Jump to content

Edit History

Vaagen

Vaagen

Nå i starten av sommeren er stemningen litt laber. I fjor slet jeg med dårlig effekt på motoren. Det som var spesielt, var at den dro dårligere etterhvert som den ble gjennomvarm. Dette til tross for at jeg lot den få 80 gr vanntemperatur før jeg prøvde toppfarten.

 

Ble rådet av mekaniker til å skifte turbo. Dette gav null effekt. Da mente mekaniker at jeg burde gå ned en str på propellere. Det hjalp forsåvidt noe, men fortsatt får jeg kun ca 3850 omdr på starten av turene, med lett båt, og så faller det nedover mot 3600 etter en halvtime eller så. 

 

Når jeg fikk båten for et par år siden, dro den uten problemer 3900 omdr, og da med et hakk større propellere. Jeg er litt fortvila, har brukt titusener på ny turbo og propellere, uten at problemet er løst.

 

Nå har jeg også fått en oljelekkasje under motoren, i bakkant ser det ut som, så den må antakelig ut. Jeg er skikkelig usikker på hva jeg skal gjøre. Å bruke nye titusener på å fikse en oljelekkasje på en motor som ikke går skikkelig, er ikke veldig tiltalende. Jeg ser for meg, at effektproblemet må løses før man bruker penger på en lekkasje.

 

Har noen gode råd med hensyn til hvordan vi skal gå frem for å diagnostisere problemet? Hva kan måles? Hva kan være galt?

Vaagen

Vaagen

Nå i starten av sommeren er stemningen litt laber. I fjor slet jeg med dårlig effekt på motoren. Det som var spesielt, var at den dro dårligere etterhvert som den ble gjennomvarm. Dette til tross for at jeg lot den få 80 gr vanntemperatur før jeg prøvde toppfarten.

 

Ble rådet av mekaniker til å skifte turbo. Dette gav null effekt. Da mente mekaniker at jeg burde gå ned en str på propellere. Det hjalp forsåvidt noe, men fortsatt får jeg kun ca 3850 omdr på starten av turene, med lett båt, og så faller det nedover mot 3600 etter en halvtime eller så. 

 

Når jeg fikk båten for et par år siden, dro den uten problemer 3900 omdr, og da med et hakk større propellere. Jeg er litt fortvila, har brukt titusener på ny turbo og propellere, uten at problemet er løst.

 

Nå har jeg også fått en oljelekkasje under motoren, så den må antakelig ut. Jeg er skikkelig usikker på hva jeg skal gjøre. Å bruke nye titusener på å fikse en oljelekkasje på en motor som ikke går skikkelig, er ikke veldig tiltalende. Jeg ser for meg, at effektproblemet må løses før man bruker penger på en lekkasje.

 

Har noen gode råd med hensyn til hvordan vi skal gå frem for å diagnostisere problemet? Hva kan måles? Hva kan være galt?



×
×
  • Create New...