Jump to content

Snartur i kranen for å fjerne rur på bronsepropeller. Tips til verktøy og behandling

Ttor

Recommended Posts

Prøvde meg på fridykking i dag, da jeg mistenkte rur på propellene. Båten har lagt ute siden mars 2019, og har nesten ikke groe under. Propellene derimot var nå dekket av store mengder rur, spesielt mot senter. Hadde antydning i fjor sommer også, men løste dette med en soarkelspade og dykkermaske. Denne gangen var det bare å gi opp. Får er par timer i en kran i morgen, så jeg kan få fjernet alt på skikkelig vis. 

Hva bruker dere til å slipe ren propellene med? Tenkte å prøve autosol på roterende polermaskin når det meste var fjernet. Er det ellers noen tips til noe å smøre på for å forhindre groe? Ser det er noen gamle tråder om dette, men noe kan kanskje ha skjedd på 10-12 år. 

Mitt forslag:

1) Høytrykkspyler for å få løs det meste, med rotasjonsdyse.

2) Deretter saltsyre som pensles på og de etser bort. (husk verneutstyr!!!)

3) Flapdisk blå på vinkelsliper ( https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipetilbehor/flapdisc-polering-2000019667 )

4) Så kanskje autosol eller tilsvarende. 

Nå er ikke jeg vant til bare et par times på land, men snarere 8 måneder. Men det over tar ikke så lang tid. Flapdisk er veldig effektivt.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Dykket på båten min nå for første gang siden september.  Nå lå den i ferskvann fra oktober til april så ikke mye groe den tiden.

Det var nesten ikke skjellrur noen plass, kun på platen rundt seildrevet var det grodd ned.  Fjernet med plast skrape på noen minutter. 

Propell og resten av drev var helt rent og ikke var anodene borte heller.  Kjempefornøyd. 

Ttor skrev On 15.6.2020 at 16.01:

Høres ut som noe jeg kan rekke @Grand Banks jr  Fant den videoen tidligere @VannTro, men ble veldig skeptisk. Det så ut som en sånn rondell med grovt sandpapir. Det der skal handles inn. 

Du må ikke blande flapdisk for polering, slik som disse https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipetilbehor/flapdisc-polering-2000019667 med slipeutgaven med sandpapir. Det kan bli en kostbar tabbe :)

mvh Knut Erik

kke noe skummel med flapdiscen som er linket til over og som vies i videoen :thumbsup: Men kjøp den fineste av de 3 så slipper du riper i særlig grad. Fordel med vinkelsliper med justerbar hastighet. Man kan med fordel gå på med litt lavere hastighet i begynnelsen for å få bort rur og så øke og ett legge på litt autosol på propellen til slutt å gå over en gang til med høy hastighet.

Jeg bruker litt saktere bevegelser enn det på videoen og får det blankt der jeg er mens jeg stadig overlapper litt videre. Føler disken holder seg renere på den måten og resultatet kommer litt enklere.

Mvh. SAP

@sap_2000, viktig poeng! Det er også derfor jeg nevner den BLÅ. Det er den fineste. De andre er grovere. Jeg kunne i utgangspunktet tenkt meg en hakket ennå finere. 

Slik er resultatet på et par minutter uten noen annen polering.  (Ser man nøye etter ser man at septikslanger ble byttet samme dagen :giggle: )

20180629_201104.jpg.ab8c8907f5272a4690671ee8a75fdc6e.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

2 hours ago, Jannmar said:

Flott tråd.

Neste gang jeg tar opp båten skal det ligge blå flapdisk klar til oppshining av propellen. :smiley:

Flapdisken var suveren på bronsen. Brukte ca 10 minutter per propell. Men den slet med å få bort rester av rur. Der måtte jeg først gå nøye over med en liten sparkelspade for å skrape dette helt bort. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...