Jump to content

Mercruiser 4,3 Efi, flere runder med "klikk" før den starter

elskerseiling

Recommended Posts

Det kan vel være så enkelt som lav batterispenning og utslitt batteri.

Mulige feilkilder:

1. Lav batterispenning / høy indre resistans i batteri.
2. Feil i kabling eller i jording med ohmsk overgang. (Dårlig kontakt.)
3. Mekanisk feil i starter.

Framgangsmåte:

1. Måle batterispenning, uten belastning, bør være 12.5 V eller bedre.
2. Måle batterispenning ved start. Bør ikke droppe for mye.
3. Måle spenning over starter ved oppstart, for å avdekke spenningsfall i kabling.
4. Hvis ingen av målingene gir svar, skru ut starter.

Det er jo et poeng. Når man vrir på denne valgbryteren med 60 grader og 80 grader og slik, så kommer det jo ofte en del klikkelyder.

Jeg la merke til at brukernavnet var "elskerseiling" og ikke "elskerkokevask" eller noe slikt, og da gjettet jeg på at det kunne dreie seg om en dieselmotor på 20-30 hester eller noe slikt.

Hvis det dreier seg om en 400V - 3 fase asynkronmotor på et vaskeri, da blir det jo litt annerledes.

Redigert av Arne2 (see edit history)

Vi opplevde nettopp at tenningen "klikket" en del før vi fikk start. Til slutt ble det bare klikking uten start. Feilen viste seg å være ett av to relé. De koster 50 kr på Biltema. Prøv å skifte det/de først.

Hadde akkurat det samme problemet og den samme løsningen på min forrige båt.

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/releer/rele-2000017796

2.jpg

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Disse amerikanske bensin V6 og V8 motorene har starteren montert lavt på motoren slik at hvis man har vann i bunn av båten piskes dette opp av svinghjulet slik at det havner i starteren.
En meget kjent feil på disse motorene
Så begynner moroa slik TS beskriver.

Så lenge det klikker i starteren så er det bare til å bytte ut starteren som ikke koster så mange kronene enn å bale med å bytte deler og smøre opp bendix drev for å få den til å hangle med litt til.

Redigert av pipe (see edit history)

@elskerseiling Har du forsøkt å kjøre starteren med skrutrekker fra hovedstrøm til innslag? Om det er klikk da også, så støtter jeg forslaget om ny starter. De er på ebay også.

Om starteren slår inn hver gang med skrutrekker, så vil neppe en ny starter endre resultatet. Da er det spenningen inn til innslagsreleet som er for lav. Jeg hadde noe av det samme problemet. Starteren var splitter ny. Den slo inn en eller to ganger, men så var det klikk. Batteriene var friske.

Satte på ekstra rele til 40 kr som styrer strømmen til innslaget. Har ikke hatt et klikk etter det. Da visste jeg imidlertid at starteren var ok. 

@Hulda har helt rett. Å "kortslutte" med skrutrekker skaper gnister, så kombinert med en bensinlekkasje så er dette potensielt god natt. Eller ikke så god natt. 

Jeg vil tro, uten å ha sett koblingsskjema, at det går en direkte kobling fra tenningslås til starter. Styrestrøm. Om denne har et tap, så kan det være nok til at innslaget ikke slår inn. Et relé nært starteren vil kunne løse problemet. Det er imidlertid ikke gitt at dette er årsaken. Så feilsøking må til her.

pero skrev for 10 timer siden:

eg vil tro, uten å ha sett koblingsskjema, at det går en direkte kobling fra tenningslås til starter. Styrestrøm. Om denne har et tap, så kan det være nok til at innslaget ikke slår inn.

Jeg tolker klikkelyden slik at startreleet slår inn. Da er det vel egentlig bare startmotoren eller kontakten i startreleet (som sitter på startmotoren) som kan være problemet.

På båten min var det et rele mellom tenningslås og startrele som var gåent. Da var det ingen klikkelyd, og motoren lot seg starte ved å kortslutte med skrutrekker. Men det er en diselmotor, så var eksplosjonsfaren mindre preserende. Og jeg lever enda . .

Dersom du er redd for gnistdannelse i motorrommet (hvilket du absolutt bør være) går det vel an å koble med startkabler (ikke med klemmer) og gi kontakt i god avstand.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...