Jump to content

Hørt i uthavn

paolsen

Recommended Posts

Jeg skal ut med båten fra onsdag til søndag denne uken, regner med at det da blir lett å finne plass.

Skal jobbe på dagen, men være i båten på kveld/natt. Synes dere dette er greit?

Hele helgen har jeg fri og kommer til å være i/ved båten hele døgnet.

Kommer neppe til å flytte meg etter jobb på fredag ettermiddag.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

nomen skrev 1 time siden:

Jeg skal ut med båten fra onsdag til søndag denne uken, regner med at det da blir lett å finne plass.

Skal jobbe på dagen, men være i båten på kveld/natt. Synes dere dette er greit?

Hele helgen har jeg fri og kommer til å være i/ved båten hele døgnet.

Kommer neppe til å flytte meg etter jobb på fredag ettermiddag.

Spørs hvor stort press det er på plassen. På landstedet vårt i Trøndelag er det nok plasser i uthavn så enkelte ligger der hele sommeren med båten sin. Det er også hyttefolk som tar båt til hytten i stedet for bil. Her i Bergen er det fullt de fleste finværsdager så da syns jeg det ikke er greit. I utgangspunktet skal man ha tillatelse for å ligge i mer enn to døgn på samme plassen. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
nomen skrev Just now:

Jeg "spør" dere, forsikringsselskapet har vel ingenting med hvor jeg legger til med båten min.

Jo, den dagen båten blir raidet av kjeltringer, eller blir knust til bergveggen, eller driver til havs grunnet at den ikke lå i en sikker havn eller var under oppsikt av deg, så tror jeg faktisk det. For her var det vel snakk om å reise fra en båt for anker eller midlertidig fortøyning i uthavn for mange timer? Mitt selskap vil  vite hvor jeg har båten når jeg ikke bruker den, om det er i overvåket havn eller ikke.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Nå handler vel denne tråden om folkeskikk og kotyme mtp båtbruk, og ikke om "forsikringstekniske" regler?

Nå kommer imidlertid båten til å ligge i meget skjermet farvann, og en plass som ikke er bortgjemt. Det er også bare på fredag (på dagen) den vil være uten oppsyn. Så jeg tar sjansen på at den ligger godt.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Shore skrev for 8 timer siden:

Jo, den dagen båten blir raidet av kjeltringer, eller blir knust til bergveggen, eller driver til havs grunnet at den ikke lå i en sikker havn eller var under oppsikt av deg, så tror jeg faktisk det. For her var det vel snakk om å reise fra en båt for anker eller midlertidig fortøyning i uthavn for mange timer? Mitt selskap vil  vite hvor jeg har båten når jeg ikke bruker den, om det er i overvåket havn eller ikke.

Må man da ha en ombord mens man feks går en fjell/nut-tur som varer fra morgen til kveld? Ellers vil båten ligge uten oppsikt i flere timer?

Hvor ofte blir forresten båter raidet av kjeltringer mens den ligger i uthavn? Eller knust til bergveggen? Er uthavner i det hele tatt forsvarlige plasser å fortøye om dette er dagligdagse hendelser? Godt jeg holder meg til etablerte gjestehavner med strøm, vann og nærhet til andre båtfolk som kan følge med båten når jeg skal gå de 100 meterne opp til Joker butikken...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Kjetil1 skrev for 9 timer siden:

Må man da ha en ombord mens man feks går en fjell/nut-tur som varer fra morgen til kveld? Ellers vil båten ligge uten oppsikt i flere timer?

Hvor ofte blir forresten båter raidet av kjeltringer mens den ligger i uthavn? Eller knust til bergveggen? Er uthavner i det hele tatt forsvarlige plasser å fortøye om dette er dagligdagse hendelser? Godt jeg holder meg til etablerte gjestehavner med strøm, vann og nærhet til andre båtfolk som kan følge med båten når jeg skal gå de 100 meterne opp til Joker butikken...

Jeg nevnte muligheter for hendelser når en båt ligger fortøyd på mulige usikre steder, med mulig usikre fortøyninger. Det er antagelig ikke tilfeldig at forsikringsselskaper spør om båten ligger i bevoktet havn. Det er sikkert stor forskjell på steder i Norge, selv har jeg båten på sentralt sted i Sør-Norge, hvor kjeltringbander fyller varebiler med stjålet utstyr. Sikkert ikke samme fare på Smøla.

Tror du det skjer ofte at folk forlater båten sin i uthavn fra morgen til kveld? Ubevoktet? Du er jo en av de som kun går 100 meter unna båten for et kort besøk på Jokern, antagelig trygt fortøyd til flere festepunkter i et sikkert bryggeanlegg, tror du er i godt selskap.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...