Jump to content

KB22 med 20hk sabb, normal fart?

Fishermann

Recommended Posts

Hei. Har nettop gått til innkjøp av ei 76mod 22 fot KB snekke. Står en Sabb 20hk i den som er nyoverhalt med nye stempelringer osv så den skal være i orden. Da eg gikk heim med den fikk eg den opp i 5.5 knop målt på app. Prøvte og gi mere gass men da kom svartrøyken. Endel groe under båten og på propell da den har ligget på sjlen 1 år nå. Lurer på om andre har erfaringer med samme båt hvor fort den skal gå etter slipp? Grunnen til at eg spør er at vis det ikke har stoor effekt så venter jeg til våren.

Takk?

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var " 22 fot KB snekke med 20hk sabb ". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

Nero II skrev On 14.6.2020 at 16.04:

Min erfaring med KB snekka er at den, som snekke, er ganske rask, dvs at du kan få 8-9 knop. Grunnen er at det er laget et bæreplan under akterskipet ( og prisen du betaler er at ved sjø inn på kåringa girer den mye). Så jeg ville absolutt gjort noe, og jeg ville begyntmed å få den opp og undervansskoroget stelt. 

Takk for bra svar. Hva mener du med sjø inn på kåringa?

sjø inn på låringen skulle det nok stått :smiley:

Dvs at den kan skjære ut til sidene dersom det kommer mye bølger bakfra. 

Sabb 20 hk? De har 18 og 22 hk men ikke hørt om 20?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 50 minutter siden:

sjø inn på låringen skulle det nok stått :smiley:

Dvs at den kan skjære ut til sidene dersom det kommer mye bølger bakfra. 

Sabb 20 hk? De har 18 og 22 hk men ikke hørt om 20?  

Aha? litt fersk i faget eg. Men har flytta til bokn og da må man ha snekke? Fant ut d var en 2h motor. Har ikkje så mye peiling på de ennå. Sliter også med at gasswire justerer seg tilbake. Regner med strammeskrua er den i messing i front av hendel? 

Om du har en 2H er den enten 16 eller 18 hk. 2G finnes også i 20 hk, men 22hk er vel den vanligste. 

Du skal kunne stramme der på gassen ja. 

Jeg tviler sterkt på om du klarer mer enn 6,5 til 7 knop med den kombinasjonen båt/motor, så om anoder etc er OK er det kanskje like greit å vente til våren. 

Jeg hadde en Sagen 730 med samme motor, klarte 6,5 knop på en god dag. Og din båt er kortere. Lengde i vannlinjen har stor påvirkning på skrogfart. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Gullfisk skrev 1 minutt siden:

KB 22 mener jeg har vesentlig bedre fartsresurser enn Sagenbåten, så om det er 2 syl 22hk bør det være endel å hente på de 5,5kn.

Men det er jo ikke en 22hk...

Uansett så er Sabben en tung motor med lavt max turtall og en tobladet vribar propell som ikke er veldig effektiv for høy fart. 2H bruker faktisk samme propell som 10hk G modellen, og har ca samme max turtall. Så de ekstra 8 hk gir mer moment enn fart egentlig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 9 timer siden:

Om du har en 2H er den enten 16 eller 18 hk. 2G finnes også i 20 hk, men 22hk er vel den vanligste. 

Du skal kunne stramme der på gassen ja. 

Jeg tviler sterkt på om du klarer mer enn 6,5 til 7 knop med den kombinasjonen båt/motor, så om anoder etc er OK er det kanskje like greit å vente til våren. 

Jeg hadde en Sagen 730 med samme motor, klarte 6,5 knop på en god dag. Og din båt er kortere. Lengde i vannlinjen har stor påvirkning på skrogfart. 

Slippet i dag. Klarte ikke vente? synd eg ikke tok bilder. Hele propellen var full av hvite skjell (Ruskjell?). Ellers endel blåskjell osv på skrog og kjølesløyfe. Fant også slark i propell. Anoder var nesten borte. Og dukket opp et par sår under vannlinja.

Blir endel jobb fremover. Godt det var en gammel slipp som ikke blir brukt så mye? blir spennende og se hvor fort den går etterpå. Kansje den går i plan???stemmer at det er liten propell som på 10hk. takk for allt engasjement fra dere?  skal komme med update når den er i vannet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...