Fishermann Startet 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2020 Hei. Har nettop gått til innkjøp av ei 76mod 22 fot KB snekke. Står en Sabb 20hk i den som er nyoverhalt med nye stempelringer osv så den skal være i orden. Da eg gikk heim med den fikk eg den opp i 5.5 knop målt på app. Prøvte og gi mere gass men da kom svartrøyken. Endel groe under båten og på propell da den har ligget på sjlen 1 år nå. Lurer på om andre har erfaringer med samme båt hvor fort den skal gå etter slipp? Grunnen til at eg spør er at vis det ikke har stoor effekt så venter jeg til våren. Takk? Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var " 22 fot KB snekke med 20hk sabb ". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster. Utdrag: Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Hadde tatt opp båten pg stoffet og byttet anoder etc. Groe på propell sakker farten mye. På slutten av sommeren kan du fort ha mistet en knop til. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Min erfaring med KB snekka er at den, som snekke, er ganske rask, dvs at du kan få 8-9 knop. Grunnen er at det er laget et bæreplan under akterskipet ( og prisen du betaler er at ved sjø inn på kåringa girer den mye). Så jeg ville absolutt gjort noe, og jeg ville begyntmed å få den opp og undervansskoroget stelt. Sitér dette innlegget Link to post
Fishermann Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Nero II skrev On 14.6.2020 at 16.04: Min erfaring med KB snekka er at den, som snekke, er ganske rask, dvs at du kan få 8-9 knop. Grunnen er at det er laget et bæreplan under akterskipet ( og prisen du betaler er at ved sjø inn på kåringa girer den mye). Så jeg ville absolutt gjort noe, og jeg ville begyntmed å få den opp og undervansskoroget stelt. Takk for bra svar. Hva mener du med sjø inn på kåringa? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 sjø inn på låringen skulle det nok stått Dvs at den kan skjære ut til sidene dersom det kommer mye bølger bakfra. Sabb 20 hk? De har 18 og 22 hk men ikke hørt om 20? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fishermann Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 ivar skrev 50 minutter siden: sjø inn på låringen skulle det nok stått Dvs at den kan skjære ut til sidene dersom det kommer mye bølger bakfra. Sabb 20 hk? De har 18 og 22 hk men ikke hørt om 20? Aha? litt fersk i faget eg. Men har flytta til bokn og da må man ha snekke? Fant ut d var en 2h motor. Har ikkje så mye peiling på de ennå. Sliter også med at gasswire justerer seg tilbake. Regner med strammeskrua er den i messing i front av hendel? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Om du har en 2H er den enten 16 eller 18 hk. 2G finnes også i 20 hk, men 22hk er vel den vanligste. Du skal kunne stramme der på gassen ja. Jeg tviler sterkt på om du klarer mer enn 6,5 til 7 knop med den kombinasjonen båt/motor, så om anoder etc er OK er det kanskje like greit å vente til våren. Jeg hadde en Sagen 730 med samme motor, klarte 6,5 knop på en god dag. Og din båt er kortere. Lengde i vannlinjen har stor påvirkning på skrogfart. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gullfisk Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 KB 22 mener jeg har vesentlig bedre fartsresurser enn Sagenbåten, så om det er 2 syl 22hk bør det være endel å hente på de 5,5kn. Er det 16/18 er det nok ikke så mye. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Gullfisk skrev 1 minutt siden: KB 22 mener jeg har vesentlig bedre fartsresurser enn Sagenbåten, så om det er 2 syl 22hk bør det være endel å hente på de 5,5kn. Men det er jo ikke en 22hk... Uansett så er Sabben en tung motor med lavt max turtall og en tobladet vribar propell som ikke er veldig effektiv for høy fart. 2H bruker faktisk samme propell som 10hk G modellen, og har ca samme max turtall. Så de ekstra 8 hk gir mer moment enn fart egentlig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Havlengt Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 22-hestaren ( 2G ) var tungbygd og berekna for større fartøy enn ei 22 fots plastsnekke.. 2H derimot var lettbygd og berekna for lystbåtar. Men noko racer blir vel ikkje snekka med denne heller.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Selv den lettbygde veier 200 kg, men det er jo lite i forhold til 2G på 390 da.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fishermann Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 index skrev for 9 timer siden: Om du har en 2H er den enten 16 eller 18 hk. 2G finnes også i 20 hk, men 22hk er vel den vanligste. Du skal kunne stramme der på gassen ja. Jeg tviler sterkt på om du klarer mer enn 6,5 til 7 knop med den kombinasjonen båt/motor, så om anoder etc er OK er det kanskje like greit å vente til våren. Jeg hadde en Sagen 730 med samme motor, klarte 6,5 knop på en god dag. Og din båt er kortere. Lengde i vannlinjen har stor påvirkning på skrogfart. Slippet i dag. Klarte ikke vente? synd eg ikke tok bilder. Hele propellen var full av hvite skjell (Ruskjell?). Ellers endel blåskjell osv på skrog og kjølesløyfe. Fant også slark i propell. Anoder var nesten borte. Og dukket opp et par sår under vannlinja. Blir endel jobb fremover. Godt det var en gammel slipp som ikke blir brukt så mye? blir spennende og se hvor fort den går etterpå. Kansje den går i plan???stemmer at det er liten propell som på 10hk. takk for allt engasjement fra dere? skal komme med update når den er i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Slark i propell? Da trenger du nye thrustringer, så blir den tight og fin igjen. Ellers så høres det ut til at det nok var på tide med en tur på land nå Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fishermann Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 index skrev 8 minutter siden: Slark i propell? Da trenger du nye thrustringer, så blir den tight og fin igjen. Ellers så høres det ut til at det nok var på tide med en tur på land nå Takker. Innom å handla i mårå då?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 Jepp! Thrustringene må som regel klippes for å få dem innpå. Husk å se hvilken vei de står, så du får de nye likt inn. Mener å huske at det var en forover og to akterover. Men det ser du. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hebbe Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 Jeg hadde en slik båt for mange år siden og tror dette var farten jeg også fikk på den. Jeg tenker at denne farten er ganske normal på en slik båt. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Fishermann Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Update. Skiftet thrustringer så propell ble tight. Vasket propell i syre? fjernet bunnstoff fra kjølesløyfe. Bunnsmurt og nye anoder. Klarte 7.2 knop i dag + mindre vibrasjoner i motor (pga propell?). Merket at båten ble litt ustabil i toppfart. Gikk fint om eg slakket av til ca 6.5? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.