Jump to content

vulkanisering i propellen røket, må prop. skiftes?

Avsluttet2

Recommended Posts

Etter å ha bladd meg gjennom ulike emner så er konklusjonen at jeg må ha vært borti noe og vulkaniseringen i propellen har røket.

Kom inn fjorden og 500m fra bryggen føk plutselig turtallet til værs. Jeg hev meg på gasshåndtaket og fikk satt båten i fri. Så ingen ting jeg kunne ha truffet. Etter det går båten greit opp til 2000 omdreininger, over det øker turtallet raskt uten at det blir framdrift.

Enige at det er vulkaniseringen i propellen som har gått? Eller kan det være noe annet?

Vel, dersom det er vulkaniseringen i propellen som er gåen, må da hele propellen skiftes eller bare en del?

Puh.. Jo, eurofritid har en til 1400 kr... det gjør det litt bedre. Takk for tipset.

Reklamasjon/garanit...... Er det slik at vulkaniseringen kan ryke uten at jeg har vært borti noe da??

Og hvordan skal jeg kunne bevise at jeg ikke har vært borti noe??

Propellen ser hel og fin ut, bortsett fra maling som har skallet av jevnt og trutt gjennom hele sesongen. Men det er jo ikke slik at alt som flyter i fjorden gir merker på propellen heller?

Og når sannheten skal sies kan jeg ikke med sikkerhet si at jeg ikke har vært borti noe. Det eneste jeg kan si er at jeg ikke så noe før det skjedde eller da jeg snudde for å lete.

da svarer det seg vel ikke å få den vulket på nytt. Koster fort en 1000 lapp det også. En stålpropell til 10.000,- derimot...............

Garanti kan du glemme av grunner du selv er inne på.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Det er selgers ansvar å bevise at du har vært borti noe, det er ikke du som skal bevise at du IKKE har vært borti noe. Slik er den nye kjøpsloven. (også grunnen til at jeg ikke selger noe som helst til privatpersoner mer)

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Etter å ha bladd meg gjennom ulike emner så er konklusjonen at jeg må ha vært borti noe og vulkaniseringen i propellen har røket.

Vel, dersom det er vulkaniseringen i propellen som er gåen, må da hele propellen skiftes eller bare en del?

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du har vært borti noe med slik kraft at bosset ryker, burde det vel vises på propellen. Gjør det ikke det, ville jeg forsøkt meg med reklamasjon mot selger.

Alu.propell er neppe regningsvarende med omfattende rep.

Jeg vil gjerne ha deg som kunde, tj. Da slipper jeg å yte garantiansvar fordi du aldri setter leverandører til ansvar. :smiley:

Fra spøk til alvor. Når propellen ikke har noen merker eller hakk og vulkingen likevel har røket etter kun få timer (100 f.eks?), er det en opplagt garantisak. Tenk på alle alu-propellene som ikke ligner grisen der de snurrer rundt fulle av hakk. Snurrer rundt fordi vulkingen fortsatt fungerer alldeles utmerket selv om de har vært borti både det ene og det andre.

Kanskje du har en propell av merke Jalla ALU XT ? På disse ryker vulkingen etter kort tid. :-)

Lotus

Jeg vil gjerne ha deg som kunde, tj. Da slipper jeg å yte garantiansvar fordi du aldri setter leverandører til ansvar.  :smiley:

Fra spøk til alvor. Når propellen ikke har noen merker eller hakk og vulkingen likevel har røket etter kun få timer (100 f.eks?), er det en opplagt garantisak. Tenk på alle alu-propellene som ikke ligner grisen der de snurrer rundt fulle av hakk. Snurrer rundt fordi vulkingen fortsatt fungerer alldeles utmerket selv om de har vært borti både det ene og det andre.

Kanskje du har en propell av merke Jalla ALU XT ? På disse ryker vulkingen etter kort tid.  :-)

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

:lol: Joda, er nok ikke verdens vanskeligste kunde - må bare innrømme det.

Neida, det er bare det at når en ikke har så mye greie på ting og tang så er det vanskelig å argumentere i mot fagfolkene. (eksempel på dette er alle som har godtatt reklamasjonsavslag på mobilen med begrunnelse fukt)

Men nå er det faktisk ingen fagfolk som har sagt at det ikke er reklamasjon, det er bare jeg som har fått forståelsen av at vulkingen ikke ryker uten at en er borti noe og at en ikke alltid merker om en er borti et tau eller andre ting som ligger å flyter. Har jeg vært borti noe må det ha vært noe mykt for det var ingen lyd og ingen rykk verken i båt eller ratt.

Skal skru av probellen (regner med at det lett lar seg gjøre selv om båten ligger på vannet) og gjøre et forsøk på å reklamere.

Lagt til:

Det er endel malingsflassing på propellen som mest sansynlig er et produkt av kavitasjon, har ikke alltid vært like flink til å trimme motoren riktig. Kan kavitasjonen være en årsak til at vulkingen har røket?

Redigert av tj (see edit history)

Lagt til:

Det er endel malingsflassing på propellen som mest sansynlig er et produkt av kavitasjon, har ikke alltid vært like flink til å trimme motoren riktig. Kan kavitasjonen være en årsak til at vulkingen har røket?

<{POST_SNAPBACK}>

Kavitasjon og flassing: Nei. Kavitasjon lager groper. Det blir "hull" i malinglaget, men ikke flassing.

Kavitasjon og løsning av boss: Nei, det har ingen direkte sammenheng. At bosset løsner uten at propellen har fått en skikkelig overbelastning skyldes dårlig vulkanisering. Ideelt skal vulkaniseringsforbindelsen ryke før belasningen blir så høy at det kan oppstå brekkasjer i drevet.

Det er selgers ansvar å bevise at du har vært borti noe, det er ikke du som skal bevise at du IKKE har vært borti noe. Slik er den nye kjøpsloven. (også grunnen til at jeg ikke selger noe som helst til privatpersoner mer)

Joda310

<{POST_SNAPBACK}>

Hvor gjorde du av Skarpnesen? Har du kanskje et vanntett (for selger) kontraktsforslag å legge ut i dokumentarkivet, så ville vel noen her sette pris på det.

Eventuel sjekk pris på propeller ifra USA .

Kjøpe nettop en propell av rustfritt stål til en Mercury på EBAy

Kom på 1600.- kr ( ALT inkludert ) ,propellen er en 13 x 23 ( passer rekker 6er ++ )

Da har du gjort et ganske bra kjøp (ca. $110 for propell pluss $20 for UPS, NOK 470 for Magnum og NOK 211 i moms). Besparelsen var vel da fort en 6-7000 ift. ordinær norsk pris....

Redigert av Stevens (see edit history)

Forbrukerkjøpsloven mener du vel.

Kjøpsloven er uendret..

<{POST_SNAPBACK}>

Totally correct, min feil :-) Forbrukerkjøpsloven.... Jeg har lest den gjennom og selger itt'no til private lenger. Det svarer seg ikke hvis man skal drive redelig og ta seg av kunder på en korrekt måte. Sånn ble det.

Whistler: Brukte bare en standard kontrakt jeg fant på nettet. Før overtagelsen fikk jeg en mekaniker til å bli med på prøvetur, måle oljetrykk, måle turbotrykk og eller "høre etter noe feil". Alle trykkverdier ble skrevet i kontrakten... derved visste kjøper hva han kjøpte, jeg visste hva jeg solgte.

I livets løp er det ikke så mye penger, det jeg betalte for mekanikeren. Jeg gidder ikke å havne i uføret for noen få lapper. Sammen fant vi 2 feil, litt lavt turbotrykk (defekt pakning på aftercooleren, byttet den selv) og en liten oljelekkasje ved returrøret til turbo. denne feilen har jeg forhåndsbetalt en mekaniker, slik at den blir rettet iløpet av vinteren.

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hei tj.

Er helt enig i at det er vanskelig å argumentere med en proff selger, når man ikke har de helt store detaljkunnskapene. Lett å bare godta at det er vel slik selger sier da.

Følte det samme da jeg reklamerte på min 10 måneder gamle mobil der knappen nederst i hjørnet sluttet å virke. FUKTSKADE, sa de på leverandørverkstedet. Aldri vært fuktig når jeg har brukt den, svarte jeg. De sendte et bilde på faks der jeg ble fortalt at dette var innmaten på min telefon og at de ullne svarte strekene på bildet var irrede printbaner. For meg så krusedullene ut som en 5-årings første forsøk på å skrive I og L.

OK. Husker en gang 4 uker før det skjedde at jeg var litt fuktig i håret da jeg ringte. De er ekspertene, de har vel rett. Ny telefon inn, penger ut av konto.

Lotus

PS: Nylig leste jeg om en elektronikkingeniør som fikk samme leksa som meg. Han tok med seg bildet han ble forelagt og krevde den ødelagte mobiltelefonen tilbake. Dagen etter stilte han opp på nytt med 2 bilder. Et var bildet som han hadde fått. Det andre var bildet han hadde tatt. Det pussige var at bildene viste 2 forskjellige serienummer. Det hører med til historien at han fikk ny telefon på garantien.

Redigert av Lotus (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...