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Intet nytt under stjernene altså. Man er fortvilet over personer / holdninger som er ulik sine egne, og slik har det vært i 2500år. Alle kan endre adferd, og holdninger over tid. Men, å lære 'voksne menn' sjømannskap blir som å lære sin far å bli en god elsker... Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Shore skrev On 15.06.2020 at 0.26: ? Den forsto jeg ikke. Om du finner plass i uthavn du har lagt til longside...må du gjerne holde av plass utenpå din egen båt til et vennepar som er på vei. Regner med det var det du tenkte på... Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 oberst1 skrev 18 minutter siden: Om du finner plass i uthavn du har lagt til longside...må du gjerne holde av plass utenpå din egen båt til et vennepar som er på vei. Regner med det var det du tenkte på... Ja, jeg var bare litt treg i oppfattelsen av hva WorryII mente. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.