zooper Startet 17.Juni.2020 Del på Facebook Startet 17.Juni.2020 Svenskekysten er "stengt" og vil ikke avlaste kapasiteter i norske farvann/gjesthavner/naturhavner er/bunkrinsanlegg, alle båter er i bruk, mange nye båter har tilkommet av året, kapasiteten vil være sprengt over alt, mer septik i sjøen (sluppet uvettugt), mange nye ferskinger på fjorden, mange erfarne på nye ukjente steder, m.m. Selv har jeg seilt Oslofjorden og svenskekysten siste 13 år, samt Danmark, og har ikke seilt lenger vest langs norskekysten enn Sandefjord, ikke siden jeg selv var kid. I år blir det med en leid seilbåt som er hele 46 fot. Jeg leide denne i fjor også, men har totalt 10 dagers erfaring med denne skuta (jeg er mellom båter for tiden, og min forrige var 36 fot - så 10 for opp kjennes mye i trange havner). Det stresser meg litt med å føre en så stor og ukjente båt i ukjente havner, tettpakket av ferske båteiere og mange andre som ikke har vært der før. Når det i pinsen var 220 båter i Sandspollen og min svært erfarne bror med sin 33 foter slet med å finne plass, samt fikk båten oppripet av noviser som med en altfor stor båt forsøkte å presse seg inn på en altfor trang plass, og som i tillegg lagde spaghetti av alle ankrene bortover... ja da ser jeg for meg hvordan det kan bli i fellesferien... Stress, irritable folk, irriterende folk, skader på egen båt og andres båt, ventetider, bomturer... Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Gjør noe annet i ferien da vel Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Lazyjack Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 (redigert) Slapp av, det blir så bra som du gjør det til. Med den innstillingen du gir utrykk for så bør du vurdere å følge @Fru Jacobsen sin anbefaling. Redigert 17.Juni.2020 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Fru Jacobsen skrev 2 minutter siden: Gjør noe annet i ferien da vel Være på land? Er du gal! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Det fins alternativer til oslogryta Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Mouche Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Hvorfor må man absolutt bruke fellesferien når det f.eks akkurat nå er helt fantastisk her på Sørlandet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
paolsen Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Eller duster, som han i Sandspollen sist helg, som lå long-side og opptok 5-6 plasser på brygga ved do-huset 😳😡🤬 Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Da er jeg enig med Fru Jacobsen. Bli på land, eller nyt båtlivet på tross av alle andre som prøver å gjøre det samme. Som snekke-admiral i en plaskedam i Innlandet må jeg se på at fjorden overmannes av vannskutere og andre bråkebøtter, men jeg nyter like fullt mine timer i båten. Handler bare om å se litt innover... Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Lucky Strike Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Kanskje noe av problemet også oppstår ved å holde seg øst av Sandefjord? Legg inn noen langstrekk og dra vest av Kristiansand. Anbefales for roligere tider. Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 S/Y Emma skrev 3 minutter siden: Det fins alternativer til oslogryta Ja, men to uker er lenge, og så er jeg litt lei - vil gjerne på litt mer eksotiske steder i ferien. Mouche skrev 2 minutter siden: Hvorfor må man absolutt bruke fellesferien når det f.eks akkurat nå er helt fantastisk her på Sørlandet? Skulle gjerne feriert utenom fellesferien, men barn (delt hjem), egen jobb, kjærestes jobb - ja det gjør at fellesferien er eneste mulighet. Dalton skrev 2 minutter siden: Da er jeg enig med Fru Jacobsen. Bli på land, eller nyt båtlivet på tross av alle andre som prøver å gjøre det samme. Som snekke-admiral i en plaskedam i Innlandet må jeg se på at fjorden overmannes av vannskutere og andre bråkebøtter, men jeg nyter like fullt mine timer i båten. Handler bare om å se litt innover... Alle i følget elsker sjøen og det er ikke andre reisemål vi heller vil til i disse koronatider - det er korona over alt og press på alt vi under normale tilstander kunne likt, og alt annet er "stengt"... Jeg frykter det kan bli ikke, men tror mest på at det blir fint - men også at det vil bli situasjoner som man kan grue seg til. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 En så stor seilbåt, også begrense ferieturen til Oslofjorden? Nei, kom deg ut av den "pølen" der, og opplev noe nytt! Danmark er jo åpent, det er jo bare en kosetur over for en seilbåt! Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
zooper Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 paolsen skrev 14 minutter siden: Eller duster, som han i Sandspollen sist helg, som lå long-side og opptok 5-6 plasser på brygga ved do-huset 😳😡🤬 Burde nesten være tillatt å bruke et håndbor under vannlinja på slike idioter for å rydde litt plass. Lucky Strike skrev 11 minutter siden: Kanskje noe av problemet også oppstår ved å holde seg øst av Sandefjord? Legg inn noen langstrekk og dra vest av Kristiansand. Anbefales for roligere tider. Det blir nok Sørlandet ja. Risør, Kragerø, Tvedestrand, m.m. Hvor langt vest gjenstår å se. Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 (redigert) zooper skrev 29 minutter siden: Svenskekysten er "stengt" og vil ikke avlaste kapasiteter i norske farvann/gjesthavner/naturhavner er/bunkrinsanlegg, alle båter er i bruk, mange nye båter har tilkommet av året, kapasiteten vil være sprengt over alt, mer septik i sjøen (sluppet uvettugt), mange nye ferskinger på fjorden, mange erfarne på nye ukjente steder, m.m. Selv har jeg seilt Oslofjorden og svenskekysten siste 13 år, samt Danmark, og har ikke seilt lenger vest langs norskekysten enn Sandefjord, ikke siden jeg selv var kid. I år blir det med en leid seilbåt som er hele 46 fot. Jeg leide denne i fjor også, men har totalt 10 dagers erfaring med denne skuta (jeg er mellom båter for tiden, og min forrige var 36 fot - så 10 for opp kjennes mye i trange havner). Det stresser meg litt med å føre en så stor og ukjente båt i ukjente havner, tettpakket av ferske båteiere og mange andre som ikke har vært der før. Når det i pinsen var 220 båter i Sandspollen og min svært erfarne bror med sin 33 foter slet med å finne plass, samt fikk båten oppripet av noviser som med en altfor stor båt forsøkte å presse seg inn på en altfor trang plass, og som i tillegg lagde spaghetti av alle ankrene bortover... ja da ser jeg for meg hvordan det kan bli i fellesferien... Stress, irritable folk, irriterende folk, skader på egen båt og andres båt, ventetider, bomturer... Det var da voldsomt til negativt oppgulp, jeg fatter ikke hvorfor du har leid deg båt med den innstillingen der Det blir ikke noe bedre(eller verre!) enn du gjør det til selv! Vi starter ferien om en drøy uke. Tror det blir en flott sommer med masse båter på sjøen. Har aldri hatt problemer med å finne fine plasser selv på de «verste» utfartsdagene. Det er alltid en plass ledig, og på skjæra kan man alltid ligge for seg selv, det gjør vi ofte. Redigert 17.Juni.2020 av Landcrab (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zooper Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 (redigert) Landcrab skrev 13 minutter siden: Det var da voldsomt til negativt oppgulp, jeg fatter ikke hvorfor du har leid deg båt med den innstillingen der Det blir ikke noe bedre(eller verre!) enn du gjør det til selv! Bare litt bekymra og nervøs, det er alt. Jeg tror det blir bra, for det meste. Men jeg vet også hvordan det kan bli. Jeg har vært vitne til kollisjon engang når to båter knivet om en plass og ingen viket. Jeg har sett nok av idioter kjefte på andre fra alt fra å strømuttak til flaggregler, til fendring long side, snike i køen, m.m. Det kan lett koke i hodene på folk når de blir stresset, spesielt blant nybegynnere som i tillegg ikke forstår seg på god skikk og bruk på sjøen - som å blokkere en hel haug med plasser i Sandspollen på en skikkelig presset dag. I år blir det flere slike situasjoner enn vanlig. Om det blir ikke, ja det gjenstår å se. Redigert 17.Juni.2020 av zooper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Heiaas Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 3. Sommer med egen båt, hender fortsatt at jeg kjører med fender ute.... Blir flau over hvor lite inkluderende erfarne båtfolk høres ut. I stedenfor å klage, hvorfor ikke hjelpe til der det er mulig... Så kan uerfarne bli erfarne😉 Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Hvis du ser så j..... svart på det; hvorfor leier du ikke istedet en båt i Bergen og stikker enten nordover eller sørover herfra? Mange flotte uthavner og mye mindre press i gjestehavnene. Sitér dette innlegget Link to post
Profondo Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Om du er konsekvent pessimistisk blir du sjelden skuffet, dra på ferie med båten og kom hjem og si "Hva var det jeg sa". Eller tenk hvor mange nye hyggelige personer du kommer til å møte, som sikkert kan trenge noen gode råd fra en erfaren og kul kar som deg! Ha en riktig fin ferie alle sammen, vær tålmodige og imøtekommende så går dette fint🍹 Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 For vår del har vi funnet ut at den beste strategien er å ligge på svai. Der finnes det alltid plass. Til ferien har jeg investert i godt anker (rocna), solceller og god jolle. Eneste vi trenger et bryggeopphold til er å fylle vann og diesel Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 (redigert) Har vært på 3-4 ukers sammenhengende bårferie i 6 år nå, både i og utenom fellesferie, fra Smøgen til Lindesnes. Fortsatt tilgode å oppleve de tingene zooper bekymrer seg over. Senk skuldrene, hold deg i uthavner og ta ting på sparket...kort sagt: Ta ferie! Så går alt så meget bedre😉 Jeg kan dele "bekymringen" om at det kommer til å bli ekstremt med folk i år som Sverige er "stengt", men det skal ikke ødelegge min båtferie! Heldigvis har jeg tidlig ferie i år... Redigert 17.Juni.2020 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
zooper Svart 17.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Heiaas skrev 8 minutter siden: 3. Sommer med egen båt, hender fortsatt at jeg kjører med fender ute.... Blir flau over hvor lite inkluderende erfarne båtfolk høres ut. I stedenfor å klage, hvorfor ikke hjelpe til der det er mulig... Så kan uerfarne bli erfarne😉 Synes folk flest på sjøen er langt mer hensynsfulle og inkluderende enn andre steder. Jeg har fått så mye hjelp og råd, og får det fortsatt... og jeg gir tilbake så det minner. Men et råttent egg kan ødelegge hele røra. nie skrev 7 minutter siden: Hvis du ser så j..... svart på det; hvorfor leier du ikke istedet en båt i Bergen og stikker enten nordover eller sørover herfra? Mange flotte uthavner og mye mindre press i gjestehavnene. Vurderte det, men hadde et håp om at Sverige skulle åpne når jeg inngikk leieavtalen for lenge siden. Profondo skrev 6 minutter siden: Om du er konsekvent pessimistisk blir du sjelden skuffet, dra på ferie med båten og kom hjem og si "Hva var det jeg sa". Eller tenk hvor mange nye hyggelige personer du kommer til å møte, som sikkert kan trenge noen gode råd fra en erfaren og kul kar som deg! Ha en riktig fin ferie alle sammen, vær tålmodige og imøtekommende så går dette fint🍹 Jepp. Ankerdrammer hjelper det og. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Når det er høytrykk og vindstille om nettene kan man jo ligge i uthavn og på svai mange plasser. Men når det skal blåse 15 m/s gjennom natta så reduseres gode uthavnsplasser betraktelig. Jeg skjønner godt Zooper’s bekymringer. Hjelper lite med senkede skuldre når kulingen plystrer i riggen og gode ankringsplasser er fulle. På svenske vestkysten har 8 av ti båter norsk flagg..., om de holder seg mellom Hvaler og KRS denne fellesferien blir det mye opptatt. Og nåt en båt har funnet en fin plass, så har den tendens til ikke å flytte seg... Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Greit å ha Smoke on the water da. så er et bare å fyre opp røykeriet fra volvo, så folk holder seg unna hehe Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Lars H. Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Vi bruker stort sett juli hjemme i hagen. Men nå er vi på båtferie, og det har vi vært på i 3 uker. Vi ligger nå på Dyrön som eneste norske båt. Da vi kom hit mandag, var det bare å velge og vrake i plasser. Nå er havnen rimelig full, men så er det midsommarafton på fredag. Mandag tusler vi oss videre nordover (snudde ved Källö Knippla) slik at vi er hjemme før fellesferien/kaoset. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
.Olsen Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 Vi prøver en helt ny variant denne sommeren. Normalt reker vi rundt Hvaler, Svenskekysten og Sørlandet uten noen særlig plan, som også av og til gir stress med å finne en uthavn/svaiplass for natta. Egentlig sjeldent vi ligger mer enn to netter på ett sted. ........... I år snur vi helt på det, har leid plass i en og samme gjestehavn i hele Juli! :-) Dattera vår har sommerjobb i marinaen og min mor bor rett opp i bakken for marinaen. Vi kjører ned bil og skal både til Vestlandet og på hytta, og noen dager hjemme i perioden. Planen er gjestehavnhygge, dagsturer og noen netter på svai om anledningen byr seg. Men vilkårlig seiling rundomkring i fellesferien..... Ikke i år. ........... Kan bli katastrofe, er normalt ikke veldig glad i gjestehavner, men ved å bryte det opp med dagsturer, hytta osv tror jeg det blir fint. Kan dra på hytta i helgene, eller ligge på svai når partygjengen er på plass i gjestehavna ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 17.Juni.2020 Del på Facebook Svart 17.Juni.2020 (redigert) Jeg trur de blir ett godt år, for oss som holder på med glassfiber og gelcoat reparasjoner :) men jeg trur også det blir ett år med totalt kaos på sjøen. "Alt for mange" nye som har kjøpt seg båt, det er bra det igrunn, men nå skulle det virkelig ha vært krav til d5l på ALT av båt uansett alder jeg hørte en kunde i 50åra idag "åssen gjør jeg det her a? Jeg tok båtførerprøven for litt siden, men der lærte jeg jo ikke noe som helst om båtkjøring bortsett fra litt teori" Redigert 17.Juni.2020 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.