Skogseileren Startet 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 14.Juni.2020 (redigert) Har en 14 fots Gresvig jolle (= svensk Trissjolle) fra 1960-tallet som jeg seiler med på diverse vann og sjøer i innlandet. Etter en kullseiling denne helgen måtte jeg fjerne masten for å komme til land og så ble båten liggende på grunt vann med gjørmebunn og kjølen i været. problemet er at den nå ikke er til å rikke. har forsøkt å vinsje den opp på tørt land (håndvinsj), men det virker som om det er vakuum, for båten er ikke til å rikke. noen tips om hvordan jeg kan få snudd båten? Redigert 14.Juni.2020 av Skogseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Stikk en slange inn i båten så får du utjevnet lufttrykket. Evt får du vente på dårlig vær(lavtrykk). Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Du må nok gravde deg inn i mudderet på en side så vann kommer inn. Da burde den slippe. Evt en dykkerflaske med luft, så popper den opp. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eureka Svart 14.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2020 Åpne bunnpluggen ??? Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 15.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2020 Gressviken jeg brukte på 80-tallet hadde vippekjøl, og det var ikke tett mellom toppen av kjølkassa og vannet, så tvilsomt at det er vakuum som gjør at du ikke får halt den på land. Kansje mulig at den har hektet seg fast i en rot, trestokk eller stein? Men å få snudd den på grundt vann med hjelp av en stokk kan vel ikke være så vanskelig? Vi surret fast tomme plastkanner under aktertoften og fordekket for at den ikke skulle synke ved kullseiling. Sitér dette innlegget Link to post
Skogseileren Svart 25.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2020 Takk for gode forslag! Båten kom løs ved hjelp av en bit hageslange (kraftig vakuum) og et spett. Klar for nye seilaser! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.