zooper Startet 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2020 Jeg kjøpte usett en ca 15 år gammel totakter (Tohatsu M8B 8hk). Selger skulle egentlig selge den sammen med en båt som motoren var underdimensjonert for. Jeg overtalte selger til å kun selge meg motoren. Jeg tilbød 8.000,- pluss 300,- i frakt... gladelig. Dette mener jeg er i absolutt toppsjiktet for hva disse motorene går for - og da er de som regel i godt stand. Når jeg fikk motoren var det tydelig at den ikke hadde fått sett nevneverdig kjærlighet i sitt liv. Smøreniplen var gjenrustet og måtte borres opp. Rorakslingen var opprustet og tørt . egentlig så var alt tørt. Giroljen kan neppe ha vært byttet på mange år. Jeg måtte bruke verktøy for å skru opp lufteskruen på tanken - noe jeg ikke hadde med meg på sjøsettingen. Styringen var så seig at den knapt lot seg rikke - den hadde vært farlig å kjøre for barn eller andre uten muskler eller erfaring. Jeg brukte en hel dag og store mengder smøremidler på å få styringen til å gli sånn tåelig greit. Daumannsgrepet var ødelagt og jeg måtte kjøpe ny. Jeg fikk ikke start på motoren pga dårlig elektrisk kontakt - tok en liten time å feilsøke og utbedre. Båten stoppet også midtfjords da daumannsknappen slo ut uten at grepet gikk ut (oversensitiv). Gjengene i jordingsledningen var "reparert" med en engangsfiks og trenger å borres opp og gjenges opp - etter å ha sjekket impeller holdes denne skruen nå på plass med eltape. Etter en halvtimes kjøring røk vulkaniseringen på propellen og jeg kunne kun kjøre på tomgang for at den ikke skulle gå i "fri". Det tok meg en hel dag å utrede propell-probelemet - og jeg har så langt brukt en hel dag på å forsøke å finne en nye propell (enda ikke funnet) - og oljeskiftet jeg tok må nå gjøres på ny (mer arbeid, kjøring og materielle kostander). Impelleren var litt sliten, men har nok liv i seg til at jeg rekker å få skaffet ny. Jeg må nå gå til anskaffelse av gjengeverktøy og innsatser - eller sette bort arbeidet (dyrere). Jeg må foreta et ekstra oljeskift. Jeg har måttet kjøpe nytt daumannsgrep. Jeg må kjøpe ny propell og montere denne. Og innen jeg er ferdig har jeg brukt veldig mange timer på feilsøking, transport, anskaffelser og utbedringer - mye større kostnader utover en ordinær service. Jeg forventer å måtte bekoste tid og penger på en periodisk service når jeg kjøper en brukt motor (smøremidler, plugger, impeller, etc). Jeg ville nok av sikkerhetsmessige grunner gjort dette arbeidet uansett om selger hadde fortalt meg at dette var utført eller ei - med mindre selger fremla kvitteringer på deler og/eller arbeid. Jeg hadde heller ikke fnyst av en ødelagt daumann eller en skrue med ødelagte gjenger, eller at motoren hadde mange skjønnhetsfeil - motoren er jo gammel og noe vil det alltids være. Men, når ting i sum innebærer mangfoldige timer og 2-3.000,- i materielle kostander, bare for å få motoren i kjørbar stand - ja da burde dette vært reflektert i prisen. Jeg forventer meg at selger har ført regelmessig vedlikehold, og at dersom dette ikke er gjort - at de proaktivt deler denne informasjonen. Etter å ha kjøpt motoren - for å kunne ta rede på om jeg turte å teste den før jeg selv tok en service - ja så spurte jeg selger om han visste når olje og impeller sist ble byttet. Jeg tenkte vel da mer i baner at selger ikke hadde gjort dette i forbindelse med sesongen eller at motoren kanskje hadde stått på lager et par år - ikke at det ikke hadde vært utført noen gang så langt tilbake som selger kunne huske. Selger opplyste meg på forespørsel etter at jeg hadde kjøpt motoren at de ikke kunne huske når dette sist ble utført eller om de noen gang hadde gjort det. Jeg fikk til svar at disse motorene bare "går og går". Etterpåklok skjønner jeg at jeg burde stilt spørsmålet før jeg kjøpte motoren - jeg tok det bare for gitt at den hadde fått akseptabelt tilsyn i sin levetid, men kanskje ikke siste året... at den svært så hyggelige selgeren ville sagt noe om dette. Forbrukerkjøpsloven er temmelig grei på dette området. Selv om kjøper ikke har vært nøye nok i sin undersøkelsesplikt, eller selger ikke visste om skjulte feil eller mangler - ja så skal prisen på gjenstanden likevel reflektere sin virkelige verdi som om disse var kjent. Når man selger ting "som den står" så innebærer dette hva som følger med på kjøpet (feks service eller ekstrautstyr), ikke kvaliteten med kjente og ukjente feil (som skal reflekteres i prisen). Klarer jeg å få tak i en propell innen rimelig tid, og dette løser framdriftsproblemet - ja så kan jeg alltids fikse gjengene på skruen, og motoren vil være i grei nok stand for min del. Om ikke, ja så vil jeg at selger som et minimum både tar motoren tilbake og at jeg blir refundert både kjøpsprisen og fraktkostnadene begge veier. Klarer jeg å fikse motoren mener jeg at jeg burde som et minimum bli refundert for propellen, daumannen, et ekstra oljeskift, og litt for alt merarbeidet. Jeg har sendt to SMSer til selger og opplyst om problemene og sagt at jeg muligens vil måtte reklamere. Jeg har ikke fått noe svar. Hadde det stått seg motsatt hadde jeg selv latt kjøper velge mellom å heve kjøpet eller refudert minst 50% av kjøpsprisen. Det hadde dekket materielle kostnader med å sette den i brukbar stand, samt litt for arbeid og noe for at den generelle tilstanden selv etter disse tingene er utbedret fortsatt ikke er verdt 8.000,- (6.000,- ville vært mer korrekt verdi da). Jeg ønsker ikke gi selger negativ omtale på finn.no dersom selger kommer meg i møte. Hva tenker dere er fair? Hva ville dere ha gjort? Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Jeg ville ikke ha kjøpt en 15 år gammel motor usett.... Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Om du vil ha 2000 tilbake, kan du jo foreslå dette for kjøper og se hvordan han responderer. Om har avviser forslaget, ville jeg ikke brukt en kalori til på å forfølge det videre. Du har jo tatt en kalkulert risiko, og gamblet på at det ble bra. Og det ble 2000 kr fra bra. 75% måloppnåelse på et produkt som er 15 år gammelt og i ukjent tilstand bør være innenfor forventet usikkerhet. Sett det på 'lærekontoen' til neste gang. Kanskje var det forventningen som rett og slett var 25% for høy? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Ville heller ikke kjøpt usett, og tenker dette er læringen/gevinsten av å ikke se på/sjekke. Salgsprisen sier ikke noe om tilstanden, det er det bruk og vedlikehold som gjør. Tydelig at selger er av den oppfatning at en slik motor holder seg i stand selv. Virker som du burde stillt flere spørsmål, og spurt etter bilder, før du kjøpte. Om det er slik at selger trodde han solgte noe i bra stand, og du får han til å forstå at det ikke er tilfelle, kan de jo være at selger av egen samvittighet ønsker å ettergi noe av kjøpesum. Men noe god sak tviler jeg sterkt på at du har. Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 8000 kroner for en 8hk motor? Det syns jeg var spinnvillt.... Jeg solgte min 10 (15) hk Mercury viking for 4500 kroner i fjor. Den var like gammel og i vesentlig bedre stand. Ut i fra den prisen syns jeg du har en god grunn til å reklamere. Nå vet jeg ikke hva selger har opplyst om på forhånd, men hvis han har kommet med uriktige opplysninger har du en sterkere sak. Minuset i forhold til saken din er at du har kjøpt motoren usett og tar derfor en stor risiko. Likevel skal selger komme med riktige opplysninger. Det er bare å prøve å reklamere til selger. Du kan også klage han inn til forbrukerrådet, men de kan ikke dømme han til å betale noe. De bare megler. For dom må du til forliksrådet, og der kan det gå begge veier. I worst case sitter du med saksomkostninger på toppen. Forbrukerrådet er gratis men de har ganske lang behandlingstid. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Om du ikke får selger til å gå med på prisavslag så er jeg redd for at det er en lost case. Du har kjøpt usett, lagt ut penger på den selv og skrudd selv, ødelagt propellen selv mm. Om du ikke hadde rørt den kunne du nok krevd å få hevet kjøpet, men du måtte nok tatt transportkosten uansett. Som det er nå så er du totalt avhengig av selgers velvilje. Om han ikke gidder å svare bør du jo gi ham dårlig score på finn, men utover det ville jeg nok bare ha pustet dypt inn et par ganger og gått videre i livet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
blue moon Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Knallipadden skrev 23 minutter siden: 8000 kroner for en 8hk motor? Det syns jeg var spinnvillt.... Jeg solgte min 10 (15) hk Mercury viking for 4500 kroner i fjor. Kan disse to motorene i det hele tatt sammenlignes? Tohatsu 8 veier 26kg, det var rift om den jeg var heldig og fikk kjøpt. Gav det samme som den kostet ny i 2006. 11båtlapper! Riktignok strøken. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Eureka Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Du overtalte selger til å selge den til deg? og du tilbød 8k, usett? Tabbekvote.... Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Trådstarter overtaler selger til å selge motor separat for 8000. Trådstarter kjøper usett i tillegg. Hvordan i himmelens navn kan trådstarter troo at han har en sak her? Nei her er det bare å ta lærdom av å ha drete på draget som vi sier.... Sitér dette innlegget Link to post
Knallipadden Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 blue moon skrev 30 minutter siden: Kan disse to motorene i det hele tatt sammenlignes? Tohatsu 8 veier 26kg, det var rift om den jeg var heldig og fikk kjøpt. Gav det samme som den kostet ny i 2006. 11båtlapper! Riktignok strøken. Mer motor gir vanligvis høyere pris. Mulig en 10 (15) hadde blitt for mye, men jeg syns uansett at prise er ganske stiv ut i fra tilstanden. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 (redigert) En Tohatsu 8hk totakter er i en klasse for seg selv når det gjelder båtmotorer - da mtp vekt/hk. De fleste i som selges nær de største kystbyene går på under timen. Skal man ha en slik må man belage seg på å kaste nettet langt og bredt, og slå til raskt. Etter mange forsøk fikk jeg til slutt tilslag på en motor - som lå åtte timer unna. For en gjenstand på 8.000,- som kan fraktes til hundrelapper er det usett og fjernhandel som gjelder. Jeg har gjort det før, og ville gjort det samme igjen. En gjennomsnittlig 15 år gammel 8hk Tohatsu er verdt 8.000,-, en ubrukt er verdt mye mer. Jeg skulle nok ha stilt mer kontrollspørsmål. Men, jeg har undersøkt disse motorenes verdi. Motoren ble opprinnelig markedsført sammen med båt, som en fungerende enhet - og således burde min undersøkelsesplikt vært tilstrekkelig oppfylt... om noe magert. Kjøper du feks en bruktbil til 50.000,-. Dersom motoren som virket å fungere normalt skulle ende med å skjøre seg fullstendig etter noen uker, for feil som hverken kunne vært kjent for selger eller kjøper - uansett undersøkelser - ja så gir dette rett til reklamasjon eller avslag. Prisen man betaler skal reflektere den verdien det var rimelig å anta at gjensatnden skulle ha på kjøpstidspunktet. Den samme bilen uten fungerende motor er knapt verdt vrakpanten. Man kan ikke gjemme seg bak "selges som den står", selges som dele-objekt eller rep-objekt, eller "visste ikke" eller kjøper undersøkte ikke, osv. Selger man feks en delemotor skal delene være verdt prisen man betaler for. Jeg har her betalt markedspris for en motor som ligger i øvre sjiktet når det gjelder kvalitet (tatt modell og alder i betraktning). Når det viser seg at den ikke er i den stand det skulle være rimelig å anta at den skulle ha (gitt modell, alder og pris), ja så oppstår det en reklamasjonsrett. Jeg kan godt leve med å å senke en dags arbeid og 20% av kjøpssum i materielle kostnaderfor å få den i nærheten av den stand man burde forventet seg at den var i utgangspunktet. Men, når jeg kanskje sitter med noe som best egner seg til fortøyningsmoring til jolla den ble kjøpt inn til, eller merkostnaden i alt fra transport og materialer/deler nærmer seg det dobbelte, og arbeidet det firedoblede - ja da stiller det seg litt annerledes - synes jeg. Nå har det seg ikke slik at jeg ødela propellen. Den var allerede ødelagt - den tålte ikke fullt gasspådrag. Man må kunne forvente at en motor som selges som "fungerende" skal kunne ta båten opp i plan med fullt gasspådrag. .d Rettslig så er jeg bombesikker på at jeg har en god sak - om det skulle vært en sånn en kranglefant at jeg var villig til å kaste bort livet mitt på å ta det så langt (jeg gikk ut av skolden med toppkarakter innen markedsrett). Nå kan jeg være enig i at det kanskje ikke er verdt bryet å gjøre noe videre ut av denne saken, og jeg kan leve med å ha kjøpt katta i sekken av en som ikke vil komme meg i møte. Men er det urimelig å be om et avslag her? Og, i så fall, hvor mye? Min tro på folk flest sin redelighet gjør at jeg kan klandre meg selv for situasjonen jeg befinner meg i, og jeg ber heller ikke om noe sympati for dette. Dette fratar likevel ikke selger for sitt moralske og juridiske ansvar - og av prinsipp synes jeg at man skal holde alle ansvarlige for sitt ansvar. Jeg tar på min kappe at jeg ikke fikk helt den motoren jeg ville ha, og at jeg har hatt mye bry og kostnader med den. Jeg vil bare ikke at selger skal gå helt fri og gi meg et lite avslag. Dersom motoren derimot skulle vise seg å ikke kunne repareres kostandsmessig forsvarlig - ja da kjenner jeg på meg at jeg kanskje vil kreve å få hevet hele kjøpet, minus frakt og de merkotnader jeg har hatt for deler og arbeid. Dersom selger da gjør seg vanskelig her, ja da kjenner jeg på meg at jeg kanskje er villig til å ta det hele veien og søke å få dekket alt - selv om det innebærer en økonomisk og juridisk risiko som kan koste meg enda mer - av rent prinsipp.... men kanskje ikke når jeg har fått roet meg ned :D... for nå er jeg mest sur på at selger ikke engang gidder å svare. Redigert 16.Juni.2020 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
blue moon Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Knallipadden skrev Just now: Mer motor gir vanligvis høyere pris. Mulig en 10 (15) hadde blitt for mye, men jeg syns uansett at prise er ganske stiv ut i fra tilstanden. Joda, det unike med motoren denne tråden handler om er vekt i forhold til hester, som ny idag ikke leveres. En Mercury 10 tett på 40kg er ikke like populær og løfte av og på badeplattformen for de som ikke har Davitere. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Eureka Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 (redigert) Hadde du tatt kontakt med selger og tilbudt mere penger dersom det viste seg at den var verdt mere enn 8k? du beskriver at det er en ettertraktet vare, nesten som gull... og er snurt for at du har klart å overtale selger til å selge noe som egentlig ikke var til salgs.... du ville ha motoren, du fikk motoren. Skjønner at du føler deg snytt for et varp, du virker godt orientert i markedet, så da burde du vist bedre. varp finnes ikke Redigert 16.Juni.2020 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Nå er jeg i mye bedre humør. Selger har endelig gitt meg et svar hvor han gir uttrykk for å sympatisere med situasjonen, og at vi skal finne en god løsning, og at det vil komme et ordentlig svar. Da har vi en dialog hvor vi forhåpnetlig vis finner fram til en fair løsning - og det skal selger ha honnør for. Jeg må anta at selger har handlet i god tro, til det motsatte er bevist. Spørsmålet er likevel gjeldende - hva er fair her? @Eureka Ja, hadde jeg oppdaget at motoren var vesentlig mye mer verdt enn det jeg ga for den så hadde jeg definitivt kontaktet selger og tilbudt mer, og jeg har gjort det i andre sammenhenger - det handler om moral. Hadde jeg feks kjøp denne av noen som hadde arvet den, og den skulle vist seg å være ny/strøken - ja så hadde jeg tilbudt noe mer, ikke nødvendigvis makspris, men fair nok til at det ikke var som å ha stjålet godteri fra et barn... men neppe om jeg fant at det var du som hadde handlet av meg da, for der er det tydeligvis andre spilleregler som gjelder ;) Motoren jeg kjøpte var ikke et varp - jeg tilbød makspris. Skulle den ha kostet nevneverdig mer skulle den vært ubrukt/strøken. Jeg forventet meg ikke at den skulle være i toppsjiktet, men heller ikke i bunnsjiktet. Jeg måtte heller ikke akkurat vri armen rundt på selger for å få ham til å selge. Selger vil nå kunne få bedre pris for båten sin også, fordi kjøper ikke må betale for en pakke med unnderdimensjonert motor - det var vinn-vinn. Som noen skriver om lenger opp så får du mye mer krefter enn 8hk om du har 8.000,- å handle for. Så nei, jeg er ikke snurt. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Skrotnisse skrev for 2 timer siden: Jeg ville ikke ha kjøpt en 15 år gammel motor usett.... Sliter litt med å tro deg, isåfall er det på høy tid å bytte kallenavn? Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 TrikkerN Lønning skrev 1 minutt siden: Sliter litt med å tro deg, isåfall er det på høy tid å bytte kallenavn? Skrotnisse skrev for 2 timer siden: Jeg ville ikke ha kjøpt en 15 år gammel motor usett.... He he... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Om han bidrar med et par tusenlapper så tipper jeg det hele smaker langt bedre? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
zooper Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 index skrev 3 minutter siden: Om han bidrar med et par tusenlapper så tipper jeg det hele smaker langt bedre? Ja, det tenker jeg er fair - da deler vi "tapet" på "midten"... forutsatt at den lar seg reparere med propellbytte og at det ikke er problemer med gir eller annet som ikke er tidsmessig eller kostnadsmessig forsvarlig å utbedre (at jeg sitter igen med en moring til jolla). Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 ,,Trist når varer ikke står til forventningene. Men meg bekjent, så skal eventuelle feil og mangler rapporteres raskest mulig til selger. Så skal en sammen finne en løsning, eventuelt heve kjøpet. Eventuelt hvordan, og av hvem, feil skal utbedres. Virker som det er litt seint å komme med krav nå. Du har jo allerede utbedret mange feil, samt skapt nye(brukket skruer). Hva som er forventet stand, og levealder (juridisk)på en utenbords-motor vet jeg ikke. Men det beste er vel forbi når en motor når den alderen. Men at markedspris og etterspørsel på totaktere er høy, har jeg stor forståelse for. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Sørlandet2 skrev 2 minutter siden: ,,Trist når varer ikke står til forventningene. Men meg bekjent, så skal eventuelle feil og mangler rapporteres raskest mulig til selger. Så skal en sammen finne en løsning, eventuelt heve kjøpet. Eventuelt hvordan, og av hvem, feil skal utbedres. Virker som det er litt seint å komme med krav nå. Du har jo allerede utbedret mange feil, samt skapt nye(brukket skruer). Hva som er forventet stand, og levealder (juridisk)på en utenbords-motor vet jeg ikke. Men det beste er vel forbi når en motor når den alderen. Men at markedspris og etterspørsel på totaktere er høy, har jeg stor forståelse for. Feil skal rapporteres uten ugrunnet opphold - det stemmer. Kjøper kan derimot gjøre nødvendige undersøkelser og visse utbedringer (feks for å redusere direkte eller avlede tap, finne ut av om det er grunnlag for reklamasjon, osv). Jeg tok en kort kjøretur med lav påkjenning for å vurdere tilstand og behov for service - samme dag som jeg fikk motoren. Her framkom det at det kunne være lurt å sjekke motoren mer nøye og ta service på den før jeg i test belastet den i nevneverdig grad - altså måtte testen avbrytes til jeg hadde fått sjekket den bedre. Her tok jeg kontroll av impeller og oppdaget at gjenger var ødelagt og "reparert" uforsvarlig med dobbel mutter som mothold og at noe var stappet inn i skruehullet (ikke noe jeg forårsaket). Greit, nok - en ødelagt gjenge var ikke nok til at jeg følte jeg kunne klage, heller ikke mangel på oljeskift, eller en sliten impeller, m.m. Etter å ha skiftet olje, fått glid på styring igjen (som viste seg å bli en mamut-oppgave), kontrollert impeller, byttet dødmannsgrep, osv - ja da var det tid for en ordentlig funksjonstest. Hadde denne gått gjennom hadde ikke selger hørt noe mer fra meg. Det var først under denne andre testen at jeg oppdaget problemer med framdrift under gasspådrag, elektriske feil, m.m. Her har jeg brukt mye tid på å feilsøke - for å finne ut av om det var en enkel fiks eller ikke - og arbeidet med dette måtte vurderes opp i mot feks å sende motoren i retur. Slutningen på framdriftsproblemet var propellen. I disse undersøkelsene, sammen med de som var gjort før, blir det åpenbart at motoren er i generelt mye dårligere forfatning og har fått langt mindre tilsyn enn det som var rimelig å forvente, og at det vil kreve mer tid og kostnader med å få den i brukbar stand. Jeg informerte selger om de styreproblemet første dag (uten klage), og de øvrige problemene samme dag jeg oppdaget disse (som klage), og fulgte opp med ytterligere melding etter det - uten respons. Da sessongen har begynt har jeg ikke kunnet vente inn i evigheten på selgers respons før jeg gikk videre med å forsøke å finne propell eller utbedre motoren. Så langt har jeg ikke kjøpt ny propell (leter fortsatt). Jeg har handlet innenfor de hjemler som fortsatt gir meg rett til å reklamere. Det her er feks ikke snakk om at jeg fikk en motor som endte med å skjære seg, og at jeg etter langt om lenge, etter å ha kjøpt masse deler og, etter å ha plukket motoren frahverandre og ødelagt ting i slengen, funnet ut at jeg ikke klarer å fikse den for så å rette en klage til selger. Selger har blitt tilstrekkelig informert og har avstått fra å ta del i prosessen, før nå. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Må sei eg er litt usikker på kven som burde hatt negativ rating i denne saken. By max markedspris usett, og så forlange reparasjoner og avslag og true med negativ omtale. Kanskje ikkje genial forretningstaktikk, men utsøkt måte å slippe å reise på besiktige men alikevell få satt i stand motor? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Skrotnisse Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Jeg har hatt noen som ville kjøpe usett av meg, noe jeg konsekvent avslår. Vi har så forskjellig oppfatning av hva som er "god stand" Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 TrikkerN Lønning skrev for 2 timer siden: Sliter litt med å tro deg, isåfall er det på høy tid å bytte kallenavn? Nicket går mer på manglende evne til å kaste, tar vare på alt. Nei, jeg har kjøpt 30 år gamle motorer som ser nesten ny ut, og 5 år gamle motorer som ser ut som at de har vært med i tre verdenskriger og tapt alle tre Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 16.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 Sjeldenutpå skrev for 1 time siden: Må sei eg er litt usikker på kven som burde hatt negativ rating i denne saken. By max markedspris usett, og så forlange reparasjoner og avslag og true med negativ omtale. Kanskje ikkje genial forretningstaktikk, men utsøkt måte å slippe å reise på besiktige men alikevell få satt i stand motor? Håper ikke du insinuerer at jeg opptrer opportunistisk. Det å true med dårlig anmeldelse på finn.no for å presse gjennom min vilje er ikke helt min stil. Mine henvendelser til selger har vært høvelige, uten krav, etc. Hensikten har hele tiden vært å fikse dette uten kostnad for selger - å bære kostnadene selv. Men, det går en grense. Selger har blitt informert om at vi kan komme til å måtte ta en prat dersom jeg innenfor rimelighetens grenser ikke får fikset dette. Jeg er ute etter å oppnå noe som er fair og har bedt om råd til dette. Jeg ga en pris som skulle tilsi "i god stand", for noe jeg hadde håpet skulle være i "grei stand", men som viste seg å være "utrangert og ubrukelig" - i den stand jeg fikk den. Jeg var villig til å bære en ganske så stor risiko dersom motoren ikke var i den "greie stand" jeg hadde håpet på - men denne er overskredet. Det er denne overskridelsen jeg søker å få delt med selger. Jeg vil fortsatt tape noe - og det er greit - jeg har kjøpt usett. Selger så vel som kjøper bærer risiko ved "usett". Jeg for min del forventer lite av selger i denne saken, annet enn at selger spøtter litt i glasset - eller i sekken der katta befinner seg. Jeg forventer ikke at selger skal finansiere at jeg får en motor som ender med det resultatet jeg opprinnelig hadde håpet på og forventet - men keg forventer at selger bidrar med noe av det som måtte til for å få motoren fra "svært dårlig forfatning" til "grei stand". Skrotnisse sier han ikke ville solgt usett pga forskjellig oppfatning av "god stand", og det er et råd som er klokt å følge. Når jeg kjøper og selger usett tar jeg høyde for nettopp denne risikoen. Jeg er enig i at det er en lite genial forretningstaktikk for å få satt i stand en motor - og derfor ikke en jeg ville drømt om å følge. Selv om selger skulle betalt alle kostnader så hadde jeg likevel ikke endt opp med en motor som var "satt i stand" - til det er dens generelle tilstand i for dårlig forfatning. Det ville vært å overdrive en smule å si at delene jeg må kjøpe til motoren for å få den til å fungere ville fått en høyere gjensalgspris uten å bli besudlet av motoren - men du skjønner sikkert hva jeg mener. Å feks få en ny propell på denne motoren gjør at jeg får en motor med en propell som vil langt overleve motoren... som er heller sliten. ---- Hva er rett salgspris for en 8hk totakter som: er grundig opprustet på alt fra styreaksling til smørenipler, har dårlig elkontakt, ikke har fått service på mange år (ingen kan huske langt nok tilbake til engang kunne si om det har blitt utført service), må mye muskler til for å styre, er stygg som juling, er like vanskelig å få start på som det er å løse en rubix-kube, stopper midtfjords uten grunn, trenger propebllbytte for å få framdrift utover tomgangskjøring, (men som kanskje ikke er løsningen - hvor løsningen kan vise seg å være mye dyrere), har skruehull for vitale deler hvor gjengene er ødelagte og må borres og gjenges opp, m.m. Anta at den generelle forfatningen er slik at man må gjøre regning med flere problemer. Forvent flere titalls timer med arbeid bare for å få den i en stand som gjør at du i det hele tatt kan kjøre den. Hvor mye tror du jeg ville fått for en slik motor om jeg la ut den beskrivelsen på finn.no? Ville det vært greit å avertert den som "i god stand"?. Synes det fortsatt ugreit å klage litt, selv om den er kjøpt usett? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2020 zooper skrev 31 minutter siden: Jeg ga en pris som skulle tilsi "i god stand", for noe jeg hadde håpet skulle være i "grei stand", Ja det er dette som er sakens kjerne. Du overtalte kjøper til å splitte opp og selge ein del av ein båtpakke, til ein pris du sjølv har bydd, og så seier du at det gir deg forventninger om god stand sidan selger godtok budet. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.