Jump to content

Gruer meg til fellesferien

zooper

Recommended Posts

Så noen her i havna andre dagen med Svær nye daycruiser med 2x200hk og bautruster.

Var tydelig de var nye på sjøen. Komplett kaos. Brukte sikkert en liten time inne i havna uten å få båten inn i noen av båsene de forsøkte seg på borte på gjestebrygga(som er nabo til der jeg ligger) Hvor de dro etter deres totale fiasko i havna vet jeg ikke, men de dro nu ut sørasundet etter en time uten å lykkes med landgang hehe

Men blir det mye av disse folkene i sommer, kan det nok bli mye moro, å mye skader for de som holder på å fikse sådan ja.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Hper skrev for 6 timer siden:

Ankerutrustning for å ligge på svai og jolle burde være standard nybegynnerutstyr :-)

Men nybegynnere mister gjerne ankerfestet. De vet ikke hvor mye de skal kjetting/tau de skal ha ut i forhold til dybde etc. Og de kan ofte ikke beregne vindretninger. I middagsbukten er det mange slike. Blåser det opp litt ordentlig blir det totalt kaos.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Jeg forstår egentlig ikke bekymringene. Finnes det noe enklere enn å styre en båt. Man har et ror og et gasshåndtak å forholde seg til. Skyver man gasshåndtaket fremover går båten forover og styrer man til venstre går båten til venstre. De fleste har en plotter og unngår man å styre båten inn på grønt  og over + tegn med dybde under 2 meter   burde det gå bra. 

Den største risikoen er nok erfarne 40 åringer med alkohol i blodet som skal prestere , er fostret langt fra vann og sjø og har livserfaringen sin fra en kaffebar i storgata.

Når det gjelder manøvrering i trange havner kan det sikkert være en utfordring idet det sitter en haug med erfarne båtførere og kommenterer og vurderer  hva som gjøres feil. Vi bør vel heller kaste ut en tamp eller rekke fram ei båtshake som bistand.  

Ugleseth skrev 1 time siden:

Jeg forstår egentlig ikke bekymringene. Finnes det noe enklere enn å styre en båt. Man har et ror og et gasshåndtak å forholde seg til. Skyver man gasshåndtaket fremover går båten forover og styrer man til venstre går båten til venstre. De fleste har en plotter og unngår man å styre båten inn på grønt  og over + tegn med dybde under 2 meter   burde det gå bra. 

Båt er lett å lære, vanskelig å bli god på. Selv erfarne båtfolk kan slite til tider - spesielt når det er ugunstige vind- eller strømforhold. Det er flere saker jeg kommer på som kan være veldig krevende for en nybegynner:

• Man er fortøyd langs med en brygge, med båter tett på forut og akterut, med vind fra siden inn mot brygga - spesielt om det ligger båter long side på de foran og bak, og enda mer så om man har en båt uten hverken hekkaggregat eller baugpropell, og vanskeligere desto tyngre båten er i forhold til vindfang. Å gå ut på springet da er ingen enkel øvelse for en nybegynner.
  • Legge seg sidelenges på brygge mellom to andre båter - jo trangere, jo vanskeligere - en vanskelighetsgrad som øker eksponentseilt med vind- og strømforhold man har manglende erfaring med i samme situasjon
  • Å måtte gå inn i en trang bås med en lett båt med stort vindfang når vinden kommer på tvers av båsen.
  • Å bakke ut av en bås hvor det er trangt mellom bryggene, spesielt om man har en båt med fast propell, og mer så om det er ugunstige vind- eller strømforhold
  • Å bakke en båt med fast propell inn i en trang bås
  • Heve anker uten vinsj når det er sterk vind eller strøm
  • Legge seg med baugen inn mellom to båter med anker akterut og med vind eller strøm fra siden - spesielt om man har en tung båt
  • Sikk-sakk-kjøring i revers mellom båter og andre hinder, spesielt med båt med fast propell
  • Fortøye til bøye under ugunstige strøm- og vindforhold
  • Knop og stikk
  • Navigere i sakte fart i veldig range forhold med vind/strøm fra siden, spesielt om båten er tung  og man må ta for for hånd
  • Fortøye en stor, tung og dyptgående båt til land
  • Beregne lengde på ankerline/kjetting når det ikke er kjettingteller ombord, ikke noen merker på kjetting - og mer så om skipper må betjene vinsjen fra styreposisjon
  • Føre en ny type båt, under forhold man ikke har erfaring med med den båttypen

Jeg tror forsikringsselsksapene kan konstatere at det å føre båt ikke er only-only. Stort sett lett, men ikke alltid.

Redigert av zooper (see edit history)
zooper skrev for 11 timer siden:

Skulle gjerne feriert utenom fellesferien, men barn (delt hjem), egen jobb, kjærestes jobb - ja det gjør at fellesferien er eneste mulighet.

Ser den, men så fort vi snakker august så forsvinner det meste av båter fra f.eks Sørlandet og skolen begynner ikke på flere uker enda. August har ofte bedre vær enn juli samt varmere i vannet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Okkaby skrev for 9 timer siden:

Så noen her i havna andre dagen med Svær nye daycruiser med 2x200hk og bautruster.

Var tydelig de var nye på sjøen. Komplett kaos. Brukte sikkert en liten time inne i havna uten å få båten inn i noen av båsene de forsøkte seg på borte på gjestebrygga(som er nabo til der jeg ligger) Hvor de dro etter deres totale fiasko i havna vet jeg ikke, men de dro nu ut sørasundet etter en time uten å lykkes med landgang hehe

Men blir det mye av disse folkene i sommer, kan det nok bli mye moro, å mye skader for de som holder på å fikse sådan ja.

Sikkert solgt femti slike båter her i landet i år og siden vår kystlinje kun er et par/tre ganger rundt ekvator så blir det tett mellom slike båter, ser den. Og på veiene vil det bli helt kaos da alle jo har kjøpt bobil og ikke skjønner bæret av å manøvrere en slik. Nei, dette blir året fra helvete, helt sikkert.

Mouche skrev 1 minutt siden:

Sikkert solgt femti slike båter her i landet i år og siden vår kystlinje kun er et par/tre ganger rundt ekvator så blir det tett mellom slike båter, ser den. Og på veiene vil det bli helt kaos da alle jo har kjøpt bobil og ikke skjønner bæret av å manøvrere en slik. Nei, dette blir året fra helvete, helt sikkert.

Det er noe med statistikk du ikke helt forstår.

Mesteparten av den kystlinjen er uaktuell for mesteparten av båtene, da disse i all hovedsak blir rundt Oslo og i Oslofjorden, samt sørlandskysten og byene på vestlandet. Hovedproblemet er heller ikke båtsalget, men at alle nå skal bruke båtene samtidig, og på et langt mindre område enn tidligere. 

Har man hjemmehavn i Finnmark skal nok det gå greit i år. Men der får de uansett båtvett med morsmelken.

Det er Oslofjorden og området rundt, samt kanskje rundt de store byene på vestlandet dette er aktuelt.

Mouche skrev 15 minutter siden:

Ser den, men så fort vi snakker august så forsvinner det meste av båter fra f.eks Sørlandet og skolen begynner ikke på flere uker enda. August har ofte bedre vær enn juli samt varmere i vannet.

Jepp, forsøkte på å få leid da, men utleid 

Hper skrev for 9 timer siden:

Ankerutrustning for å ligge på svai og jolle burde være standard nybegynnerutstyr :-)

I år tror jeg det kan være kjekt med jolle og motor for mange, spesielt de med litt større båter. Er det ikke plass i havn kan man legge seg i naturhavn og ta jolla til butikken. Jeg har kjøpt jolle og motor i år.

Okkaby skrev for 9 timer siden:

Så noen her i havna andre dagen med Svær nye daycruiser med 2x200hk og bautruster....

Leide båt med baugthruster i fjor... Hadde jeg bare visst hvor mye det kunne senke pulsen hadde jeg installert det på alle mine tidligere båter.

Havelle skrev 1 minutt siden:

Det er noe med statistikk du ikke helt forstår.

Mesteparten av den kystlinjen er uaktuell for mesteparten av båtene, da disse i all hovedsak blir rundt Oslo og i Oslofjorden, samt sørlandskysten og byene på vestlandet. Hovedproblemet er heller ikke båtsalget, men at alle nå skal bruke båtene samtidig, og på et langt mindre område enn tidligere. 

Har man hjemmehavn i Finnmark skal nok det gå greit i år. Men der får de uansett båtvett med morsmelken.

Det er Oslofjorden og området rundt, samt kanskje rundt de store byene på vestlandet dette er aktuelt.

Femti båter fordelt på de områdene du nevner gir maaaaange kilometer, eller nautiske mil, mellom båtene, og de brukes kanskje 100 timer i løpet av en sesong så det er god plass fortsatt sånn med tanke på statistikk og forståelse av slike!

Mouche skrev 2 minutter siden:

Femti båter fordelt på de områdene du nevner gir maaaaange kilometer, eller nautiske mil, mellom båtene, og de brukes kanskje 100 timer i løpet av en sesong så det er god plass fortsatt sånn med tanke på statistikk og forståelse av slike!

Og så er da som sagt utfordringen at det ikke er disse 50 båtene det er snakk om. Det er rundt en million fritidsbåter i Norge. Som du sier brukes de nok i gjennomsnitt kun noen dager i året.

I år blir det helt annerledes og langt flere båter på sjøen fordi det er færre alternativer. Det er også mindre plass å ta av da svenskekysten er "stengt". 

Det kan da ikke være så vanskelig å forstå det.

Alle monner drar. Alle gamle båter i bruk (med nesten alle køyer og sitteplasser i bruk), nye båter tilkommet, Sverige "stengt' (økt press på Norskekysten).

Det er ikke utpå som vil være mest trøblete, men i gjestehavner og naturhavner. Selv i et ordinært år kan man i fellesferien oppleve proppfulle havner og kaos. 220 båter i Sandspollen kan gi en pekepinn.

Havelle skrev 6 minutter siden:

Og så er da som sagt utfordringen at det ikke er disse 50 båtene det er snakk om. Det er rundt en million fritidsbåter i Norge. Som du sier brukes de nok i gjennomsnitt kun noen dager i året.

I år blir det helt annerledes og langt flere båter på sjøen fordi det er færre alternativer. Det er også mindre plass å ta av da svenskekysten er "stengt". 

Det kan da ikke være så vanskelig å forstå det.

Bare et tidsspørsmål før svenskekysten er åpen for oss igjen og flyselskapene setter inn mange nye ruter, folk strømmer til hjemmesidene deres og booker turer, fergene går igjen og fylles opp og hvor har du det fra at alle som allerede for lengst har skaffet seg en båt er idioter som ikke skjønner bæret av å håndtere en båt?

Dene tråden minner meg mer og mer om kos med misnøye og gleden av å spre om seg med agurktid og kjedsomhet, stakkars!

Mouche skrev 18 minutter siden:

Bare et tidsspørsmål før svenskekysten er åpen for oss igjen og flyselskapene setter inn mange nye ruter, folk strømmer til hjemmesidene deres og booker turer, fergene går igjen og fylles opp og hvor har du det fra at alle som allerede for lengst har skaffet seg en båt er idioter som ikke skjønner bæret av å håndtere en båt?

Dene tråden minner meg mer og mer om kos med misnøye og gleden av å spre om seg med agurktid og kjedsomhet, stakkars!

Regjeringen kommer med ny info hver 14 dag. Neste runde er fredag om 8 dager. Åpner Sverige opp blir det Sverige på meg - og da har forhåpentligvis mange spikret ferien til Norge. Jeg tviler derimot på det - pilene på smittesituasjonen peker ikke akkurat bratt nedover i Sverige. Kanskje litt konspiratorisk å tenke at Norske økonomiske interesser spiller inn på beslutningen om å åpne før fellesferien er over, da ifht netto turistlekkasje og grensehandel i fellesferien, men det er ikke helt utenkelig at slikt kan ligge i bakhodet på beslutningstakere som har ansvar for både helse og samfunnsøkonomiske og næringslivsmessige interesser.

At en stor andel av de som har lagt planer til båtferie endrer disse i siste liten til fordel for utenlandsreiser med fly, ja da må det skikkelig dårlig vær til.

Ellers, det fine med denne agurk-tråden med kjedsomhet, osv - som du så fint beskriver det - ja det er jo at du er en av de absolutt mest aktive bidragsyterne i tråden... Og det er jo skikkelig trivelig :thumbsup: (litt vennligsinnet spydighet tilbake regner jeg med at du klarer å smile av)

zooper skrev for 2 timer siden:

Båt er lett å lære, vanskelig å bli god på. Selv erfarne båtfolk kan slite til tider - spesielt når det er ugunstige vind- eller strømforhold. Det er flere saker jeg kommer på som kan være veldig krevende for en nybegynner:

•  

Litt øvelse en formiddag gjør mester . Det aller meste sier seg selv..Longside mellom 2 båter...trangt og litt vind?....meget enkelt...fest et tau akter som man drar med seg fram i baugen...kjør inn inn med baugen og fortøy....dra inn akterenden med tauet og fortøy...full kontroll , uten bruk av visp .

Slipper man dreggen i tillegg kan man forlate plassen meget lett ved å vinsje ut akter og så løse fortøyningen i baugen,. Like lett som det er enkelt. Men det er vel obligatorisk for båtfolk og folk i båt

zooper skrev for 1 time siden:

Ellers, det fine med denne agurk-tråden med kjedsomhet, osv - som du så fint beskriver det - ja det er jo at du er en av de absolutt mest aktive bidragsyterne i tråden... Og det er jo skikkelig trivelig :thumbsup: (litt vennligsinnet spydighet tilbake regner jeg med at du klarer å smile av)

Jada, tåler litt av hvert og litt temperatur i en tråd gjør ingenting. Selv koser jeg meg på Sørlandet med svak vind, strålende sol og rundt 19 grader i vannet. Nesten ikke en båt på fjorden så nå "tør" jeg ta meg en tur nedover i "leia"! Kos dere på jobb!:giggle:

Ugleseth skrev for 3 timer siden:

Litt øvelse en formiddag gjør mester . Det aller meste sier seg selv..Longside mellom 2 båter...trangt og litt vind?....meget enkelt...fest et tau akter som man drar med seg fram i baugen...kjør inn inn med baugen og fortøy....dra inn akterenden med tauet og fortøy...full kontroll , uten bruk av visp .

Slipper man dreggen i tillegg kan man forlate plassen meget lett ved å vinsje ut akter og så løse fortøyningen i baugen,. Like lett som det er enkelt. Men det er vel obligatorisk for båtfolk og folk i båt

He he, prøv å forklar det til han karen Okkaby foralte om, med to motorer og thruster som måtte gi opp på en enkel landing

I fjor måtte jeg hjelpe en som hadde kåla det til med ankeret akter og måtte få det lenger ut med jolla etter at han hadde lagt ut. Å heise det opp igjen fra jolla gikk greit, men å ro det ut med 20-30 meter med kjetting hengende mellom jolle og skute - ikke fullt så greit. Han kom ikke mange meterne fra skuta før han ble dratt tilbake. Han rodde og rodde så svetten skvatt, uten å komme seg framover. En løsning kunne her vært å slippe den delen av kjettingen nærmest skuta i bunn, for så å mate ut etterhvert som man rodde ut til det stedet man kunne hive anker - hive ut anker og så stramme inn. Eller enda enklere, be noen med en jolle med påhenhsmotor om å kjøre ut hele stasen, kaste anker der det skal ligge, og så stramme inn. Det endte med at jeg bydde på sistnevnte tjeneste - selv om fyren ikke engang hadde en ankerdram å by på.

Det er mange ting som ikke blir åpenbart før man har fått førstehåndserfaring. Ofte holder det med å erfare det en gang - men det er bare så veldig mange ting å erfare, med så mange innvirkende faktorer, at det å bli en habil sjømann tar tid. Eksempelet med ankeret er et slikt eksempel hvor feielen baller på seg. Heldigvis er man jo på ferie - så smører man seg med tålmodighet, er villig til å gjøre flere forsøk uten å skjemmes av å være synlig nybegynner, og man ber om hjelp - ja så går det jo fint. Mye hjelp å få med ankerdram ombord. Og er man sjenert kommer man langt med  youtube som instruktør.

Mouche skrev for 2 timer siden:

Jada, tåler litt av hvert og litt temperatur i en tråd gjør ingenting. Selv koser jeg meg på Sørlandet med svak vind, strålende sol og rundt 19 grader i vannet. Nesten ikke en båt på fjorden så nå "tør" jeg ta meg en tur nedover i "leia"! Kos dere på jobb!:giggle:

Ja gni det inn du - din heldiggris :thumbsup:

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...