Jump to content

Edit History

S/Y Emma

S/Y Emma

Man kan lure litt på hvor sterke tiltak man skal innføre for å oppnå en gitt gevinst. Er målet en nullvisjon (én drukning er en for mye), kan man like godt påby flytevest på alle brygger med en gang.

 

Det høres brutalt ut, men litt "svinn" må en regne med i et fritt samfunn, der folk frivillig utsetter seg for en viss risiko i bytte mot avkobling. Det samme gjelder fjellturer og diverse sportsaktiviteter som i værste fall kan føre til døden.

 

Vi kan ikke forby alt, eller påby verneutstyr i alle sammenhenger som innebærer risiko. Det er for eksempel ikke påbudt med sykkelhjelm i Norge, utrolig nok.

 

Vi har passert en million fritidsbåter i landet. Med 30 drukningsulykker, er dette en særdeles lav dødelighet per brukstime. Det er langt farligere å gå på McDonald's.

 

Dessuten er båter så forskjellig konsturert at et generelt påbud vil føre til en haug med definisjoner og kverulering. Skal man sitte med flytevest i styrehuset på en 50 fots cabincruiser? Hva om den har kalesje, ikke hardtop? Flybridgen? I cockpitteltet på en seilbåt? Hva om vinduene er rullet opp?

 

Noen vurderinger kan man ta selv. Behovet for flytevest avhenger av en rekke faktorer. Hvor stor er båten? Hvor fort går den? Er det flere om bord? Er det nær land og varmt i vannet? Er man offshore? (Da er det bedre med sikkerhetsline). Går man for motor eller seil? Skal man frem på dekk, eller sitte i cockpitteltet? Man faller neppe over rekka om man sitter der. Bølgehøyde? Vindstyrke?

 

DSC_8660.jpg

S/Y Emma

S/Y Emma

Man kan lure litt på hvor sterke tiltak man skal innføre for å oppnå en gitt gevinst. Er målet en nullvisjon (én drukning er en for mye), kan man like godt påby flytevest på alle brygger.

 

Det høres brutalt ut, men litt "svinn" må en regne med i et fritt samfunn, der folk frivillig utsetter seg for en viss risiko i bytte mot avkobling. Det samme gjelder fjellturer og diverse sportsaktiviteter som i værste fall kan føre til døden.

 

Vi kan ikke forby alt, eller påby verneutstyr i alle sammenhenger som innebærer risiko. Det er for eksempel ikke påbudt med sykkelhjelm i Norge, utrolig nok.

 

Vi har passert en million fritidsbåter i landet. Med 30 drukningsulykker, er dette en særdeles lav dødelighet per brukstime. Det er langt farligere å gå på McDonald's.

 

Dessuten er båter så forskjellig konsturert at et generelt påbud vil føre til en haug med definisjoner og kverulering. Skal man sitte med flytevest i styrehuset på en 50 fots cabincruiser? Hva om den har kalesje, ikke hardtop? Flybridgen? I cockpitteltet på en seilbåt? Hva om vinduene er rullet opp?

 

Noen vurderinger kan man ta selv. Behovet for flytevest avhenger av en rekke faktorer. Hvor stor er båten? Hvor fort går den? Er det flere om bord? Er det nær land og varmt i vannet? Er man offshore? (Da er det bedre med sikkerhetsline). Går man for motor eller seil? Skal man frem på dekk, eller sitte i cockpitteltet? Man faller neppe over rekka om man sitter der. Bølgehøyde? Vindstyrke?

DSC_8660.jpg

S/Y Emma

S/Y Emma

Man kan lure litt på hvor sterke tiltak man skal innføre for å oppnå en gitt gevinst. Er målet en nullvisjon (én drukning er en for mye), kan man like godt påby flytevest på alle brygger.

 

Det høres brutalt ut, men litt "svinn" må en regne med i et fritt samfunn, der folk frivillig utsetter seg for en viss risiko i bytte mot avkobling. Det samme gjelder fjellturer og diverse sportsaktiviteter som i værste fall kan føre til døden.

 

Vi kan ikke forby alt, eller påby verneutstyr i alle sammenhenger som innebærer risiko. Det er for eksempel ikke påbudt med sykkelhjelm i Norge, utrolig nok.

 

Vi har passert en million fritidsbåter i landet. Med 30 drukningsulykker, er dette en særdeles lav dødelighet per brukstime. Det er langt farligere å gå på McDonald's.

 

Dessuten er båter så forskjellig konsturert at et generelt påbud vil føre til en haug med definisjoner og kverulering. Skal man sitte med flytevest i styrehuset på en 50 fots cabincruiser? Hva om den har kalesje, ikke hardtop? Flybridgen? I cockpitteltet på en seilbåt? Hva om vinduene er rullet opp?

 

Noen vurderinger kan man ta selv. Behovet for flytevest avhenger av en rekke faktorer. Hvor stor er båten? Hvor fort går den? Er det flere om bord? Er det nær land og varmt i vannet? Er man offshore? (Da er det bedre med sikkerhetsline). Går man for motor eller seil? Skal man frem på dekk, eller sitte i cockpitteltet? Man faller neppe over rekka om man sitter der. Bølgehøyde? Vindstyrke?

S/Y Emma

S/Y Emma

Man kan lure litt på hvor sterke tiltak man skal innføre for å oppnå en gitt gevinst. Er målet en nullvisjon (én drukning er en for mye), kan man like godt påby flytevest på alle brygger.

 

Det høres brutalt ut, men litt "svinn" må en regne med i et fritt samfunn, der folk frivillig utsetter seg for en viss risiko i bytte mot avkobling. Det samme gjelder fjellturer og diverse sportsaktiviteter som i værste fall kan føre til døden.

 

Vi kan ikke forby alt, eller påby verneutstyr i alle sammenhenger som innebærer risiko. Det er for eksempel ikke påbudt med sykkelhjelm i Norge, utrolig nok.

 

Vi har passert en million fritidsbåter i landet. Med 30 drukningsulykker, er dette en særdeles lav dødelighet per brukstime. Det er langt farligere å gå på McDonald's.

 

Dessuten er båter så forskjellig konsturert at et generelt påbud vil føre til en haug med definisjoner og kverulering. Skal man sitte med flytevest i styrehuset på en 50 fots cabincruiser? Hva om den har kalesje, ikke hardtop? Flybridgen? I cockpitteltet på en seilbåt? Hva om vinduene er rullet opp?

 

Noen vurderinger kan man ta selv. Behovet for flytevest avhenger av en rekke faktorer. Hvor fort går båten? Er det flere om bord? Er det nær land og varmt i vannet? Er man offshore? Da er det bedre med sikkerhetsline. Går man for motor eller seil? Skal man frem på dekk, eller sitte i cockpitteltet på rolig sjø? Man faller neppe over rekka om man sitter der.

S/Y Emma

S/Y Emma

Man kan lure litt på hvor sterke tiltak man skal innføre for å oppnå en gitt gevinst. Er målet en nullvisjon (én drukning er en for mye), kan man like godt påby flytevest på alle brygger.

 

Det høres brutalt ut, men litt "svinn" må en regne med i et fritt samfunn, der folk frivillig utsetter seg for en viss risiko i bytte mot avkobling. Det samme gjelder fjellturer og diverse sportsaktiviteter som i værste fall kan føre til døden.

 

Vi kan ikke forby alt, eller påby verneutstyr i alle sammenhenger som innebærer risiko. Det er for eksempel ikke påbudt med sykkelhjelm i Norge, utrolig nok.

 

Dessuten er båter så forskjellig konsturert at et generelt påbud vil føre til en haug med definisjoner og kverulering. Skal man sitte med flytevest i styrehuset på en 50 fots cabincruiser? Hva om den har kalesje, ikke hardtop? Flybridgen? I cockpitteltet på en seilbåt? Hva om vinduene er rullet opp?

 

Noen vurderinger kan man ta selv. Behovet for flytevest avhenger av en rekke faktorer. Hvor fort går båten? Er det flere om bord? Er det nær land og varmt i vannet? Er man offshore? Da er det bedre med sikkerhetsline. Går man for motor eller seil? Skal man frem på dekk, eller sitte i cockpitteltet på rolig sjø? Man faller neppe over rekka om man sitter der.

S/Y Emma

S/Y Emma

Man kan lure litt på hvor sterke tiltak man skal innføre for å oppnå en gitt gevinst. Er målet en nullvisjon (én drukning er en for mye), kan man like godt påby flytevest på alle brygger.

Det høres brutalt ut, men litt "svinn" må en regne med i et fritt samfunn, der folk frivillig utsetter seg for en viss risiko i bytte mot avkobling. Det samme gjelder fjellturer og diverse sportsaktiviteter som i værste fall kan føre til døden.

Vi kan ikke forby alt, eller påby verneutstyr i alle sammenhenger som innebærer risiko. Det er for eksempel ikke påbudt med sykkelhjelm i Norge, utrolig nok.

Dessuten er båter så forskjellig konsturert at et generelt påbud vil føre til en haug med definisjoner og kverulering. Skal man sitte med flytevest i styrehuset på en 50 fots cabincruiser? Hva om den har kalesje, ikke hardtop? Flybridgen? I cockpitteltet på en seilbåt? Hva om vinduene er rullet opp?

S/Y Emma

S/Y Emma

Man kan lure litt på hvor sterke tiltak man skal innføre for å oppnå en gitt gevinst. Er målet en nullvisjon (én drukning er en for mye), kan man like godt påby flytevest på alle brygger.

Det høres brutalt ut, men litt "svinn" må en regne med i et fritt samfunn, der folk frivillig utsetter seg for en viss risiko i bytte mot avkobling. Det samme gjelder fjellturer og diverse sportsaktiviteter som i værste fall kan føre til døden.

Vi kan ikke forby alt, eller påby verneutstyr i alle sammenhenger som innebærer risiko. Det er til sammenligning ikke påbudt med sykkelhjelm i Norge, utrolig nok.

Dessuten er båter så forskjellig konsturert at et generelt påbud vil føre til en haug med definisjoner og kverulering. Skal man sitte med flytevest i styrehuset på en 50 fots cabincruiser? Hva om den har kalesje, ikke hardtop? Flybridgen? I cockpitteltet på en seilbåt? Hva om vinduene er rullet opp?

S/Y Emma

S/Y Emma

Man kan lure litt på hvor sterke tiltak man skal innføre for å oppnå en gitt gevinst. Er målet en nullvisjon (én drukning er en for mye), kan man like godt påby flytevest på alle brygger.

Det høres brutalt ut, men litt "svinn" må en regne med i et fritt samfunn, der folk frivillig utsetter seg for en viss risiko i bytte mot avkobling. Det samme gjelder fjellturer og diverse sportsaktiviteter som i værste fall kan føre til døden.

Vi kan ikke forby alt, eller påby verneutstyr i alle sammenhenger som innebærer risiko.

Dessuten er båter så forskjellig konsturert at et generelt påbud vil føre til en haug med definisjoner og kverulering. Skal man sitte med flytevest i styrehuset på en 50 fots cabincruiser? Hva om den har kalesje, ikke hardtop? Flybridgen? I cockpitteltet på en seilbåt? Hva om vinduene er rullet opp?



×
×
  • Create New...