Jump to content

Fishfinder 535 humminbird funker ikke

superchips

Recommended Posts

Hei kjøpte nylig en flott båt. Men etter første tur sluttet ekkoloddet fishfinder 535 humminbird å virke. Det er striper på display og responderer ikke. Stripene er det selv om strøm kuttes. Noen som har vært borti det?

Vurderer uansett å bytte. Vet ikke hvilken svinger jeg har. Men kan jeg bare bytte til en annen Humminbird også er det plug and play? Eller må alt byttes?

superchips skrev for 2 timer siden:

Vurderer uansett å bytte. Vet ikke hvilken svinger jeg har. Men kan jeg bare bytte til en annen Humminbird også er det plug and play? Eller må alt byttes?

Din  Humminbird Fishfinder 535 er et enstråle ekkolodd med 200kHz og 20 graders stråle.

Om den svingeren du har nå er hekkmontert fulgte den mest sannsynlig med ekkoloddet har derfor temmelig sikkert også kun en stråle.

Om du kjøper et Humminbird 2-stråle (dual beam), f.eks 83 og 200kHz, vil du derfor uansett bare få en stråle (200kHz) om du kobler det til den svingeren du har nå. Om du er fornøyd med det, så lar det seg gjøre ved hjelp av en overgangskabel og da er det plug and play.

Det følger imidlertid med ny svinger når du kjøper et nytt Humminbird ekkolodd. Dette er alltid en svinger som er beregnet på hekkmontering.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Jeg går ut i fra at det fremdeles er snakk om Humminbird.

Det er ikke det samme antall ledere.

Kabelen fra den gamle svingeren (enstråle) har bare 2 ledere, som er 1 mindre enn svingeren som følger med om du feks. kjøper et 2 stråle ekkolodd.

Du kan kutte kabelen og skjøte på ny svinger, men du får da fremdeles bare 1 stråle ettersom den gamle kabelen har 1 leder for lite til 2 stråler.

Du får kjøpt overgang fra gammel til ny kabel, slik at du slipper å kutte kabelen, og jeg er usikker på hvor bra det er å endre de faste lengdene på svingerkabler, noe du unngår ved å kjøpe ferdige overganger.

Du kan selvfølgelig også kutte kabelen og skjøte på den nye svingeren, men sjekk ut om det er lurt å beholde kablenes hele lengde, eller om det er greit å endre på lengdene. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...