Ida Marie III Startet 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2020 Min trofaste styrmann "Olsen" Raymarin 6002 har plutselig begynt med å slå seg av fra auto til standby....først kommer der en melding " curent "" limit"....og så går den ut av auto...og over på stanby... Noen som har vært ute for dette...? Eller ennå bedre, vet hva som er feil..? Fikk igjen en trådløs fjernkontroll etter rep. noen dager tidligere... Men dette skjer uavhengig om den er på eller ikke... Sitér dette innlegget Link to post
Pettersenmotor Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Det går for mye strøm til pumpen. Enten er pumpen defekt eller så er styringen din blitt treg av en eller annen årsak. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Ok, jeg får sjekke pumpen.. Hydraulikk styringen er helt ok ellers... Noen triks for å sjekke ut pumpen...? Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Har en Raymarine 6001+. Har opplevd et par ganger at denne bare kobler ut uten varsel. Har ikke sett noen melding i displayet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Ufaglært metode for å sjekke pumpemotor: Trekk frem en pluss og minus med sikringsholdere. Sjekk strømstyrken på motorskiltet. Sett inn adekvate sikringsstørrelser. Sett ledningene på hvert sitt koblingspunkt. Kan du kjøre pumpen, OK. Ellers går sikringen, da trekker motoren for mye strøm. Neste er om det funker og feilen fortsetter. Sjekk hjernen til Ray (Olsen) for maks strømtrekk. Sett inn adekvate sikringer og se om de går. Min gamle Ray (Emil) har vanlige flatstiftsikringer som vil gå ved overbelastning, altså for stort strømtrekk. Slik sett vil ikke jeg oppleve annet enn at enheten (Emil) blir død ved overlast. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2020 Hulda skrev 1 time siden: Ufaglært metode for å sjekke pumpemotor: Trekk frem en pluss og minus med sikringsholdere. Sjekk strømstyrken på motorskiltet. Sett inn adekvate sikringsstørrelser. Sett ledningene på hvert sitt koblingspunkt. Kan du kjøre pumpen, OK. Ellers går sikringen, da trekker motoren for mye strøm. Neste er om det funker og feilen fortsetter. Sjekk hjernen til Ray (Olsen) for maks strømtrekk. Sett inn adekvate sikringer og se om de går. Min gamle Ray (Emil) har vanlige flatstiftsikringer som vil gå ved overbelastning, altså for stort strømtrekk. Slik sett vil ikke jeg oppleve annet enn at enheten (Emil) blir død ved overlast. Hmm..jeg får lese igjennom den der i morgen når rødvins tåken har lagt seg...?? Jeg må definitivt ha " Olsen " i jobb igjen.. ferieturen nordover begynner i morgen... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 Ida Marie III skrev for 9 timer siden: Hmm..jeg får lese igjennom den der i morgen når rødvins tåken har lagt seg...?? Jeg må definitivt ha " Olsen " i jobb igjen.. ferieturen nordover begynner i morgen... Kommet ut av tåka snart? Spent på resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 Mistenker børstene i pumpemotor. Inspiser, rengjør (ikke bare børstene men alle plasser der børstestøvet legger seg) og om nødvendig erstatt børstene. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 abbor skrev 1 time siden: Mistenker børstene i pumpemotor. Inspiser, rengjør (ikke bare børstene men alle plasser der børstestøvet legger seg) og om nødvendig erstatt børstene. Dette gjelder uansett for alle 'børstemotorer'. Børstestøv og klin gir redusert effekt og øket strømforbruk. En tap/tap-situasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 Nei, har delvis startet turen... " Olsen " styrer opp til en halvtime om gangen..andre ganger 5 min... Jeg har ikke nok verktøy til annet en å bytte motoren... Bør være kurant å få når jeg kommer opp til Florø....kanskje bestille i forkant....? Er jo kjipt om det ikke er pumpen da...men med så mange entydige svar her, så går jeg for det... Snakket så vidt med en Raymarin forhandler, han ymtet frempå at det muligens kunne være noe med rorindikatoren...?? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 Testet autopiloten i havn i dag...slo av alt ombord.. helt stille.. satt "Olsen" i auto, og svingte på rattet...forferdelig lyd der akter... Tror ganske sikkert "Pettersenmotor" har rett i at hydr.motor er gåen... Er i Florø til mandag...får håpe Raymarin hyd.pumpe er å få tak i byen... Noen lokale her som kan anbefale båtbutikk der i byen..? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 20.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2020 Du kan bruke Simrad og Furuno sine pumper også. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2020 abbor skrev 22 minutter siden: Du kan bruke Simrad og Furuno sine pumper også. Ok, det var jeg ikke klar over... Kan være greit vite...vet ikke hvor stort utvalget er i Florø... Trenger jeg ny innkjøring på piloten etter bytte av hydr.motor..? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2020 Mener ikke at du behøver å gjøre noe som helst. Rorutslaget begrenses av rorføleren. Det eneste kan være hastigheten på svingen kan øke eller redusere. Pumpen må ikke ha større kapasitet enn det rørsystemet kan absorbere. Olsen er i utgangspunktet ikke veldig intelligent. Hulda kjører en Robertson linjerhydraulikk på en Raymarine XP30 (mener jeg den heter) uten problemer. Og den har gått slik i 15 år. Det eneste du egentlig trenger er en hydraulikkpumpe der motoren går 'forover og bakover' etter som Olsen bestemmer hvordan pluss og minus switcher. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2020 Ok Hulda.. Ser det er en Raymarin Type 1.. Mener å huske det var en to tre forskjellige type pumper Raymarin hadde den gang jeg installerte den... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2020 Bare å se på størrelsen når du er i pumpebutikken. Like kuplinger, omtrent samme størrelse. Sannsynligvis en match. Uansett hvilket navn det står på pumpe/motor. Men det er viktig at den kjører begge veier. Hvis det er den versjonen du har. Det har også være levert pumper som går kontinuerlig der en ventilblokk kun snur oljestrømmen. Vær obs på det. Eldre systemer hadde gjerne sistnevnte. Dette på generell basis. Vet ikke hva som er montert hos deg. Dog, hvis pumpen kun starter når Olsen sier at det skal svinges, er det nok det reverserbare varianten. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2020 Ja, pumpen går bare når Olsen ber om korreksjon av kursen... Så deg nok en slik som kjører begge veier... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Ankom Florø i dag...men her var lite hjelp å få.. De stilte seg litt tvilende til om det var pumpen, og ville ikke bestille ny pumpe før de hadde målt, og var sikker på hvor feilen lå..greit nok...bortsett fra at de ikke hadde tid før etter ferien...? ferieavvikling .. Så da er jeg like langt.. Ringte Maritim i Bergen...De kunne sende...men det ville kanskje gå et par uker etter som lageret var i Belgia.. Hmmm.... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Seatronic har Simrad RPU80 på lager, mulig du trenger noen overganger, men det får du på Tess eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Her er en tråd på Raymarine sitt forum om samme problem. https://forum.raymarine.com/showthread.php?tid=7113 Siden Raymarine ikke leverer deler eller reparerer pumper så anbefaler jeg deg å kjøpe en pumpe hvor det er tilgjengelig deler. Jeg har med meg børster til min RPU80 når jeg er på lengre turer. Svært enkelt å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Ja, den RPU 80 ligner jo... Er du sikker på den vil funke...? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Ja, de har samme kapasitet, forskjellen er at Raymarine oppgir 1l/min uten belastning og Simrad 0.8l/min ved et trykk jeg ikke husker. Har sjekket ytelseskurvene en gang og de var like. Vet om mange som har byttet autopilot den ene eller andre veien, pga kompabilitet med MFD, men beholdt pumpa. Du trenger overganger siden Raymarine har BSP gjenger og Simrad NPT. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 (redigert) Det vil nok kjøre. Problemet er Overgang BSP/NPT. Du kan vel plukke opp motoren du har, kanskje det bare er børster. Muligens er systemet litt underdimensjonert i utgangspunktet? Redigert 22.Juni.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 abbor skrev 33 minutter siden: Du trenger overganger siden Raymarine har BSP gjenger og Simrad NPT. Ja, får ha det alternativet i bakhodet.. Hører igjen med Maritim i morgen...var vist mulig de hadde på lager i Oslo...eller hvor de nå har hovedlageret ... Hulda skrev 30 minutter siden: Det vil nok kjøre. Problemet er Overgang BSP/NPT. Du kan vel plukke opp motoren du har, kanskje det bare er børster. Muligens er systemet litt underdimensjonert i utgangspunktet? Har begrenset med verktøy med... og så forstod jeg det slik på "abbor " at det ikke var lagt til rette for å serve Raymarin motoren... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2020 Nei, tenker vel etter mine vaner, som drasser rundt med sikkert 100 kg verktøy, bolter, skruer, og alt mulig annet 'godt og ha'. En elektromotor koster vel 'nesten ingenting' mot en hydraulikkpumpe som koster 'borti en formue'. Motoren slites vanligvis fortere enn pumpen. Men når det gjelder overganger mellom BSP og NPT, er det ikke alle som har dette. Prøv å skaffe noe der du ikke trenger overganger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.