Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Og den beskjed fikk jeg.
Takk. :thumbsup:

- LEDene "kan" fuske.
Slik har vi sett av og til, men LEDene er koblet parallell til releene og påvirker ikke noe funksjon. 

- Når PSR ville svikte (kan jo skje fordi den er laget av mennesker) skal det uansett ikke være mulig
at den mister kontakt til start-batteriet (kontakt heter "Start") med mindre den fikk noe "direkte lynnedslag"
eller i hvert fall direkte kortslutninger over PSR (riktig nok med begge sider involvert).

Det vill først og fremst si at dynamoen bør arbeide normal i alle fall mot startbatteri, så sant den er ok.

Om PSR arbeider ellers ville du se når du måler på uttakene og mot felles minus.
Er start på >13,3V da skal den hente nummer 2, og det samme etter hvert med nr. 3 når også nr. 2 ha nådd 13,3V.

Sjekk gjerne om du kan måle batterispenning mellom FeedPos og FeedNeg (4mm kontakter)
når tenningen er på, forresten også når motoren arbeider en stund.
Det siste gjelder særlig for Volvo Penta og når FeedPos er koblet til D+.
Noen dashbord reduserer spenningen fra ca. 7V til omtrent 3V.
Anbefaling er da (og egentlig alltid) å koble over til noe stabil 12V kilde som slås
av og på sammen med tenningen.

Begynn med å sjekke det.

Hvis du ikke er sikker om det var mye kaos tidligere kunne du også frakoble
hele enheten for en periode av ca 30 minutt.
(NB: Ja, helt, alt, komplett -alle- kabel, og nei bare minus holder ikke) for å resette kjernen.
Da glemmer den alle feil og tider og begynner med tom minne.

Ellers finnes det verken noe hvis, når, eller kanskje med PSR.
Enten spenningen er der, eller ikke, som fører automatisk til "virker", eller "virker ikke".

 

Men siden du ser noe som du beskriver med "bare 5 - 6A" regner jeg nok med at du må lete etter en helt annen feil.
Dynamoen, f.eks. , men det får du fortelle om når det kommer så langt.

:seeya:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

Og den beskjed fikk jeg.
Takk. :thumbsup:

- LEDene "kan" fuske.
Slik har vi sett av og til, men LEDene er koblet parallell til releene og påvirker ikke noe funksjon. 

- Når PSR ville svikte (kan jo skje fordi den er laget av mennesker) skal det uansett ikke være mulig
at den mister kontakt til start-batteriet (kontakt heter "Start") med mindre den fikk noe "direkte lynnedslag"
eller i hvert fall direkte kortslutninger over PSR (riktig nok med begge sider involvert).

Det vill først og fremst si at dynamoen bør arbeide normal i alle fall mot startbatteri, så sant den er ok.

Om PSR arbeider ellers ville du se når du måler på uttakene og mot felles minus.
Er start på >13,3V da skal den hente nummer 2, og det samme etter hvert med nr. 3 når også nr. 2 ha nådd 13,3V.

Sjekk gjerne om du kan måle batterispenning mellom FeedPos og FeedNeg (4mm kontakter)
når tenningen er på, forresten også når motoren arbeider en stund.
Det siste gjelde særlig for Volvo Penta og når FeedPos er koblet til D+.
Noen dashbord reduserer spenningen fra ca. 7V til omtrent 3V. Anbefaling er da (og egentlig alltid)
å koble over til noe stabil 12V kilde som slås av og på sammen med tenningen.

Begynn med å sjekke det.

Hvis du er ikke sikker om det var mye kaos tidligere kunne du også frakoble hele enheten for en periode av ca 30 minutt.
(nb: Ja, helt, alt, komplett alle kabel) for å resette kjernen.
Da glemmer den alle feil og tider og begynner med tom minne.

Ellers finnes det verken noe hvis, når, eller kanskje med PSR.
Enten spenningen er der, eller ikke, som fører automatisk til "virker", eller "virker ikke".

 

Men siden du ser noe som du beskriver med "bare 5 - 6A" regner jeg nok med at du må lete etter en helt annen feil.
Dynamoen, f.eks. , men det får du fortelle om når det kommer så langt.

:seeya:
Jørg



×
×
  • Create New...