Jump to content

VP D1-30, lett gnisse lyd fra drivreim (Tror jeg)

ne.andersson

Recommended Posts

Hei,

Siden båten kom på vannet i år har jeg hatt en liten lett gnisse lyd som man knapt hører fra hva jeg tror er drivreima på min D1-30.

Så i dag når jeg skulle starte opp for å reise hjem fra en hyggelig helg i utehavn så gnisset det litt som på en gammel bil når den er kald, så gasset jeg opp litt og den fæle gnisselyden ble borte men den lille lette som man knapt hører ble kvar.

Sjekket motoren når jeg kom i hjemmehavn men vet ikke hvor spent reimen skal være eller om jeg burde bytte, hvordan avgjører man det?

På min gamle VP2003 var set bare å løsne litt på generatoren for å bytte/spenne reima så håper at det er like lett på denne?

Kan legge til at motoren en 2015 modell men har kun vært brukt siden 2018 i min båt og har under 50 timer på telleren, kan det at reimen sto stille i 3 år før den brukt spilt inn her og gjør at den må skiftes tidligere enn forventet?

Redigert av ne.andersson (see edit history)
lr-80 skrev for 2 timer siden:

Du skal vel ha 1 cm bevegelse midt på nedre del av drivreima. Den er like enkel å stramme som en hvilken som helst dynamo/drivreim. 

OK - takk, har lest meg opp på hvordan man spenner den men visste ikke det med 1 cm så skal prøve det i morgen.

Tror bare jeg kjøper en impeller og en slik reim og har liggende i båten fra og med nå i tillegg bare for å være safe.

ne.andersson skrev for 7 timer siden:

Tror bare jeg kjøper en impeller og en slik reim og har liggende i båten fra og med nå i tillegg bare for å være safe.

Når du nå allikevel skal kjøpe ei ny reim så bytt reima.

Dvs. sett den nye reima på motoren og behold den gamle som reserve i båten. Det hender merkelig nok at den lille lette gnisselyden som irriterer deg blir borte når du bytter reim, selv om den gamle reima ser tilsynelatende 100% grei ut.

Å bytte reim er så enkelt at det er verdt å prøve dette og se (høre) om gnisselyden forsvinner.

Jannmar skrev for 2 timer siden:

Når du nå allikevel skal kjøpe ei ny reim så bytt reima.

Dvs. sett den nye reima på motoren og behold den gamle som reserve i båten. Det hender merkelig nok at den lille lette gnisselyden som irriterer deg blir borte når du bytter reim, selv om den gamle reima ser tilsynelatende 100% grei ut.

Å bytte reim er så enkelt at det er verdt å prøve dette og se (høre) om gnisselyden forsvinner.

Sebaldus skrev 1 time siden:

Fikk tips på Volvo verksted om å stramme slik at man akkurat greier å vri reima 90 grader. Hos meg innebar det litt mer stramming enn 1 cm nedbøy og det gjorde at tilsvarende gnissing forsvant hos meg (på samme motor).

shipahoy skrev for 3 timer siden:

Det står godt forklart i bruksanvisningen. Lurt å ha eksra impeller og reim i båten.

https://www.volvopenta.com/marineleisure/en-en/for-owners/your-engine/manuals---handbooks.html

Takk for alle gode tips -  dette forumet er bare gull noen ganger når man skal gjøre små enkle ting man ikke gjort før.

Tar til meg alle sammen. Kjøper ny reim og impeller, skifter reima og beholder den gamle i båten.

Bare et spørsmål til.. min orginale reim har langsgående riller men når jeg googler reimen jeg trenger til min D1-30F så får jeg opp denne hos Maritim, men den har jo tenner som går tvers over istedet for (står den skal passe til D1-30F), det kan jeg ikke tenke meg funker like bra? (skal ringe LA-SA og se om de har på lager også)

p_17006-76_default_1.jpg

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Sebaldus skrev 1 minutt siden:

Nyere D1-20 har flat reim mens eldre typer har slik kile-reim. De går ikke omhverandre nei. Koster ikke all verdens orginale hos Volvo disse så hadde like gjerne kjøpt der.

Takk, da er den fra Maritim ikke et alternativ.

Jeg kjøper mer enn gjerne originalt så langt at jeg ikke må vente veldig lenge på delene :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...