Kanalkapteinen
Vår "nye" båt skal hentes hjem sjøveien, ca 200 NM og 72 høydemeter
Mer info om båten og gledene den har brakt oss så langt, kan du finne her. Det er masse ukjent med båten, selv om jeg nå er godt kjent med selve motoren etter noe ufrivillig intimitet. Septikanlegg, landstrøm, gassanlegg, trykkvann, varmeanlegg etc har jeg aldri hatt i båt før...
Turen er planlagt førstkommende helg. Mannskap ser ut til å bli undertegnede og min far.
Pappa er pensjonert lærer, oppvokst på sjøen, og var faktisk min lærer da vi tok båtførerprøven på skolen en gang i tiden (går dette skeis så vet jeg med andre ord hvem jeg skal skylde på).
Jeg har også tilbragt mye tid i/på det våte element, men ikke med større båt enn 16 fot, så dette blir litt nytt for meg. På tross av et liv øverst i Telemarkskanalen, har jeg aldri vært med på å sluse før, så det blir også en ny erfaring. Mulig noen småmatroser mønstrer på når båten har fått ferskvann under kjølen.
Båten ligger i dag i Sandvika. Hadde egentlig tenkte avreise tidlig lørdag, men håper nå å komme avgårde fredag kveld da det er meldt finvær, og kanskje komme oss forbi Rakkebåene før en hvil et sted. Men aner ikke om det er realistisk. Båten kan i teorien marsje i ca 20 knop. Deretter bærer det inn til Porsgrunn, opp Grenlandsfloden (mest diplomatisk å omtale den som det...), deretter videre gjennom alle slusene i kanalen og opp til ny hjemmehavn i Kviteseidbyen, Norges høyest beliggende sørlandsby
Til navigasjon blir det brukt Garmin kartplotter, gule sider på sjøen-app, Navionics, og kanskje papirkart i selve kanalen (få apper som fungerer her...).
Klok av skade håper jeg å få tak i en VHF før avreise, pluss en del annet utstyr som bør være der for en slik tur.
Regner med å måtte bunkre litt i Grenlandsområdet, vet ikke hvor det er billig og bra?
Skal prøve å oppdatere litt her underveis, og så kommer det sikkert en del spørsmål nå de neste dagene...
- Ekstremt mottakelig for alle tips og anbefalinger langs ruta!