Jump to content

Quicksilver 240 - hvilken påhenger?


Goddis77

Recommended Posts

Tenkte å levere med den gamle gummibåten og påhengeren når båten leveres til ny eier nå.

Har bestilt oss en ny Quicksilver i samme utgave, og tenkte å se på en ny motor til den.

 

Noen anbefalinger for hvilken påhenger som passer synes dere? Nyere brukt, eller nytt?

 

Litt putring utenfor båten ved ankring og slikt. Blir ikke mye kjøring på den.

Link to post

Quicksilver 240 er tilnærmet kvadratisk om jeg husker, så den kan ha godt av stor motor hvis du ønsker å plane den. Om ikke hukommelsen min svikter er den ratet for 5 hk. Jeg ville kjøpt Honda sin gamle 5 hk brukt. Tror den hadde passet perfekt. 

HONDA BF5 DH SHU | Barci Accesorii

Hvis du bare vil putre litt rundt kan vel el-motor være et alternativ? Jeg ville også vurdert 2.5 hk fra Suzuki eller Yamaha. 

Hvorfor ikke Honda / Mercury / Tohatsu?

Honda: Luftkjølt så bråker som bare F.

Mercury / Tohatsu: Er bygd på blokka til 3.5hk så de er mye større og tyngre enn Suzuki og Yamaha.

 

TL:DR: Liten motor: Suzuki 2.5 eller elektrisk. Stor motor: Honda 5 hk.

Jeg er en slags gjest

Link to post

Hva koster en eldre totakter?

- Svaret er for mye. De er noe av de mest overprisede varene på finn.no. Når en får en par år gammel Mercury til samme prisen som en 30 år gammel Yamaha er det noe gale. 

 

En ny 2.5 hk koster omtrent 7000, en brukt et par tusen under. Honda 2.3 er nok billigst (for en grunn).

Du skal greie å få tak i en 5 hk Honda til omtrent 4-5000, sjekk facebook kjøp og salg grupper i nærområdet ditt.

Jeg er en slags gjest

Link to post

Jeg har både quick silver 250 alu sport og 300 alu sport, begge kjøpt i juni.

 

250 tar maks 8hk og 300 maks 15 hk.

 

Tohatsu solgte en totakter med 8hk og kun 26 kg - en klasse for seg når det gjelder ytelse vs vekt. Denne heter M8B og kommer med både lang og kort stamme (det er kort som gjelder). Med denne kommer du opp i plan med en voksen i 250, og med to voksne i 300 (så vidt), men ikke med et ekstra barn ombord.

 

Dette er samme motor som 4, 5 og 6 hesterene (M4B, M5B og M6B). Bytt kun forgasser og prop og du har 8 hesteren. Skal du trimme opp til 8 hk, påse at du starter med en motor med opplegg for ekstern tank  Den kommer også i 9.8 hk, men da trenger du å bytte topplokk, m.m. om du skal trimme feks sekshesteren til 9.8., og det svarer seg ikke. Finner du en 9.8 hk, gi beskjed - jeg betaler opp mot 10.000,- for den.

 

En 15 år gammel Tohatsu totakter med 8 hk er veeeeldig populære, og de selges gjerne på timen. Jeg betalte 8.000,- for min, komplett med ekstern tank. Og da er du bare et par tusenlapper unna en ny firetakter med 6hk.

 

Nå vet ikke jeg om det er 250 alu sport du har (har ikke hørt om QS 240) og 8m din har godkjenning opp mot 8hk. Om den tar 8hk hadde jeg definitivt skaffet meg en Tohatsu totakter pga lav vekt. Om ikke, ja da hadde jeg gått for en ny firetakt er med maks antall hester jolla tåler... Yamaha, Suzuki eller Mercury.

 

Totakteren gir mye effekt ifht vekt. Siden de ble ulovlig å importere i 2006 er de ettertraktet. De er verdt prisen mener nå jeg, om vekt er viktig. Tenk at en totakter smeller på annethvert slag, mens firetskteren trenger fire. Litt forenklet kan man si at dette betyr dobbel størrelse for å få samme effekt. Er vekt og hk viktig, kjøp 2t. Om ikke, kjøp 4t. Vær derimot obs på at man på åttitallet ikke målte effekt ved propellen, og at en slik motor sin oppgitte effekt er lavere enn en med samme oppgitte effekt som ble solgt på midten av nittitallet.

 

Jeg foretrekker ekstern tank mtp lagring av motor og for å unngå søket ned å fylle fra kanne til motor.

 

Å komme opp i plan dreier seg om å ikke bli søkkvåt. Med tung last uten mulighet til å komme i plan vil ekstra krefter bidra til å få opp baugen, og mindre sprut ombord.

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post

Det er en QS240 som jeg ba om pga at båten vi har i dag akkurat hadde plass til denne akter med Snap davitere.

Ny båt har nok plass til mer, men når jeg bestilte denne så var ikke båtbytte i tankene faktisk.

 

Vurderer å muligens ta meg en tur ut i Arna i løpet av uken. Vi får se :smiley:

Link to post
zooper skrev for 14 timer siden:

ær derimot obs på at man på åttitallet ikke målte effekt ved propellen, og at en slik motor sin oppgitte effekt er lavere enn en med samme oppgitte effekt som ble solgt på midten av nittitallet.

 

De japanske motorene har oppgitt på propell siden før 1980.   Evinrude og Mercury kom etter rundt 1984

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...