Jump to content

Vedlikehold og oppgraderinger av Nidelv 320 Cruiser


Dreuf

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Dårlig med oppdateringer her. 

Når det gjelder kranen som var lekk så fantes det pakningssett å få kjøpt for noen få kroner. Byttet pakning (egentlig bare en o-ring) og kranen er tett igjen.

I det siste har det regnet en del her i Færder og jeg kan absolutt friskmelde båten når det gjelder vannlekkasjer. Alle vinduer og luke i skrog har vært ute, og samtidig har vann og dieselstussene vært ute og blitt tettet på nytt.

Deilig med tørre madrasser og ett helt annet inneklima.

 

I tillegg har jeg montert VHF, AIS og Radar.. AIS`en får jeg ikke til å sende, regner med at jeg har gjort noe feil i programmeringen, den virket fint i forrige båt.

 

Dieselvarmer er byttet fra 2.7kW til 5kW, det blir godt og varmt under kalesjen men sliter med å få opp temperaturen på bad og forkabin. Slangene er uisolerte og 65mm, burde nok vært isolert og 75-90mm. Siden jeg ikke helt ser hvordan jeg skal komme til dem for å få byttet så har jeg kjøpt en vifte som monteres på røret og håper at det hjelper med å få luften fremover i båten.. Blir en quickfix løsning, men håper det holder.

 

Sagaen om lekkasjer fortsetter, har en sånn lekkasjetester på gassanlegget som det boblet i når jeg trykket på den. Så da var det bare å rive ut alle gamle slanger som var datomerket 1994 og erstatte med nye. Nå bobler det ikke i lekkasjetesteren lenger.

 

Da er det neste lekkasje ut... I akterlugar så lukter det litt olje. Fjernet skapet under vasken og fant denne:

IMG_20210304_123151.jpg.dc1d140315f4d23a666e31238500d7da.jpg

 

Ser ikke bra ut, i tillegg lekkert det litt fra styresnekka foran. 

Så forrige tur utpå fikk jeg meg en overraskelse når jeg skulle legge til, for å få noe særlig ror-utslag måtte det 4 runder på rattet. Ble heftig ratting for å komme i land :)

Tenkte å bestille nytt, men etter å ha diskutert litt med lommeboken så ble det 2 nye pakningssett i stede. Styresnekka kostet 12 båtlapper alene.. Pakningssett kom på 1200,- totalt for både snekka og sylinder. 

Noe spesielt å tenke på når man bytter, eller er det en enkel skrujobb?

 

Så over til noe mer hyggelig. Jeg har alltid brukt Respect sine produkter for rens av Teak, men snappet opp i en tråd en som hadde prøvd biltema sin rens så tenkte jeg måtte teste ut det samme:

IMG_20210510_191401.jpg.343d6853aad56b41d6f1788da3c39596.jpgIMG_20210510_193656.jpg.05d4f9377126bd6cfc55f9c7341e663f.jpg

 

Dette er resultatet av en runde med rens. Skal ta en renserunde til, og en runde med "brightner" og til slutt en olje av noe slag.

På seilbåten hadde jeg alltid teaken ubehandlet, men på motorbåt så liker jeg å olje... Hver sin smak.

 

Er det Høvling golden teak olje som er top of the pops, eller noe annet som anbefales?

 

Alltids noe å finne på når man har båt, men håper om jeg gjør det skikkelig med alle lekkasjer så går det 20år før de kommer igjen. (med unntak av gass-slangene som skal ha hurtigere bytteintervall)

Link to post

Da var styresnekka ute av båten og ferdig servet.

Ganske grei jobb og heldigvis ikke noe korrosjon å se.

Byttet alle pakningene jeg fant i prosessen, så håper jeg har tett snekke nå.

IMG_20210522_114211.jpg.40fcf7aac0c84fbb3d8f39d7761a3508.jpgIMG_20210522_114214.jpg.28aa61135d49589d43b0f89713ec24f1.jpgIMG_20210522_114216.jpg.7d6e39e7ef2a5ea7dc6a10e26fefd058.jpgIMG_20210522_133505.jpg.f3fef6a881abbcf3b3067a14615d7b2c.jpg

 

Men, på baksiden av snekken er det 2stk store runde dingser med plass til flat-trekker. (Markert med gult på bildet under).

 

Etter jeg var ferdig så leste jeg at her skulle man telle antall omdreininger på disse, for det er justering av et-eller-annet... Det gjorde jo ikke jeg... Noen som vet en "grunninnstilling" av disse?

 

2125501151_bildestyresnekke.JPG.6fc6c7437c0edac6a564096cdd5983d8.JPG

 

Link to post
  • 5 måneder senere...

Da var båten tatt på land. 

IMG_20211025_112733.jpg.ebea9c19b841e05447dce455810d7613.jpg

 

Planene for vinteren var normal båtpuss i tillegg til å bytte alle gjennomføringer i båten.

Hadde vasket skrog og gikk opp på dekk for å spyle når dette ble resultatet:

IMG_20211025_231443.jpg.c9b70f486c432f236000f7ef12d9dadb.jpg

Vestre på bildet er sånn det skal være og høyre side er resultatet etter ett fall fra dekk og ned med høytrykkspyler..

 

Tok opp båten på mandag og planlagt hjemreise fra sykehuset er i morgen..

Heldigvis har en god kollega tilbydd seg å vinterkonservere for meg.. får håpe jeg er i form igjen til å gjøre litt før utsett igjen.

 

Moralen er:

Vær forsiktig når du jobber på båten på land og ha alltid med deg mobilen så du får ringt etter hjelp.

Link to post

Jeg har sklidd på dekk før når båten er på vannet, men liksom aldri tenkt på faren med det når den står på land.

Det kunne gått så mye værre enn d gjorde om telefon ikke hadde vært med eller om hodet hadde landet først, så derfor tenkte jeg det var greit for alle med en headsup i disse tider hvor stativ og presenning skal på.

 

Båten er fra 96, byggenr 1.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...