Jannmar
Knallipadden skrev for 2 timer siden:Kjøpte en båt hvor jeg fant en bensinkanne som hadde stått lagret en stund ombord. Det var en halvfull 10 liters kanne. Kannen så nesten ut som en kulefender pga. varmen hadde fått gassen inne til å ekspandere. Kan en bensinkanne som blir oppbevart i en varm båt over tid i verste fall eksploderer og antenne? Jeg vet at bensin og varme ikke er en bra kombinasjon men jeg har ikke hørt om at det har skjedd i vanlig fritidsbåt.
Høres ut som en bensinkanne i plast.
Noen slike plastkanner har en tidsbegrenset holdbarhet og er "stemplet" med produksjonsår/måned eller siste bruksår/måned, jeg husker ikkei farten hva som er det rette.
Jeg har heller aldri sett eller hørt om at ei slik kanne har sprukket, men har opplevd at det har blitt et voldsomt innvendig trykk og at kanna har fått mer eller mindre kuleform i varme omgivelser.
Jeg har ikke holdt meg til noe bestemt tidsrom før jeg har byttet ut slike kanner, men har gjort det når det har blitt såpass falmet og harde og stive i plasten at de begynner å se tvilsomme ut.
Om bensindamp siver ut er det meget skummelt og vannvittig farlig når du får den riktige blandingen av bensindamp og luft. Da smeller det ved den minste gnist, og helvete er løs. Statisk elektrisitet kan være nok til at det eksploderer.