Landcrab
zooper skrev 29 minutter siden:Svenskekysten er "stengt" og vil ikke avlaste kapasiteter i norske farvann/gjesthavner/naturhavner er/bunkrinsanlegg, alle båter er i bruk, mange nye båter har tilkommet av året, kapasiteten vil være sprengt over alt, mer septik i sjøen (sluppet uvettugt), mange nye ferskinger på fjorden, mange erfarne på nye ukjente steder, m.m.
Selv har jeg seilt Oslofjorden og svenskekysten siste 13 år, samt Danmark, og har ikke seilt lenger vest langs norskekysten enn Sandefjord, ikke siden jeg selv var kid. I år blir det med en leid seilbåt som er hele 46 fot. Jeg leide denne i fjor også, men har totalt 10 dagers erfaring med denne skuta (jeg er mellom båter for tiden, og min forrige var 36 fot - så 10 for opp kjennes mye i trange havner).
Det stresser meg litt med å føre en så stor og ukjente båt i ukjente havner, tettpakket av ferske båteiere og mange andre som ikke har vært der før.
Når det i pinsen var 220 båter i Sandspollen og min svært erfarne bror med sin 33 foter slet med å finne plass, samt fikk båten oppripet av noviser som med en altfor stor båt forsøkte å presse seg inn på en altfor trang plass, og som i tillegg lagde spaghetti av alle ankrene bortover... ja da ser jeg for meg hvordan det kan bli i fellesferien... Stress, irritable folk, irriterende folk, skader på egen båt og andres båt, ventetider, bomturer...
Det var da voldsomt til negativt oppgulp, jeg fatter ikke hvorfor du har leid deg båt med den innstillingen der Det blir ikke noe bedre(eller verre!) enn du gjør det til selv!
Vi starter ferien om en drøy uke. Tror det blir en flott sommer med masse båter på sjøen. Har aldri hatt problemer med å finne fine plasser selv på de «verste» utfartsdagene. Det er alltid en plass ledig, og på skjæra kan man alltid ligge for seg selv, det gjør vi ofte.