Jump to content

Edit History

NilsPils

NilsPils

pero skrev for 10 timer siden:

eg vil tro, uten å ha sett koblingsskjema, at det går en direkte kobling fra tenningslås til starter. Styrestrøm. Om denne har et tap, så kan det være nok til at innslaget ikke slår inn.

 

Jeg tolker klikkelyden slik at startreleet slår inn. Da er det vel egentlig bare startmotoren eller kontakten i startreleet (som sitter på startmotoren) som kan være problemet.

 

På båten min var det et rele mellom tenningslås og startrele som var gåent. Da var det ingen klikkelyd, og motoren lot seg starte ved å kortslutte med skrutrekker. Men det er en diselmotor, så var eksplosjonsfaren mindre preserende. Og jeg lever enda . .

 

Dersom du er redd for gnistdannelse i motorrommet (hvilket du absolutt bør være) går det vel an å koble med startkabler (ikke med klemmer) og gi kontakt i god avstand.

NilsPils

NilsPils

pero skrev for 9 timer siden:

eg vil tro, uten å ha sett koblingsskjema, at det går en direkte kobling fra tenningslås til starter. Styrestrøm. Om denne har et tap, så kan det være nok til at innslaget ikke slår inn.

 

Jeg tolker klikkelyden slik at releet slår inn. Da er det vel egentlig bare startmotoren eller kontakten i releet som kan være problemet.

 

På båten min var det et rele mellom tenningslås og startrele som var gåent. Da var det ingen klikkelyd, og motoren lot seg starte ved å kortslutte med skrutrekker. Men det er en diselmotor, så var eksplosjonsfaren mindre preserende. Og jeg lever enda . .

 

Dersom du er redd for gnistdannelse i motorrommet (hvilket du absolutt bør være) går det vel an å koble med startkabler (ikke med klemmer) og gi kontakt i god avstand.



×
×
  • Create New...