elskerseiling Startet 15.Juni.2020 Del på Facebook Startet 15.Juni.2020 Sliter med gjentagende klikk før jeg endelig får start på motor. Gjerne 4-5 ganger jeg må vri om før starteren drar rundt. Kommer et høyt klikk. Tips? Kan det være så enkelt som dårlig kontakt/ batteri? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Ja Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Arne2 Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Det kan vel være så enkelt som lav batterispenning og utslitt batteri. Mulige feilkilder: 1. Lav batterispenning / høy indre resistans i batteri. 2. Feil i kabling eller i jording med ohmsk overgang. (Dårlig kontakt.) 3. Mekanisk feil i starter. Framgangsmåte: 1. Måle batterispenning, uten belastning, bør være 12.5 V eller bedre. 2. Måle batterispenning ved start. Bør ikke droppe for mye. 3. Måle spenning over starter ved oppstart, for å avdekke spenningsfall i kabling. 4. Hvis ingen av målingene gir svar, skru ut starter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Juni.2020 Del på Facebook Svart 16.Juni.2020 Jeg går ut fra at dette er en vaskemaskinmotor. Da kan det typisk også være defekt innslagsrelé. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 (redigert) Det er jo et poeng. Når man vrir på denne valgbryteren med 60 grader og 80 grader og slik, så kommer det jo ofte en del klikkelyder. Jeg la merke til at brukernavnet var "elskerseiling" og ikke "elskerkokevask" eller noe slikt, og da gjettet jeg på at det kunne dreie seg om en dieselmotor på 20-30 hester eller noe slikt. Hvis det dreier seg om en 400V - 3 fase asynkronmotor på et vaskeri, da blir det jo litt annerledes. Redigert 18.Juni.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 (redigert) Vi opplevde nettopp at tenningen "klikket" en del før vi fikk start. Til slutt ble det bare klikking uten start. Feilen viste seg å være ett av to relé. De koster 50 kr på Biltema. Prøv å skifte det/de først. Hadde akkurat det samme problemet og den samme løsningen på min forrige båt. https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/releer/rele-2000017796 Redigert 18.Juni.2020 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Arne2 skrev 6 minutter siden: Hvis det dreier seg om en 400V - 3 fase asynkronmotor på et vaskeri, da blir det jo litt annerledes. Hva vet du om det ? :-) Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 18.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Mercruiser 4,3 Efi😊 Kommentar fra moderator: Motormodell skulle vært med i tittelen, legger den til. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Arne2 skrev for 1 time siden: Jeg la merke til at brukernavnet var "elskerseiling" og ikke "elskerkokevask" eller noe slikt, og da gjettet jeg på at det kunne dreie seg om en dieselmotor på 20-30 hester eller noe slikt. Ha, ha, det er en 225 hk V6 bensinmotor. Defekt innslagsrelé. Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Er det testet om innslaget fungerer med å sette en skrutrekker mellom hovedstrøm og innslag? Slår starteren inn da hver gang så er vel innslaget friskt, og løsningen er som @S/Y Emma sier, et enkelt relé. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Det kommer an på om et slikt mellomrelé er montert. Hvilket ikke er vanlig på midre båter. Hvilket vi ikke vet noe om. Feilen kan også ligge i defekt tenningslås. Eller defekte koblinger. Men som oftes innslaget. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 18.Juni.2020 Del på Facebook Svart 18.Juni.2020 Dersom trådstarter hører gjentagende klikk kommer vel lyden fra innslagsreleet. Det slår da sannsynligvis inn men gir ikke kontakt eller dårlig kontakt. Meget vanlig feil . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
pipe Svart 19.Juni.2020 Del på Facebook Svart 19.Juni.2020 (redigert) Disse amerikanske bensin V6 og V8 motorene har starteren montert lavt på motoren slik at hvis man har vann i bunn av båten piskes dette opp av svinghjulet slik at det havner i starteren. En meget kjent feil på disse motorene Så begynner moroa slik TS beskriver. Så lenge det klikker i starteren så er det bare til å bytte ut starteren som ikke koster så mange kronene enn å bale med å bytte deler og smøre opp bendix drev for å få den til å hangle med litt til. Redigert 19.Juni.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Takk for svar. Virker som det er en ganske standard starter som passer mye rart. Hvor er det greit å kjøpe denne? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 (redigert) Hvis du bor på Svalbard, ville jeg prøvd Aarnes Amerikanske Bildeler i Sarp. Men da får du en valig bilstarter, om du ikke opplyser noe annet, som ikke er kapslet for bruk til bensinmotor i båt. Redigert 20.Juni.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 @elskerseiling Har du forsøkt å kjøre starteren med skrutrekker fra hovedstrøm til innslag? Om det er klikk da også, så støtter jeg forslaget om ny starter. De er på ebay også. Om starteren slår inn hver gang med skrutrekker, så vil neppe en ny starter endre resultatet. Da er det spenningen inn til innslagsreleet som er for lav. Jeg hadde noe av det samme problemet. Starteren var splitter ny. Den slo inn en eller to ganger, men så var det klikk. Batteriene var friske. Satte på ekstra rele til 40 kr som styrer strømmen til innslaget. Har ikke hatt et klikk etter det. Da visste jeg imidlertid at starteren var ok. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Pass på at båten er godt luftet ut før du roter med denslags. Det kan gå til himmels. Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 Hvor sitter dette releet? Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 20.Juni.2020 Del på Facebook Svart 20.Juni.2020 @Hulda har helt rett. Å "kortslutte" med skrutrekker skaper gnister, så kombinert med en bensinlekkasje så er dette potensielt god natt. Eller ikke så god natt. Jeg vil tro, uten å ha sett koblingsskjema, at det går en direkte kobling fra tenningslås til starter. Styrestrøm. Om denne har et tap, så kan det være nok til at innslaget ikke slår inn. Et relé nært starteren vil kunne løse problemet. Det er imidlertid ikke gitt at dette er årsaken. Så feilsøking må til her. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 (redigert) pero skrev for 10 timer siden: eg vil tro, uten å ha sett koblingsskjema, at det går en direkte kobling fra tenningslås til starter. Styrestrøm. Om denne har et tap, så kan det være nok til at innslaget ikke slår inn. Jeg tolker klikkelyden slik at startreleet slår inn. Da er det vel egentlig bare startmotoren eller kontakten i startreleet (som sitter på startmotoren) som kan være problemet. På båten min var det et rele mellom tenningslås og startrele som var gåent. Da var det ingen klikkelyd, og motoren lot seg starte ved å kortslutte med skrutrekker. Men det er en diselmotor, så var eksplosjonsfaren mindre preserende. Og jeg lever enda . . Dersom du er redd for gnistdannelse i motorrommet (hvilket du absolutt bør være) går det vel an å koble med startkabler (ikke med klemmer) og gi kontakt i god avstand. Redigert 21.Juni.2020 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.