Jump to content

Ploganker fra Biltema - Er det noe tess?

Lazyjack

Recommended Posts

Jeg har ingen erfaring med dette ankeret, men til forkatting bør 10 kg holde i massevis. Jeg har tidligere brukt et 5 kg bruce til forkatting (med 15 kg bruce som hovedanker bak) og da har vi ligget "dønn" i stiv kuling. 

Forkatting har vært diskutert før, hvor noen mener dette er no' svineri til oppankring,  men effektivt er det...

Kan ikke annet enn skjønne at bruce-kopien til BT er pluss-minus like god som andre brucekopier. Bruce er utprøvd og funnet bra nok for folk flest i de fleste norske farvann.

Ved neste båtkjøp, har båten et underdimensjonert eller dårlig anker blir det Delta, eller muligens Rocna. Sitter det en BT Brucekopi på den av rett størrelse, ja så tviler jeg på at jeg ville byttet.

zooper skrev 23 minutter siden:

Kan ikke annet enn skjønne at bruce-kopien til BT er pluss-minus like god som andre brucekopier. Bruce er utprøvd og funnet bra nok for folk flest i de fleste norske farvann.

Mener å huske at det har vært tester hvor man har sammenlignet kopier med originalen og da var originalen langt bedre, men tror litt kjetting og en daumann samt nok tau kan være en billigere vei å gå enn å kjøpe originalen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Mouche skrev 1 time siden:

Mener å huske at det har vært tester hvor man har sammenlignet kopier med originalen og da var originalen langt bedre, men tror litt kjetting og en daumann samt nok tau kan være en billigere vei å gå enn å kjøpe originalen.

Men fra en brucekopi til en annen brucekopi er de vel pluss-minus like gode vil jeg tro

Det er forskjell på hvor spisse de ulike Bruce-kopiene er. De syrefaste er ofte spissere. Da vil jeg anta at de graver seg raskere ned, i alle fall i litt hard bunn. 

Jeg har vurdert å "spisse " min nye galvaniserte Bruce-kopi. Litt vinkelsliping. Vel vitende om at det vil ta hull på galvaniseringen ...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 16 minutter siden:

Det er forskjell på hvor spisse de ulike Bruce-kopiene er. De syrefaste er ofte spissere. Da vil jeg anta at de graver seg raskere ned, i alle fall i litt hard bunn. 

Jeg har vurdert å "spisse " min nye galvaniserte Bruce-kopi. Litt vinkelsliping. Vel vitende om at det vil ta hull på galvaniseringen ...

Uansett hvor gammel du er nå, vil ikke ankeret skades slik at det blir særlig redusert innen du dør, i en alder av 115 år. Når det gjelder kopirr av Bruce. Det dårligste 20 kg jeg kjøpte meg en gang i tiden, var så elendig at jeg kjørte det på fyllinga. Kopiankeret som sitter på Hulda  nå er dønn likt originalen. Har også en original Bruce fra 80-tallet. Ankervekt har mye og si for effekten til Bruce.

Redigert av Hulda (see edit history)

@Hulda, ja jeg har mistanke om det. Kjøpte et 10 kg kopi nå fra Biltema for å erstatte det 16 kg Engbo ankeret (sleden) som var på båten da jeg kjøpte den. Men jeg er ikke helt sikker på om 10 kg er nok da jeg har blytau. Har mest lyst på 15 kg. Burde kanskje det da? Er Maritim sine kopier gode? Noen som vet?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

@Hulda, ja jeg har mistanke om det. Kjøpte et 10 kg kopi nå fra Biltema for å erstatte det 16 kg Engbo ankeret (sleden) som var på båten da jeg kjøpte den. Men jeg er ikke helt sikker på om 10 kg er nok da jeg har blytau. Har mest lyst på 15 kg. Burde kanskje det da? Er Maritim sine kopier gode? Noen som vet?

Jeg hadde en 24 fots snekke en gang med blytau, 10 kg brucekopi og en daumann på 4 kg. Kan ikke huske å ha dregget en eneste gang, og daumannen ble sjelden brukt. Hadde 15 kg med 10 meter kjetting og resten vanlig tau på en 36 fot seilbåt og dregget kun en eneste gang, men da blåste det kuling inne i Gluppø.

Jeg vet ikke hvor stor båten din er. Men et bruceanker på 15 kg er ganske stort. Om du ikke har vinsj hadde jeg gått for lav vekt. Om du da likevel må hive anker for hånd, ja da hadde jeg lagt noen 5-10 meter med 8mm galvanisert kjetting på enden av blytauet.

Redigert av zooper (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...