
zooper
Gullfisk skrev for 7 timer siden:Jeg også. Har en 2007 mod Vmax som har vært brukt 2 sesonger 2014 og 2015 ca
![]()
Selge til meg?
ivar skrev for 5 timer siden:
skriver jeg så uforståelig..?
![]()
Du sa i den andre tråden din at propellen var merket med 8.5. Det kan vi helt sikkert gå ut fra er stigningen. For å få mer skyv for å komme i plan så må du gå ned i stigning og ikke opp. Når det skrives feks 8,5 x 9 så er det diameter først og deretter stigning, ref tabellen du la ut.
Du skriver forståelig nok, men dette prop-greiene tar litt tid å vri nøtta mi rundt.
Når jeg av tabellen leste 8,5 ett sted, og 8,9 ett annet sted på samme linje, og det stod 8,5 på propellen, og båtbua sin produktside sa 8,5x9... Ja da tenkte jeg at 8,5 var samme tall i alle kildene. Jeg tenkte så at 9 var en opprunding av 8,9.
Jeg blir gjerne skolert i propell
Når det sies stigning menes vinkelen på propellen vil jeg tro. Med høyere stigning, menes da at propellen står mer vertikalt eller horisontalt?
Jeg vil anta at desto mer vertikalt/bratt propellen står, desto lettere vil den gå, og desto høyere akselerasjon med samme hk, men på bekostning av toppfart.
For en båt som sliter med å komme opp i plan, er det ikke da bedre med en prop som gir større toppfart og heller bruke lenger tid på å komme opp i plan fart enn å komme raskt opp i fart men ikke fort nok til at man kommer i plan?
Større diameter vil vel også bety lavere akselerasjon og høyere toppfart?