Maxmekker76 Startet 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2020 (redigert) Hei igjen båtfolk. Trenger innspill på valg av ny propp . Hoved grunn er ikke mer fart eller 'aks ( det blir en bonus i så fall) , helt grei fart med den som sitter der nå, men ønsker å bytte fordi den ser så sliten ut fra forrige eier . Motor er en Mariner 20m ( eller yama 20c) blir aldri 100% klok på denne motoren og hva jeg skal søke etter på reserve deler . Båt en GH14 ( med 3-5 personer) 1990 manualen til mariner sier 10 3/8’ 13, men den som sitter på nå er en 9 7/8 X 9-F På Ravn's dukker disse opp Quicksilver BLKD 9.9 R10P PROPELLER (ALUMINUM)(PITCH 10 1/2") Quicksilver BLKD 9.9 R11P PROPELLER (ALUMINUM)(PITCH 11 1/4") Quicksilver BLKDI 9 7/8R13 PROPELLER (ALUMINUM)(PITCH 13") Quicksilver BLMX 9 7/8R9 PROPELLER (ALUMINUM)(PITCH 9") eller som en på ravn mente burde passe bra Quicksilver BLKMX 10 3/8 X 13 Produktnummer: 1297592 Båtbua har denne ( Y30 Propell Yamaha 9 7/8 X 9) https://batbua.no/produkt/y30-propell-yamaha-9-7-8-x-9/ Helt ærlig så har jeg ikke peil på hva de forskjellige 'gjør' med kjøre følelsen over den typen ( og som båtbua har ) som sitter der i dag, så info ta's imot med takk :-) Redigert 18.Juni.2020 av Maxmekker76 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 Det mest fornuftige er nok å bytte så likt som mulig hvis du er fornøyd med ytelsen. Å gå fra 9 7/8 x 9 til 10 3/8x 13 blir bare helt feil. Bytt til likt. Sitér dette innlegget Link to post
Maxmekker76 Svart 18.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 notert . Det var en av de dyrere de hadde på ravn til den motoren, kanskje derfor han ville anbefale den ;-) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2020 Jeg tror jeg ville gått for noe midt i mellom her - 10-11" Jeg har noen gamle GH brosjyrer der det er oppgitt fart og propelldata med yamaha. Husker ikke hva de anbefalte med 20/25hk , men mener å huske de brukte 12" stigning på 30hk. 10 3/8 x 13 mistenker jeg passer bedre på 40 hk av samme årgang. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Maxmekker76 Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 stigning = pitch da vil jeg anta ( igjen, nytt felt for meg dette så bare overse noob spm) Hadde vært artig om du hadde de data for yama/gh lett for hånd :-) Igjen så har jeg bare 1990 utgaven av manualen til mariner , men det er vel ikke sammenlignbart med 1985 modellen en av disse vil passe da vil jeg anta om man skal avvike litt fra den som sitter der fra før Quicksilver BLKD 9.9 R10P PROPELLER (ALUMINUM)(PITCH 10 1/2") Quicksilver BLKD 9.9 R11P PROPELLER (ALUMINUM)(PITCH 11 1/4") Eller denne fra boatparts i 11' https://www.boatparts.no/propell-mercury-9-25-solas-amita-3-aluminiums-propell-til-mercury-9-25hk-velg-stigning-pa-din-propell-her.html Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Juni.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 stigning og pitch er det samme ja. Brosjyrene får jeg ikke tilgang til før om en 2-3 uker , sikkert litt lenge å vente :) Dataene der er nok ikke samme motor, 1985 yamahaen er 430cc syl.volum. Og lurer på om ikke girutvekslingen er litt forskjellig , da kan ikke propellstørrelser sammenlignes direkte Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Maxmekker76 Svart 19.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2020 takk for info Ivar . Tenker jeg lander på den 11' fra Boatparts . Sitér dette innlegget Link to post
Maxmekker76 Svart 28.Juni.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2020 En liten kjapp tilbakemelding på dette , kjøpte og fikk testa i går , Y30 Propell Yamaha 9 7/8 X 10 1/2, og det gikk dårlig . Det var mer slurring' en fart. Nå var vi 4 stk i båten, mot 3 på siste tur med den gml proppen ( ca +70kg ) Men jeg måtte jobbe med gassen for at den skulle plane ( så vidt) og for mye gass så 'slurra' den ut, og det var å begynne på nytt med å sakte gasse oppover. løfta motor 1 hakk opp, ( stod på nest nederste trinn) og prøvde også helt ned uten hell. Blir nok å teste alene med begge propper + med familie i igjen. I går ble det avbrudd pgs av kraftig uvær innover Drammensfjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.