Jump to content

Montering av Quick Balder ankervinsj og ankerrulle

henrikjo

Recommended Posts

Vi har omsider innsett at livet som småbarnfamilie til sjøs om ikke krever en ankervinsj, ihvertfall gjøres endel enklere av en. 

Derfor kjøpte vi oss en Quick Balder 900w tauvinsj i forrige uke, og tanken er å montere denne selv. Jeg tror jeg har nogenlunde kontroll på dette, men er veldig takknemlig om noen har tips og triks som kan være verdt å huske på ved monteringen. 

Vinsjen skal monteres på en Bayliner 275, og vinsjen vil bli montert på innsiden av akterspeilet i motorrommet. Badeplattformen er "hul" og jeg kommer dermed til med muttere for boltene til ankerrullen fra innsiden av motorrommet. Jeg har kjøpt meg en slik vipperulle:

14C079E3-7182-40CE-A87C-0E9E9DD49106.jpeg

(tyvlånt bilde fra en annen installasjon her på båtplassen :saint:)

Denne er vel kanskje mest tiltenkt montering i baugen, men virker som det kan fungere på badeplattformen også. Det er fire skruehull innerst på rulla, samt to litt lenger ut. Rulla må henge lenger ut til at jeg får brukt de to ytterste hullene, men jeg tenker den holder bra bare med de fire innerste om jeg bruker store skiver på innsiden?

Ellers er det mest måling og hulltagning jeg er mest "bekymret" for. Tenker det er greit å trippelsjekke måling før man setter igang med boring og saging i akterspeilet. Det største hullet blir jo til taugjennomføringen, skal man forsegle de innvendige kantene i dette hullet med noe? Jeg tenker at blytauet vil dra med seg litt fuktighet til dette hullet over tid? 

Jeg tenkt til å kline på litt Biltema Marintetning (https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/tetning/marintetning-2000040775) under ankerrulla og på den utvendige festeplata til vinsjen 104630-75a0f822848897556d0a36b87cc6cbfb.

Dette er en vinsj uten egen kontrollboks, men blir heller styrt av en solenoid. Tror jeg har kontroll på kabling av denne :smiley:

Noe annet jeg burde tenke på?

Redigert av henrikjo (see edit history)
  • 1 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...