ne.andersson
Jannmar skrev for 2 timer siden:
Når du nå allikevel skal kjøpe ei ny reim så bytt reima.
Dvs. sett den nye reima på motoren og behold den gamle som reserve i båten. Det hender merkelig nok at den lille lette gnisselyden som irriterer deg blir borte når du bytter reim, selv om den gamle reima ser tilsynelatende 100% grei ut.
Å bytte reim er så enkelt at det er verdt å prøve dette og se (høre) om gnisselyden forsvinner.
Sebaldus skrev 1 time siden:Fikk tips på Volvo verksted om å stramme slik at man akkurat greier å vri reima 90 grader. Hos meg innebar det litt mer stramming enn 1 cm nedbøy og det gjorde at tilsvarende gnissing forsvant hos meg (på samme motor).
shipahoy skrev for 3 timer siden:Det står godt forklart i bruksanvisningen. Lurt å ha eksra impeller og reim i båten.
https://www.volvopenta.com/marineleisure/en-en/for-owners/your-engine/manuals---handbooks.html
Takk for alle gode tips - dette forumet er bare gull noen ganger når man skal gjøre små enkle ting man ikke gjort før.
Tar til meg alle sammen. Kjøper ny reim og impeller, skifter reima og beholder den gamle i båten.
Bare et spørsmål til.. min orginale reim har langsgående riller men når jeg googler reimen jeg trenger til min D1-30F så får jeg opp denne hos Maritim, men den har jo tenner som går tvers over istedet for (står den skal passe til D1-30F), det kan jeg ikke tenke meg funker like bra? (skal ringe LA-SA og se om de har på lager også)