zooper
Jeg har både quick silver 250 alu sport og 300 alu sport, begge kjøpt i juni.
250 tar maks 8hk og 300 maks 15 hk.
Tohatsu solgte en totakter med 8hk og kun 26 kg - en klasse for seg når det gjelder ytelse vs vekt. Denne heter M8B og kommer med både lang og kort stamme (det er kort som gjelder). Med denne kommer du opp i plan med en voksen i 250, og med to voksne i 300 (så vidt), men ikke med et ekstra barn ombord.
Dette er samme motor som 4, 5 og 6 hesterene (M4B, M5B og M6B). Bytt kun forgasser og prop og du har 8 hesteren. Skal du trimme opp til 8 hk, påse at du starter med en motor med opplegg for ekstern tank Den kommer også i 9.8 hk, men da trenger du å bytte topplokk, m.m. om du skal trimme feks sekshesteren til 9.8., og det svarer seg ikke. Finner du en 9.8 hk, gi beskjed - jeg betaler opp mot 10.000,- for den.
En 15 år gammel Tohatsu totakter med 8 hk er veeeeldig populære, og de selges gjerne på timen. Jeg betalte 8.000,- for min, komplett med ekstern tank. Og da er du bare et par tusenlapper unna en ny firetakter med 6hk.
Nå vet ikke jeg om det er 250 alu sport du har (har ikke hørt om QS 240) og 8m din har godkjenning opp mot 8hk. Om den tar 8hk hadde jeg definitivt skaffet meg en Tohatsu totakter pga lav vekt. Om ikke, ja da hadde jeg gått for en ny firetakt er med maks antall hester jolla tåler... Yamaha, Suzuki eller Mercury.
Totakteren gir mye effekt ifht vekt. Siden de ble ulovlig å importere i 2006 er de ettertraktet. De er verdt prisen mener nå jeg, om vekt er viktig. Tenk at en totakter smeller på annethvert slag, mens firetskteren trenger fire. Litt forenklet kan man si at dette betyr dobbel størrelse for å få samme effekt. Er vekt og hk viktig, kjøp 2t. Om ikke, kjøp 4t. Vær derimot obs på at man på åttitallet ikke målte effekt ved propellen, og at en slik motor sin oppgitte effekt er lavere enn en med samme oppgitte effekt som ble solgt på midten av nittitallet.
Jeg foretrekker ekstern tank mtp lagring av motor og for å unngå søket ned å fylle fra kanne til motor.
Å komme opp i plan dreier seg om å ikke bli søkkvåt. Med tung last uten mulighet til å komme i plan vil ekstra krefter bidra til å få opp baugen, og mindre sprut ombord.