Gert84 Startet 17.Juni.2020 Del på Facebook Startet 17.Juni.2020 (redigert) Hei. Fikk endelig hjem 'nybåten' før helgen som var En 2004 Skilsø 33 Sport - D6 310 fast aksel. hadde ingen feil eller problem på hjemturen fra Kristiansand til Mandal, detter er nr 2 tur båten har vert på siden den ble satt på vann i Mai. Så i helgen fikk jeg pluteslig litt problemer. 1. ladelampen på Volvo instrumentet Begynte å blinke å volvo voltmeteret falt til rundt 12 volt.. 2. samtidig viser batteriindikator at der er 14 volt på start battreri/forbruk/thruster- men den lader 'kun' med ca 5-7 amp. 3. når jeg slår inn switchover mellem forbruk og start bank slutter ladelampe å blinke og voltmeter går opp og viser 13 pluss 4. switcher tilbake og etter ca 5 min blinker ladelampe igjen. (fortsatt indikere batteriindikator full spenning på de 3 sett med banker. Søndag: 1. starter opp motor og ladelampe blinker.(fortsatt full spenning inn på indikator. 2 rykker ut av båsen og får akkurat 2 sek med baugThruster før den kutter ut, indikator viser 0 volt på thruster batteri og lading kopler og ut ser det ut til da indikator viser -5-8 amp. et par minut og så lader den igjen med 5-7 amp. tester Trushter litt og den kan gå 1 sek før den slår ut. 3. finner en marina med landstrøm kopler til og får lading på ca 20 amp. ligger der 2 timer og når jeg går derfra er alt som 'Normalt' masser av futt i Trushter og ingen feil på ladelampe, kjører 1 times tid hjem til havna og da blinker ladelampe igjen, fortsatt masse power på Thruster. Tirsdag. 1.tester begge startbatterier og de viser spenning på 12,7 etter å har vert koplet fra en god stund. 2 men isolator viser dette. batt 3 er ikke online men jeg måler spenning på polen. ble mye tekst her, men finner ikke helt ut åssen jeg kan feilsøke på denne isolator. og når alle andre instrumenter viser 14 volt lading bortsett fra Motor instrumentet blir jeg litt i tvil.??, men samtidig når jeg kjører switch over viser motor instrumenter at alt er ok Where to begin.??? Mvh Gert Redigert 17.Juni.2020 av Gert84 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Har du sjekket at batteriene er ok? Jeg slet med samme problemene selv. Trodde det var regulatoren som var feil, men så viste det seg til slutt at servicebatteriene var ødelagt. Det var faktisk synlig med det blotte øyet, da de bulte ut, noe som betyr at det bare er å skifte dem. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
NorSiglar Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Send en mail til Jørg på http://tbbecker.no/ han selger Sterling og er genuint interessert i at utstyret han selger virker. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 (redigert) Og den beskjed fikk jeg. Takk. - LEDene "kan" fuske. Slik har vi sett av og til, men LEDene er koblet parallell til releene og påvirker ikke noe funksjon. - Når PSR ville svikte (kan jo skje fordi den er laget av mennesker) skal det uansett ikke være mulig at den mister kontakt til start-batteriet (kontakt heter "Start") med mindre den fikk noe "direkte lynnedslag" eller i hvert fall direkte kortslutninger over PSR (riktig nok med begge sider involvert). Det vill først og fremst si at dynamoen bør arbeide normal i alle fall mot startbatteri, så sant den er ok. Om PSR arbeider ellers ville du se når du måler på uttakene og mot felles minus. Er start på >13,3V da skal den hente nummer 2, og det samme etter hvert med nr. 3 når også nr. 2 ha nådd 13,3V. Sjekk gjerne om du kan måle batterispenning mellom FeedPos og FeedNeg (4mm kontakter) når tenningen er på, forresten også når motoren arbeider en stund. Det siste gjelder særlig for Volvo Penta og når FeedPos er koblet til D+. Noen dashbord reduserer spenningen fra ca. 7V til omtrent 3V. Anbefaling er da (og egentlig alltid) å koble over til noe stabil 12V kilde som slås av og på sammen med tenningen. Begynn med å sjekke det. Hvis du ikke er sikker om det var mye kaos tidligere kunne du også frakoble hele enheten for en periode av ca 30 minutt. (NB: Ja, helt, alt, komplett -alle- kabel, og nei bare minus holder ikke) for å resette kjernen. Da glemmer den alle feil og tider og begynner med tom minne. Ellers finnes det verken noe hvis, når, eller kanskje med PSR. Enten spenningen er der, eller ikke, som fører automatisk til "virker", eller "virker ikke". Men siden du ser noe som du beskriver med "bare 5 - 6A" regner jeg nok med at du må lete etter en helt annen feil. Dynamoen, f.eks. , men det får du fortelle om når det kommer så langt. Jørg Redigert 17.Juni.2020 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Gert84 Svart 25.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 Takk for utfyllende svar. Var 100 amp sikring som var dårlig.. Er fortsatt litt som jeg må finne ut for den lader ikke på hekk trushter batteri virker det til. Og fortsatt ikke lys i batt 3 på sterling pro. Men har ikke testet å gjøre den fullstendig strømløs. Men den lader til baug trushter batteri. Men har ikke finna ut om ting rent fysisk er koplet som det er i tegning enda 😉 Får fortsatt lade lampe feil inntil jeg starter og motor har gått i 5 sek.. @Joerg Becker Har du komplett oppsett for hva jeg Evt. trenger for at bytte ut til lifepo4? Har vel fått lest meg frem til at d6 dynamo skal vere ok til dette? Er 8 batterier totalt nå i båten. Alle fra 2014.. Frister å bygge litt om. Sitér dette innlegget Link to post
YngveKL Svart 25.Juni.2020 Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 (redigert) @Gert84 At ladelampa lyser inntil du har fått startet motoren jo slik det skal være, det har du i bilen din også. Ikke før dynamoen faktisk lader, vil du oppnå +12V på begge sider av lampa, og den vil slukke. Redigert 25.Juni.2020 av YngveKL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 25.Juni.2020 Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 "3. når jeg slår inn switchover mellem forbruk og start bank slutter ladelampe å blinke og voltmeter går opp og viser 13 pluss" Hvis du har en manuell switch i tillegg til PSR er det kanskje denne det er feil i? Eller den brukes feil? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 25.Juni.2020 Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 Gert84 skrev for 1 time siden: Sitat Takk for utfyllende svar. Var 100 amp sikring som var dårlig.. Hvordan kunne det skje? Sitat Er fortsatt litt som jeg må finne ut for den lader ikke på hekk trushter batteri virker det til. Og fortsatt ikke lys i batt 3 på sterling pro. Multimeter, stiger spenningen over hvilespenning da er det koblet inn. Dobbeltsjekk at det batteriet ligger i kretsen, dvs også på minus. Sitat Men har ikke testet å gjøre den fullstendig strømløs. Men den lader til baug trushter batteri. Reset og så å måle spenninger direkte på uttakene hjelper til å begrense på leting. Sitat Men har ikke finna ut om ting rent fysisk er koplet som det er i tegning enda 😉 Hvis du bare gjetter da famler også vi bare i det blinde, vet du. Sitat Får fortsatt lade lampe feil inntil jeg starter og motor har gått i 5 sek.. Det kan også være feil på dasjbord. Det enkleste er å bruke -multimeter- for å måle spenning og -tangamperemeter- for å måle strøm. "gjette-jernet" på veggen som indikerer kan man aldri stole på, og i hvert fall ikke når det kanskje finnes uorden et sted. @Joerg Becker Sitat Har du komplett oppsett for hva jeg Evt. trenger for at bytte ut til lifepo4? Trolig. Sitat Har vel fått lest meg frem til at d6 dynamo skal vere ok til dette? Jeg har da en komplett annen oppfatning. Sitat Er 8 batterier totalt nå i båten. Alle fra 2014.. Frister å bygge litt om. Når du har behov da kan du nå etter 6 år begynne å vurdere og å planlegge litt, ja. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.