sol Startet 7.Oktober.2005 Del på Facebook Startet 7.Oktober.2005 Hallo Båten skal i opplag om en uke.Tømmer dere dieseltanken før vinteren,eller kan det stå noe på tanken,evt med noe tilsetningsstoffer for å hindre kondens?? Har vel ca 50l disesel på tanken nå Sitér dette innlegget Link to post
Bams Svart 7.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2005 Det beste er vel å fylle tanken slik att den står full i vinter får å unngå kondens. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 7.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2005 Helt riktigt att tanken ska va full vid vinter opplag. Hvis ikke kan du va sikker på att du har vann i dieseln til neste sessong. Alternativet er ju og tømme den helt og, men da får du en dokk litt kondens i den. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 7.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2005 (redigert) Selv topper jeg tanken før opptak, men det du får av kondens i en halvfull tank er forsvinnende liten etter min mening. Jeg bruker diesel til varmeanlegget gjennom vinteren mens båten ligger på land, men har enda til gode å få synbart vann etter kondens. Vannet du eventuelt får i tanken kommer via fyllestussen. Uansett er det jo greit å fylle tanken om du har mulighet. Dieselprisen går garantert ikke ned over vinteren. Redigert 7.Oktober.2005 av Sigurd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 7.Oktober.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2005 Ja.kanskje jeg får ta en tur til uka og fylle opp tanken.Er tross alt bare 100L som går på,så det er jo ingen formue Sitér dette innlegget Link to post
Jaliza Svart 7.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2005 En ting er å få kondens på tanken, en annen ting er, at om du har fått kondens på tanken har dieseldyrene bedre leveforhold. Noen dråper/cl Hammerdown eller Dieseldyrstopp eller annet lignende er nok ikke å forakte for en full tank under vinteropplaget Jaliza Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 7.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2005 Enig med det som er sagt - full tank om vinteren, pluss litt hammer down - selvom dieseloljen visstnok forringes litt i kvalitet ved slik langtids lagring. er det noen som vet hva som skjer med dieselen - eller er det bare overdrevet "tull" at den forringes ved slik lagring? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 7.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2005 (redigert) Enig med det som er sagt - full tank om vinteren, pluss litt hammer down - selvom dieseloljen visstnok forringes litt i kvalitet ved slik langtids lagring. er det noen som vet hva som skjer med dieselen - eller er det bare overdrevet "tull" at den forringes ved slik lagring? <{POST_SNAPBACK}> Det er slettest ikke tull. Dieselen forringes under lagring. Molekylkjedene brytes ned i midre biter og man får utfellinger. Dette er ikke dieseldyr. Noe stort problem er det likevel ikke å lagre en tank en vinter. Kondensproblemer, som noen tror et er problem, er ikke noe problem over hode. Når luften er rundt 0 grader inneholder den under 5 gram vann pr. kubikkmeter ved 100% relativ fuktighet. Har du 100 liter luft i tanken, utgjør det et halvt gram vann eller enda mindre. Og når vannet felles ut, felles jo bare overskuddet ut. Ikke hele det halve grammet. Den ene reservetanken min på 115 liter var tom i fjor. På våren skrudde jeg av mannlokket og sjekket. Der var det noe slikt som 5 dråper vann i bunnen av en halv desiliter diesel. Lotus PS: De 5 dråpene kunne kanskje også stammet fra fuktighet som kom inn når tanken ble fyllt opp sist. I så fall blir det ikke en dråpe med kondens hele vinteren i min tomme tank. Redigert 7.Oktober.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2005 Lotus har rett i sine antakelser. Hulda tok "the scientific approach" ved sjekk i sommer. Det hører med til historien at Hulda ikke fyller mer enn 450 liter i året på en tank som tar 6- til 700 liter (er ikke sikker). Metoden var å suge ut hva som enn var i "bunnfalldelen" av tanken. Det være seg vann eller slam. Dette som kom ut av tanken ble pumpet rett over på en tom 1,5 liter Farrisflaske. Den var ikke helt tørr før forsøket startet (ikke helt vitenskapelig). Blandingen stod stille i heimen i 48 timer. Vannansamlingen var 2 dråper. Slam var nær ingenting (litt sagmugg). Blandingen ble helt tilbake på tanken gjennom et kaffefilter. Det lå ikke noe skitt igjen i filteret. Hulda har hele tiden vært klar over de fysiske forhold. Det skader uansett ikke å skjekke tankinnholdet. Videre er å bemerke at dette var første utpumpingen siden tanken ble fylt med 100 liter for fem år siden. Det er altså fem års lagring av diesel. Tanken er fylt full to ganger, i fjor og i år. Båten har i disse fem årene tilbragt 2 år på land i f.b. med bygging, med en "skvett" diesel (200 liter?) på tanken. Hvis man ikke får servert vann fra dieselleverandøren, eller får vann på tanken via lekkasjer, ser uroen for kondens og annet ut til å være betydelig overdrevet. En bekjent av meg, som jeg måtte redde, fikk pumpet ombord et kvartfat dieseldyr sammen med 200 liter diesel nede på svenskekysten en tidlig vår. Da hjelper det uansett dårlig med kjemiske additiver. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 7.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2005 Enig med Lotus og Hulda. Kondensutfelling er neglisjerbar mhp. oppsamling av vann og som næring for dieseldyr. Derfor, fyll opp tanken på høsten alle dere med jern og alutanker....?? Hvorfor, jo for å hindre korrosjon på innvendige tankoverlater. Både alu og jern korroderer, og den lille kondensen som dannes setter seg som fukt på overflaten og danner korrosjon. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
olpi Svart 7.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2005 Jeg fyller ikke tanken opp før opplag. Jeg har aldri vært plaget med vann i dieselen. Sjekker av og til vannutskiller, men det er aldri noe vann der. Har i år brukt et additiv som forebygger dieseldyr, bare som en ekstra sikkerhet. Jeg har forøvrig "plasttanker" nå, og har hatt både syrefaste og plast tidligere. Joda, jeg har hørt at man helst skal fylle opp tanken helt, men har ikke noe stor tro på at det kan danne seg noe særlig med kondens i tanken(e) slik vi ligger i opplag. I havna er det både de som fyller opp før vinteren og de som ikke gjør det. Har ikke hørt at noen har problemer på våren. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 7.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2005 Hei Jeg peilet tankene sist uke, og jeg hadde brukt ca. 750 av 1800 l. (Jeg har aldri før vært så lite ute før.) Med de prisene som det er nå, tar jeg tjangsen på å vente til våren med å fylle båt og hjemmetank. Man vet jo ikke hvordan prisen er da, men det er lettere å forhandle en kvantumsrabatt når man ber om 4,5 kbm enn 3 kbm. 3 kbm er ofte grensen for kvatumsrabatt, da dette er standard "villatank". Jeg har aldri "toppet" tankene før vinteren, og har heller ikke hatt kondensproblemer. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2005 Derfor, fyll opp tanken på høsten alle dere med jern og alutanker....?? Hvorfor, jo for å hindre korrosjon på innvendige tankoverlater. Både alu og jern korroderer, og den lille kondensen som dannes setter seg som fukt på overflaten og danner korrosjon. <{POST_SNAPBACK}> Det virker som at dieselen som ligger på tanken impregnerer materialet så godt at det ikke blir noe korrosjon. Hulda har tank i vanlig bløtt konstruksjonstål (ST 37-2(?) husker ikke engang det lenger, huff). Det er ikke noe rust der. Jeg sveiset en forholdsvis stor holdingtank til en annen båt for mange år siden. Eieren var den gang teknisk direktør i et større tankrederi. "Syrefast?", sa jeg. "Tullball", svarte den tidligere skipsinspektør, "vanlig svart jern, det ruster uansett ikke". Ved inspeksjon noen år etter viste det seg at mannen hadde rett, null rust. Aluminium ruster enda mindre. Det skader naturligvis ikke å fylle opp tanken. Er tanken på 100 liter, så er det vel ikke noe å snakke om. Er det 1200 liter, blir det jo 1200 kg mer som skal på land og 1200 kg mer som ligger og trykker ned. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 7.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2005 Det er intet poeng å fylle opp tanken ved opplag om ikke dieselprisen kommer til å gå opp. Vanntrøbbel kommer ikke fra kondens men vann i tankene hos marinaene dere fyller hos. Det ser dere enkelt å greit via diesel filteret. Det finnes også en pasta for å kontrollere vann i dieselen.Husker ikke hva den het. Vi kontrollerte en tank på en marina for flere år tilbake. Tanken var på 9000 liter, det var ca 400 liter vann i bunn. VI lærte at aldri fyll diesel rett etter tankbilen har vært der. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
ajokl Svart 7.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2005 Droppet å fylle tankene i fjor høst. Resultatet var at vannutskilleren i Racorfilteret var fullt av vann to ganger i vår. I sommer var det ingen problemer tross all regnet, så det er ikke regnet som har skapt problemer. Denne erfaringen gjør at tankene holdes mest mulig full, selv om jeg kommer til å bruke skuta endel i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 7.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2005 Du har sikkert vært uheldig å fått vann fra marinaen. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
ajokl Svart 7.Oktober.2005 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2005 Ja det er jo mulig at vannet kommer fra tankanlegget, men jeg kommer likevel til å trimme tankene i vinter. Vurderer også å anskaffe vannsensor til mitt Racor FG500 dieselfilter, med alarm slik at jeg kan få varsling før vann passerer til finfilter- dieselpumpe. Det var ikke artig å oppdage ar det var vann i inspeksjonsglasset når jeg tappet ned "dieselen" i glasset. Under tappingen så jeg plutselig skillet mellom vann og diesel . Uten tapping hadde jeg ikke oppdaget dette skillet og skjønt problemet.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.