Jump to content

Gresvigjolle kullseilt og sitter bom fast i gjørmebunn

Skogseileren

Recommended Posts

Har en 14 fots Gresvig jolle (= svensk Trissjolle) fra 1960-tallet som jeg seiler med på diverse vann og sjøer i innlandet. Etter en kullseiling denne helgen måtte jeg fjerne masten for å komme til land og så ble båten liggende på grunt vann med gjørmebunn og kjølen i været. problemet er at den nå ikke er til å rikke. har forsøkt å vinsje den opp på tørt land (håndvinsj), men det virker som om det er vakuum, for båten er ikke til å rikke. noen tips om hvordan jeg kan få snudd båten? 

Redigert av Skogseileren (see edit history)

Gressviken jeg brukte på 80-tallet hadde vippekjøl, og det var ikke tett mellom toppen av kjølkassa og vannet, så tvilsomt at det er vakuum som gjør at du ikke får halt den på land. Kansje mulig at den har hektet seg fast i en rot, trestokk eller stein? Men å få snudd den på grundt vann med hjelp av en stokk kan vel ikke være så vanskelig? Vi surret fast tomme plastkanner under aktertoften og fordekket for at den ikke skulle synke ved kullseiling.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...