Jump to content

Valg av ny påhengsmotor 40-60 hk


Stian_Madskills

Recommended Posts

Er i tenkeboksen for en ny motor til båten, rundt 50hk. Hadde nesten bestemt for en Evinrude etec 50hk, men mtp de siste opplsyningene som kom fra dem så ble jeg litt skremt. Har en yamaha og evinrude forhandler ca 10 min fra meg så det teller mye, ellers har de andre merkene utsalg innen 60 min fra meg. Yamaha føler jeg er litt overprisa og tung, suzuki hører/leser jeg er litt slapp og traust, Tohatsu har jeg lest mye bra om, men ser de sjelden henger på båter jeg ser, Honda er vel et traust sikkerstikk ? Mercury har jeg pdd og er fornøyd med den, men leser forskjellig om nye mercury. Hva har folk av erfaringer ?

Link to post

hvaslags båt er det snakk om, og hvafor motor har du nå?    Og hvaslags bruk?  

muligens litt mye høring og føling her, vektforskjellene i denne klassen er ofte ikke så stor som man tror  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 1 time siden:

hvaslags båt er det snakk om, og hvafor motor har du nå?    Og hvaslags bruk?  

muligens litt mye høring og føling her, vektforskjellene i denne klassen er ofte ikke så stor som man tror  

Det er en eldre askeladden 16 for, har i dag en 97 mod mercury 25hk 2takt som veier ca 55kg. Bruk er kun hobby/rekreasjon med 5-6 passasjerer. Iflg spesifikasjonene på motorene så skiller det nesten 20kg på det meste. Tohatsu og Honda er lettest med rundt 97-98kg og Yamaha og mercury er tyngst med rundt 112-115kg. Så det er ikke mye, men 20 kg er nå fortsatt 20 kg 😂. Det jeg kanskje tenker på er at yamaha og mercury er 4syl og større slagvolun som igjenn kanskje ikke stresser motoren så mye ? Ønsket er og henge den på, kjøre hele sesongen, ta service, og henge den på neste sesong og gjøre det samme.

Link to post

Jeg tror det meste er bra, men Yamaha har et sjeldent godt rykte hos store deler av båtfolket, så skal du en gang selge igjen så tror jeg Yamaha holder verdien godt. Har svært god erfaring med Yamaha F60. Hadde denne på forrige båt (16 fot Ockelbo). Brukte den året rundt uten feil eller problemer av noe slag. 

Link to post
Stian_Madskills skrev 7 minutter siden:

Det er en eldre askeladden 16 for, har i dag en 97 mod mercury 25hk 2takt som veier ca 55kg. Bruk er kun hobby/rekreasjon med 5-6 passasjerer.

 

da blir jo vekta interessant, om du dobler motorvekta og i tillegg må til med startbatteri. Og skroget fra en tid hvor motorene ikke var så tunge.  

 

så er det jo forskjeller innbyrdes mellom merkene alt etter om det er 40, 50 eller 60 hk. 

 

Kjenner ikke til skroget på denne båten , men ser for meg at det ikke er noe racerskrog mtp fart.   Ville da kanskje helt mot en av de lettere motorene, og med rett propellvalg så vil ikke motoren være spesielt stresset 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Hadde en Askeladden 16 med 50HK Evinrude 2t, 85 kg  gjorde 28knop med 17" propell. lettdrevet skrog, men tippa på nesen i høy fart! mye bæring bak. skroget er DNV godkjendt til 40hk  en lett 60HK 4T tror jeg ikke er noe problem på den båten, men tror ikke skroget er beregnet for 30+   men du får en bra masjfart med lite forbruk og fint støynivå

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
LAKA skrev 1 time siden:

Jeg tror det meste er bra, men Yamaha har et sjeldent godt rykte hos store deler av båtfolket, så skal du en gang selge igjen så tror jeg Yamaha holder verdien godt. Har svært god erfaring med Yamaha F60. Hadde denne på forrige båt (16 fot Ockelbo). Brukte den året rundt uten feil eller problemer av noe slag. 

Ja har fortstått det sånn, men igjen så er de vesentlig mye dyrere enn de andre, og jeg syns designet på motor er traust og "gammeldags" 😂

ivar skrev 30 minutter siden:

 

da blir jo vekta interessant, om du dobler motorvekta og i tillegg må til med startbatteri. Og skroget fra en tid hvor motorene ikke var så tunge.  

 

så er det jo forskjeller innbyrdes mellom merkene alt etter om det er 40, 50 eller 60 hk. 

 

Kjenner ikke til skroget på denne båten , men ser for meg at det ikke er noe racerskrog mtp fart.   Ville da kanskje helt mot en av de lettere motorene, og med rett propellvalg så vil ikke motoren være spesielt stresset 

Motoren som sto på når jeg kjøpte den var en 85 mod evinrude 2takt med elstart, batteri og ståltank. Vil tro den veide rundt 75kg, mått heise den av ivertfall mens jeg løfta mercury 25hk på alene med håndmakt. Det er ikke en racerbåt, men vil ha det "lille ekstra" når vi er hele familien på tur, vannski, tube osv. Den letteste er vel Honda og Tohatsu, tohatsu i hvit ser jo egentli ganske fresh ut.

-morten- skrev 5 minutter siden:

Hadde en Askeladden 16 med 50HK Evinrude 2t, 85 kg  gjorde 28knop med 17" propell. lettdrevet skrog, men tippa på nesen i høy fart! mye bæring bak. skroget er DNV godkjendt til 40hk  en lett 60HK 4T tror jeg ikke er noe problem på den båten, men tror ikke skroget er beregnet for 30+   men du får en bra masjfart med lite forbruk og fint støynivå

Akkurat det jeg er ut etter, ikke tyne ut alt. De fleste produsenter har jo samme grunn konstruksjon i 40-60hk så vekta er ca det samme. Takk for innspill

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...