Jump to content

Holdbarhet på gass- og girwire

Vanntett

Recommended Posts

Skifta både styrekabel og gear/gasswire på båten til sønnen. den står i oppvarmet hall om vinteren, men  styringa stod dønn fast i vår! måtte bruke propanbrenner på styresylynderen for å få rikket den!  gasswiren var ett år.. var utrolig trieg den og! måtte bendde og strekke på kabelen lenge, samt geare mange ganger før det ble sånn at det gikk an å bruke!!  forferdeelig greier!  synes det er merkverdig at det ikke går an å lage noe som varer.. akkurat det samme på Askeladden vår og! veldig tung styring og veldig treigt og upressist gear/gass   

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev for 2 timer siden:

Skifta både styrekabel og gear/gasswire på båten til sønnen. den står i oppvarmet hall om vinteren, men  styringa stod dønn fast i vår! måtte bruke propanbrenner på styresylynderen for å få rikket den!  gasswiren var ett år.. var utrolig trieg den og! måtte bendde og strekke på kabelen lenge, samt geare mange ganger før det ble sånn at det gikk an å bruke!!  forferdeelig greier!  synes det er merkverdig at det ikke går an å lage noe som varer..

De få gangene jeg har byttet kabel har jeg alltid kjøpt den dyreste kvaliteten da produsentene ofte har 2-3 forskjellige kvaliteter på kablene de produserer.
Har ikke opplevd at disse har godt tregt eller satt seg slik at de må byttes igjen

Jeg byttet på min far sin nå i vår, originale fra Yamaha/Yamarin. De har stått på siden 2000. Fungerte egentlig fint.

Har gass og girwire blitt spylt/druknet med sjøvann? Ellers bør de holde lenge, gjerne 10 år pluss.

Men, som en over nevner, det finnes flere kvaliteter, og kanskje har du den billigste med begrenset levetid?

Vanligvis står det stemplet på strømpen navn og nummer. Google det og se om du finner ut noe.

Prøv også å reklamere til forhandler....

Mort1 skrev 29 minutter siden:

Jeg byttet på min far sin nå i vår, originale fra Yamaha/Yamarin. De har stått på siden 2000. Fungerte egentlig fint.

Har gass og girwire blitt spylt/druknet med sjøvann? Ellers bør de holde lenge, gjerne 10 år pluss.

Men, som en over nevner, det finnes flere kvaliteter, og kanskje har du den billigste med begrenset levetid?

Vanligvis står det stemplet på strømpen navn og nummer. Google det og se om du finner ut noe.

Prøv også å reklamere til forhandler....

Ja dette er en RIB og kablene ved motor blir utsatt for mye sjøvann. Båten er som sagt under 2 år gammel. Den har nesten stått mer på verksted enn på vannet siden den var ny. Men usikker på hvor hva man bør kunne forvente av levetid på slike kabler. Så ville høre med dere før jeg evt klager.

Problemet oppstår gjerne når gasswire ikke korresponderer med regulatorens endestopp. 

Altså at hendelen kan gi mere men regulatorens vandring sier stopp i sin endeposisjon. Dermed oppstår en unødig kabeldrag når man forsøker å gi full guffe når det egentlig ikke er mulig! 

Å sette en form for "stopper" på hendelen har nok ha reddet mange kontrollkabler!

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

13 hours ago, Sjeldenutpå said:

Skyll i gjennom strømper med billig rustløser og så pro-long før vinterlagring.  

umulig når dem er lukket og forseglet i endene..dessuten er det et utrolig trøbblete arbeid å tre de kablene!.

De kablene jeg har kjøpt er original Mercury/Quicksilver.  Finnes det forhandlere/merker som leverer bedre kvalitet så rop ut om dere har erfaringer.  forventet egentlig at gasswire skulle være grei på andre sessong, og stått i varm hall siden september til juni!!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev for 11 timer siden:

umulig når dem er lukket og forseglet i endene..dessuten er det et utrolig trøbblete arbeid å tre de kablene!.

De kablene jeg har kjøpt er original Mercury/Quicksilver.  Finnes det forhandlere/merker som leverer bedre kvalitet så rop ut om dere har erfaringer.  forventet egentlig at gasswire skulle være grei på andre sessong, og stått i varm hall siden september til juni!!

Ja, ikke mulig å få inn olje på motorsiden på grunn av forseglet hylse. Mercury her også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...